Миту Санял: Вулвата е спасила света
Неделя, 8 Март 2009

A+

A-

   
Миту Санял: Вулвата е спасила света
В митологиите на всички културни кръгове отново и отново се откриват истории, в които самоувереното откриване на вулвата спасява света, прогонва дявола и спасява градове, казва нашумялата в Германия културоложка.

 

Миту Санял е популярна журналистка в Германия. Доктор по културология. Нейните тези и разсъждения често взривяват пуританите и консервативно настроените интелектуалци в родината на Гьоте и Вагнер. Предлагаме ви нейното последно интервю, публикувано в немския вестник Die Tageszeitung.

 

- Госпожо Санял, единствената дума, която Webster дава за женския полов орган, е вагина. Вулвата изглежда не му е позната. Вие твърдите, че това е проблем. Защо?
- Защото смятам, че за нещата, за които не притежаваме думи, не може да се говори и ние не можем да си ги представим истински. Вагината е само част от женските гениталии, а именно телесния отвор. Никой не би говорил за тестиси когато онова, което има пред вид, е всъщност пенисът. Удивително е, че това погрешно название е широко възприето, когато става дума за жени.
- Има ли това влияние върху начина, по който се възприема собственото тяло?
- Да. Онова, което ме дразни особено силно е, че анатомите от 16 век са избрали думата „вагина“ като обозначение за влагалището – просто защото са сметнали, че това му е работата: мъжът може да пъха своя полов орган в него. Те просто са сравнили влагалището с ножница за меч. И преди всичко, в попкултурата за женския полов орган често се говори като за някаква дупка. За него се мисли не като за собствено полов орган – нещо, което между другото ни води и до Фройд – а като проста липса на пенис. Но там разбира се има и нещо повече, има видим женски полов орган. Струва ми се, че Западът се нуждае от картинки за всичко. Пенисът се приравнява с молив, с четка, с творческата, активна енергия. А женският полов орган, вулвата, която всъщност не съществува, се приравнява с пасивност, с приемане, обхващане. Това е културата, с която сме израснали.
- На едно място в книгата си вие казвате, че това отричане на вулвата е равнозначно на едно осакатяване чрез езика, вместо чрез ножа. Не е ли това преувеличено?
- И да, и не. Когато нямаме думи за тях, ние не изследваме нещата и медицински. Мръщим нос над злите хора от третия свят, които извършват генитални осакатявания на жени, но когато се вгледаме по-внимателно, става ясно, че в учебната хирургия например изобщо не е ясно кои нерви водят възбудата от вулвата към мозъка. Това просто не е важно. Ужасих се когато узнах колко висок е броят на цезаревите сечения и разрезите на перинеума в Европа. За колко нормално се счита рязането. Всичко това, разбира се, има връзка и с начина, по който се гледа на женския полов орган. Просто се прерязва нещо, без да се знае какво точно. В западния свят, в САЩ, последното официално отстраняване на клитор е било извършено през 1948 г. А дори през 80-те години все още беше нещо нормално да се отстранява матката при хронични мигрени и депресии.
- Във вашата археология на вулвата вие показвате, че тя не винаги е била дефинирана като липса на пенис.
- Не, най-старите изображения на полови органи в историята представят вулви. В митологиите на всички културни кръгове отново и отново се откриват истории, в които самоувереното откриване на вулвата спасява света, прогонва дявола, спасява градове и т. н. По-късно, с победата на монотеистичните религии, тя е била охулена, а накрая и отречена.
- Така както думата „п..ка“ в английския език етимологически се е превърнала от „свято място“ в нещо абсолютно вулгарно.
- Да, аз например съм израснала с това, че като момиче винаги съм застрашена от това да бъда изнасилена. Представата беше следната: твоите гениталии са нещо, което по един естествен начин те превръща в жертва. Това налагаше отвръщане от тази посока. А това е пълна глупост, тъй като не вулвата е нещото, което угнетява човека, а онова, което потенциално може да бъде извършено с нея. Погледнато от тази страна, утвърждаването на собствената сексуална сила от много авангардни феминистки движения беше една форма на обратно завладяване.
- Имате пред вид анти-изкуството на артистки като Вали Експорт и Ани Спринкл от 70-те години, които по ваше мнение са използвали представянето на вулвата в борбата за властта над това как да бъде определяно женското тяло. Но не е ли агресивното представяне на женствеността в наши дни именно новата модна вълна?
- Ани Спринкл току-що повтори в Дюселдорф своя пърформънс от ранните деветдесет години, по време на който тя позволява на хората да наблюдават отвора на матката й с помощта на медицински инструмент. Интересно, но това изглежда функционираше. Хората не бяха толкова потресени както тогава, а със своя Sex-positive feminism тя успя да създаде едно много нежно пространство. След това се говореше по един по-различен начин, нейният пърформънс беше възприет като интервенция, той промени нещо, промени комуникацията. Например в онази вечер можеше да се наблюдава, че хората водеха много дълги и много лични разговори едни с други.
- Шарлот Рош представя в своя бестселър "Влажни зони" една главна героиня, която изследва своята вулва по най-подробен начин. С това повтаря ли тя пионерската работа на феминисткото анти-изкуство?
- Не, една книга като "Влажни зони" взриви още табута. За мен тук на първо място става дума не за провокацията, а за уважението към женския полов орган – че това не е някакъв отблъскващ спектакъл, а нещо, което може да се показва с топлота и уважение.
- За по-новия феминизъм биологическият пол не е непременно нещо, свързано със социалния пол. Вие изглежда виждате това по един по-различен начин.
- Не, виждам го точно по същия начин, но въпросът е в това, че ние вярваме, че живеем в свят на двуполовост, а това не е вярно. Ние живеем в общество, което се изгражда върху еднополовостта. Единият пол се постановява, а именно мъжкият. Женският бива представен като негово прозрачно фолио: жената не е мъж, тя няма пенис, жената е пасивна, мъжът е активен и така нататък. За мен беше важно преди всичко да развия една по-нататъшна концепция. Една такава, при която жената не е фолио. Щом това е възможно, то могат да бъдат мислени и всички останали. Става дума за това да се пречупи мисленето в противоположности. Защото досега ние имаме само Пениса и Нищото.
- Значи тук не става дума за женски есенциализъм?
- Не. Доколкото вулвата също е част от дискурса, той не може да функционира както досега.
- Феминизмът от 70-те години също се основаваше на телесността. Той преоткри клитора.
- През 70-те години винаги се казваше, че жената притежава орган, който служи единствено за това да произвежда удоволствие, а не за възпроизводство. И това правело жената да превъзхожда мъжа в еротиката. Междувременно е доказано медицински, че пещеристата тъкан при мъжа отговаря по форма и структура на клитора.
- И мъжкият клитор е изпаднал от вниманието?
- Да, затова мъжът може само да спечели от цялото феминистко изследване. Аз смятам, че и двата пола са потиснати по един и същи начин.
- Не ви ли се струва, че в наши дни стриктно субективното бива представяно като политическото на един нов феминизъм и темата за социалните властови отношения започва да се губи в така наречения поп и пост-феминизъм?
- Така, както биват дискутирани последните развития, това е вярно. Аз обаче смятам, че това се основава на едно недоразумение. Например книгата "Ние, алфа-момичетата" заема по някои важни въпроси същата позиция, каквато заемаха феминистките от 80-те години, става дума за сравняване на заплатите и т. н., плюс някои нови дебати. Аз самата се намирам до известна степен между новите и старите феминистки – първо, поради поколението ми и второ, защото се чувствам близка и до двете страни. Според мен съдържателните различия не са чак толкова големи, просто между двете страни има голям страх от сближаване. Да, става дума за по-различен начин на живот, също и за по-различен начин на изразяване, а от това се пораждат недоразумения. Алис Шварцер не е Феминизмът сам по себе си. Има някои нови теми, които днес биват дискутирани от една по-голяма група.
- Кои са конкретните теми на феминисткия дискурс, които трябва да бъдат по-активно дискутирани?
- Политиката на тялото и отношението към исляма например. Алис Шварцер се разграничава масивно от дискусията около ислямската забрадка и я намира за нещо ужасно. Но някои други, по-млади, се опитват да гледат на проблема малко по-диференцирано. От друга страна, въпросът за дизайнерската вагина ще си остане обект на дебати – които между другото, особено когато става дума за по-дълги или по-къси срамни устни при чернокожи и бели жени, имат подчертано расистки подтон. Освен това ще става дума все повече и повече за феминистката порнография. Изхождам от това, че при порнографията става дума не за представянето на сексуалност, а за представянето на сексуални фантазии, чрез които ние оформяме културата. Става дума, разбира се, и за едно положително отношение към собствената сексуалност. Това е една част от културната продукция, която е напълно затворена за повечето жени. В Германия съществуват големи страхове изобщо да се говори за теми, които предварително не са били етикетирани като „добри“ феминистки теми. А политическите теми също трябва да доставят удоволствие. От това пък възникват все нови и нови теми.

Интервю на Таня Мартини, Die Tageszeitung

по списание "Либерален преглед"

прочетете още...

КОМЕНТАРИ

търсене

нов коментар

Неделя, 8 Март 2009, 14:26:34
V Luxemburg nari4at myjkia polov 4len 'vulva'. A sega , de? A v Bylgaria podobni temi sa tabu. Jiveem o6te v srednovekovieto.
Минко Неделя, 8 Март 2009, 14:33:26
Тази я апе Шаро доста яко!!! Как ще наречеш един орган не може да бъде тама на размисъл!!! Жени, вие сте си виновни, че ето такива кифли се опитват да представят тезата си! А въобще не е нужно! Просто се опитайте да бъдете индивидуални хора!
Леа Неделя, 8 Март 2009, 14:39:10
Много яко изтрещяло интервю!!! Супер, тук наистина не се говори и пише по тези проблеми! Супееер е. Чудничко Фрогчета:)
Галина Неделя, 8 Март 2009, 14:53:23
Възхитена съм от този текст - великолепен е. Ставам фенка на FROG. По телевизиите и вестниците излъчват и публикуват само еснафщини и простотии, дерзайте!
Колчо, но не Слепеца Неделя, 8 Март 2009, 16:29:40
Жабите отново са в страхотна форма. Вестниците да си вземат поука, че от лигави материалчета в угода на този или онзи, накрая ще си ги четат само тези, дето си пишат в тях. Интервюто е направо фундаментално, не съм чел такова в наша медия.
Velina Неделя, 8 Март 2009, 17:30:55
Naistina kato poluh na svezh vazduh e tova interview sred esnafshtinata na rodnata ni presa. Dori i ako tova oznachava da se prepechatvat poveche takiva materiali ot chuzhdi izdania, pak e po-dobre ot nishto. @Minko, vuobshte ne mi stana iasno kakvo iskash da kazhesh. Kakvo ne mu beshe individualnoto na tezata na zhenata?
Дъртикур Неделя, 8 Март 2009, 17:32:42
Абре абдали от 'Жабата', толкова ли изкрейзихте. Поне да бяхте илюстрирали материала си с една Вулва, която не е раждала. Боже, боже, докъде стигнахте. Да преписвате порнографски материали на недоебани кучки от чужди електронни издания. Щото вас май ви заебаха.
Албена Вулвева Неделя, 8 Март 2009, 17:41:16
за мен става дума бе хейй мъжки клитори бати и простотията. . . . . . .
Жените винаги могат Неделя, 8 Март 2009, 17:46:36
Чудесна статия. И който не разчита интелектуалния ракурс (като последния читател), по-добре да не коментира, че се излага с балканското си тесногръдие.
Ерих Кестнер Неделя, 8 Март 2009, 19:42:04
ЕДНА ГОСПОЖИЦА ГОРЧИВО СЕ ОПЛАКВА Красива съм. Като красива съм известна. У мене почти всеки вижда Ботичели. Не съм приятна дама. Нито интересна. Аз съм красива! При това се казвам Ели. Щом срещна някого и само промълвя, набожен става той, поглежда ме с тревога и сякаш моли се да го благословя. . . Мъжете вярват, че да благославям мога. Да си красива като мен не е забавно. Да си красива като мен е просто мъка! За идеал мъжете са ме взели явно. А щом избрана си, не можеш се измъкна. За тях светица съм, икона претворена. Не пита никой искам ли да съм светица! Аз съм момиче здраво, не и мъченица. Защо да бъда, ах, божествено смирена? Да, вижте ме! Аз съм красива поначало! Не ми приказвайте изискано-несмело. . . Че най-божественото в мен е мойто тяло, и да ме любите не е престъпно дело. Извайте ме в портрет! В поема вдъхновена! Съгласна съм, но тези песни са преструвка. Не зяпайте, като че съм ви забранена! Красива съм, но заслужавам и целувка. Позирам в профил, сгушена сама на стола. Усещам с
Ерих Кестнер- продължение Неделя, 8 Март 2009, 19:43:50
Усещам се покрита от църковен прах. Красива! А не ме е виждал никой гола. Кой мъж ще връхлети, без страх от ореола! Това, че сте така набожни с мен, е грях.
Nina Неделя, 8 Март 2009, 21:35:11
O4arovana sun ot tozi site, pe4elete taka fans i inteligentni hora, a ne oligofreni kato D. . . . r
До неклатикур Неделя, 8 Март 2009, 21:45:07
Ти си толкова жалък, защото нямаш жена и на 8 март, не чукаш, не си щастлив и не знаеш какво е красота. . . А че не си интелигентен е ясно не само от написаното от теб, но и от миризмата ти, не смърди, защото интервюто е толкова готино и различно, че плосък мозък не би го асимилирал. . . . Феминистка, но не докрай
Jfor Неделя, 8 Март 2009, 23:55:03
И аз не съм чела толкова качествено интервю в БГ, радвам се, че има мислещи и интелигентни хора и редактори, аман от родна простотия
Иванчо Понеделник, 9 Март 2009, 09:16:07
Вулвата винаги ме е изпълвала с възхищение. Междубедрието на жените е прекрасно. Мъжете от всички епохи го обожават и облажават с целувки и го подслаждат с пенисите си.
nezwan Понеделник, 9 Март 2009, 10:03:29
Изглежда дотук никой не е забелязал, че текстът е заемка от друго издание на български език, „Либерален Преглед“, което е ПЪЛНО с подобни материали. Ако искате да четете качествени текстове, посещавайте качествени сайтове! „Прегледът“ се намира на www. librev. com
XXXL Понеделник, 9 Март 2009, 13:59:43
Седнали да се чудят!За какво за путака за мризлака ами, че то хората са си казали думата нявга. Корем до корем, дупка до дупка мойта клечка в твойта дупка. На дванайстият конгрес путка вдигнала процес, срещу хуят генерал, че е бил голям курвар. Но исправисе пред всички делегати Хуй чепати и твърдо заеви. Слушай ти Путко рошева космата знаешли колко лоша е на теб мризмата и втози час Путка се исправи утиде грамна тя метлат и удари Хуя по главата и му изтече чорбата дето с нея правеше децата тай завърши тази драма между Хуя и хубавата Дама.
мислител Вторник, 10 Март 2009, 18:29:27
Момиченца, вие просто цял живот сте правили нищо, говорили сше нищо, слушали сте нищо и в един момент сте страшно впечатлени когато някой ви говори глупости, защото те все пак не са нищо. Как пислите, защо в средата на 'София' някой е сложил 'фи'? Дали това не означава, че хората възприемат София не като град, а просто като кръг с определено сечение, празно място, където могат да ходят нагоре-надолу, да серат или да хвърлят бомби?
Мунчо Петък, 27 Март 2009, 17:10:59
Дъртикур, По повод коментарите ми за авторката на материала за 'вулвата', този който поддържа сайта на 'Либерален преглед' ме лиши от правото да коментирам написаното в списанието. Не само мен разбира се. Напълно те подкрепям за написаното. Според 'новите български гъркомани' (аналогията е с българите-блюдолизци от преди 1878 г. ) всичко, което е създадено на запад от Калотина е свърхценно, а ние тук сме идиоти.
Анкета Какво бихте взели със себе си, ако ви застигне бедствие?
Времето
Фиксингът       11 Февруари, 2012

ГЛАСЪТ НА ЖАБАТА

НОВИНИ

ПОЛИТИКА

КУЛТУРА

ФОТО ТЕМА

  • Рене Магрит

  • Хуан Миро

  • Джорджо де Кирико