З. Бешенджиев: Днешните ученици се люшкат между апатия и болезнена амбициозност
Събота, 21 Март 2009

A+

A-

   
З. Бешенджиев: Днешните ученици се люшкат между апатия и болезнена амбициозност
Учениците днес са по-различни от учениците вчера, но не са по-слаби или немотивирани. Налице е обаче плашещ прагматизъм сред 16-17-годишните, казва за Frognews преподавателят.

Г–н Здравко Бешенджиев е преподавател по философия, логика и психология в 73 СОУ „Владислав Граматик”, по–известно като 2–ра Немска Гимназия. Той е сред любимците на учениците си, въпреки че не ги глези. На мнозина заради предметите, които преподава, и заради начин, по който го прави, им минава мисълта по-късно да следват психология.

 

интервю на Ju_16 SmileSmileSmile

 

– Г–н Бешенджиев, сред учителите има едно клише, че всеки следващ випуск от ученици в българското училище е по–слаб и по–немотивиран от предходните. Вие съгласен ли сте с това и какви са Вашите впечатления?

– Това наистина по-скоро е клише. Някак стана модно да говорим за всеобщия упадък... Учениците днес просто са по-различни от учениците вчера. Не бих ги определил като по-слаби или немотивирани.

– Тъй като преподавате психология и философия, бихте ли очертали един по–обобщен психологически профил на днешния български ученик?

– Той има висок интелектуален потенциал, но често е несигурен и объркан. Доста от учениците се люшкат мажду апатията и болезнената амбициозност. Като правило му липсва търпение и способност за концентрация...Но тези черти в някаква степен винаги са били присъщи на младостта...

– А можете ли на шега да го представите като сбор от различни философски понятия?

–  Мен всъщност не на шега ме плаши видимото избледняване на едно основно и като че ли вечно качество на младия човек – идеализмът...Често се сблъсквам с един плашещ прагматизъм сред 16-17 годишните.

– А има ли разлика между учениците в различните училища? Питам, защото има деление на елитни и не толкова елитни училища.

–  Разбира се, че има.Училището, учителите и учениците са три еднакво значими променливи, които взаимно си влияят и формират стойностите си. Аз обаче намирам, че в така наречените елитни училища далеч не всичко е елитно...От друга страна, убеден съм, че и в обикновените училища има немалко ученици с висок потенциал, както и много добри учители. Всъщност, изводът е, че да попаднеш в елитно училище не те прави автоматично елитен като ученик или учител.

– Дайте рецепта как се лекува ученически мързел.

– Ако знаех рецепта, щях да излекувам най-напред себе си....И все пак мисля, че ученическите години са най–неподходящото време за човек да даде воля на собствения си мързел. Това са безценни години, в които се наливат основите... Ако няма здрава основа, каквито и усилия да полагаме след това, всичко отива нахалос.

beshendjiev.jpg

– Вие смятате ли, че трябва да се върнат оценките за поведение?

– Смятам, че трябва да се върне уважението към училището като институция ...Оценките за поведение няма да попълнят празнотите във възпитанието и културата на част от учениците, но от друга страна биха помогнали да се прокара една по-ясна граница между допустимото и недопустимото в държанието ни в училище...

– Всеизвестен факт е, че има разлика в отношенията между учениците с различните учители. Ние имаме своите фаворити сред учителите, също и вие гледате с различно око на всеки един от нас? Какво е определящото, когато си съставите мнение и възможно ли е то да се промени?

– Мисля, че в повечето случаи става дума за най-обикновена човешка симпатия. Мнението ми за един ученик като че ли отразява не толкова това, което той е, а по-скоро това, което би могъл да бъде ... Мнението, което учениците и учителите изграждат един за друг, не би трябвало да се превръща в доживотна присъда. И все пак по-лесно е да създадеш у околните първоначално мнение за себе си, отколкото после да го промениш....

– С какво най–много Ви е изненадвал ученик?

– Учениците не спират да ме изненадват и по двата начина, разкривайки нови и непознати за мен страни от своята личност. Днес, например, един ученик ме изненада с това, че сподели в часа свои дълбоко съкровени мисли и чуства от религиозно естество. Един цял клас ме изненада, като се преобрази до неузнаваемост и от най-проблемния за мен клас се превърна от месец насам в класа, в който се получават най-интересните часове по философия.

– Какво е в състояние да Ви вбеси в час? Изпускате ли си нервите? Питам, защото не сме ви виждали в афектирано състояние, за разлика от някои Ваши колеги.

– Най-много ме огорчава, когато учениците ми проявяват неуважение един към друг... Иначе все още успявам да владея нервите си. Не знам дали това винаги е в интерес на работата ми...

– А какво Ви радва най–много?

– Усещането, че съм полезен. За жалост не винаги го имам...

– Как бихте искали да си представите „училището на мечтите Ви”, колкото и утопично да звучи това?

– Като място, където всички ние научаваме дълбоки и важни неща за себе си и за света около нас и то по начин, който ни подтиква да се радваме на живота всеки ден...

– Защо станахте учител, ако можехте отново да избирате професия, пак на същата ли щяхте да се спрете?

–  Аз съм в училище от дълги години, но далеч не съм сигурен , че съм успял да стана учител в истинския смисъл на тази дума... Имах своя избор и го направих. Исках да бъда учител и до днес все още се опитвам. До сега не съм съжалявал за това, а занапред – знае ли човек?

прочетете още...

КОМЕНТАРИ

търсене

нов коментар

мила Петък, 20 Март 2009, 23:38:53
Блазе ти колега, че все още имаш нерви да издържаш както елитни , така и неелитни ученици. Аз вече не мога и затова напуснах системата. Аз също като теб преподавах философските дисциплини, но прецених , че съм повече смешна и странна в очите на учениците, отколкото полезна.
pepa Събота, 21 Март 2009, 05:09:36
edno golyamo bravo-coveshkata dusha e slozno neshto-tya e smechicha mezdy realnosta i dyavola-vav vseki chovek zivee malkiya dyavol. . . .
съби Събота, 21 Март 2009, 08:50:42
'Оценките за поведение няма да попълнят празнотите във възпитанието и културата на част от учениците. . . '. Другото са празни приказки.
Ради Чухлев Събота, 21 Март 2009, 11:32:40
Защо продължавате да убивате децата? Насилието, което проявяват е вик за помощ. Не го ли забелязвате? Това не е присъщо на човека, още по-малко на младите. Училището с нищо не допринася за духовно развитие, тъкмо обратното. То култивира прагматична нравственост за приспособяване, за оцеляване. Защо??? Защо вместо заучаване на факти, по-точно ИНТЕРПРЕТАЦИИ на фактите, не тълкувате ИДЕИ? Защо не обърнете внимание на ЕМОЦИОНАЛНОТО присъствие, за да направите училището любимо, желано, интересно. НО ТОГАВА УЧЕНИЦИТЕ ЩЕ ЗАПОЧНАТ ДА ЗАДАВАТ НЕУДОБНИ ВЪПРОСИ, ОТ КОИТО СЕ СТРАХУВА ВСЯКА ВЛАСТ!!!
гео Събота, 21 Март 2009, 13:23:30
Гениално изписване - 2-ра Немска Гимназия!
shekerletov Събота, 21 Март 2009, 13:47:41
тоя ми е преподавал. голям е дръвник
shekerletov Събота, 21 Март 2009, 14:03:40
ne be ebavam se lol
Телеца Събота, 21 Март 2009, 15:26:30
И аз работя в немска гимназия и разбирам колегата изцяло. Споделям мнението, че времето направи учениците различни и трудно разбирани, но държавата сбърка с абдикирането от системата. Извън езиковите гимназии едва ли има качествено учене.
Анелия Събота, 21 Март 2009, 16:48:19
Мнението на Ради е смешно!Не училището трябва да дава отговори на неудобни въпроси. То само показва пътя, по който децата да намерят тези отг. Егати и викът за помощ!!-като побъркаш целия клас и проваляш урок след урок ли? Това ли е викът? Ами тогава ние, даскалите, къде да вием за помощ? Докато хулиганите, комплексарите и лигльовците имат права, а възпитаните деца, дошли да се научат на знания, мислене, общуване, нямат, промяна няма да има. В живота има реални граници, които малоумни родители, управници. . . решиха да заличат в родното ни училище. Нали знаете, че и да ви набие освидетелстван дебил- пак вие, учителите сте виновни. . . Защо пък утр еда не посегне на полицай, а на родителя си?-защо не-детето има опит и знае, че всичко му е позволено. . . А това , че не е дете, няма значение. Разликата е само в годините. Докато боледува обществото, все ще е така. За съжаление. . .
pepa do Aneliya Събота, 21 Март 2009, 17:21:31
prava si vazni sa parvite 7godini-neka da ne se vrashtam nazad za moite godini-nai golyamata otgovornost nosi uchitelya za da sa vav takova poluzenie dechata-da ne govorim za pravitelstvoto. . . taka che da boliduva tova obshtestvo sa vinovni uchitelite i prosvetitelite. . . .
НАДо Събота, 21 Март 2009, 19:42:31
Имал само трима Добри Учители!Винаги сме били в много добра връзка с тях и уроците минаваха безпроблемно!Уволняваха ги и ги тантуркаха в три-четири училища непрекъснато!?И то само защото не бяха мижитурки и се разбираха с учениците!Днес едва ли е по различно, защото обикновенно учители стават често някакви душевни инвалиди , комплексари, некадърници!Всичкото това си е наследството от малоумната бекапестанска 'подборка на кадрите'!Инерцията върви с пълна сила и скоро Педагози по Призвание и Истински Просветители няма да има!И благодарение на идиота вълчев, който сега измисля Образованието изобщо!??
Ради Чухлев Събота, 21 Март 2009, 23:31:59
Анелия, даскали като тебе колкото щеш - затова обществото е БОЛНО. А-а, ти искаш обществото да се излекува само. Учителят може да е дръвник, но учениците - светци. НЯМА ЛОШИ УЧЕНИЦИ. ИМА НЕЩАСТНИ УЧИТЕЛИ. Това го повтарям от 29 години.
Милко до Ради Кухлев Неделя, 22 Март 2009, 04:47:42
Аз пък ти казвам, че са виновни родителите психопати като теб. . . Ако изобщо си родител (дано не си). Ако детето в семейството си общува с родители, които не могат да проумеят необходимостта от образование, не можеш да очакваш от него 'да вдига ръка в час'. Апатията, демотивацията, негативизмът, агресията и прочее, се раждат в семейството. Най-често те са резултат от простотията на родителите. А иначе, Светът е пълен с подобни на теб, комплексирани несретници дето всичко им е ясно. . .
Новак Неделя, 22 Март 2009, 13:41:36
Гледам, че отново се провежда мисълта за елити - елитни училища, елитни ученици, елитни учители. . . А светът не е от ЕЛИТИ. Помислете и за тези, които по една или друга причина не са попаднали в елитно училище. Да не говорим, пък, че условното делене на училищата е по невнятни критерии - това, че повече ученици от дадено училище продължават в колежи и университети вече не зависи от децата, а от портфейлите на родителите им. Затова и общественият ни елит е на този хал.
начинаещ Неделя, 17 Май 2009, 01:15:23
Спомням си че моята учителка по философия също приличаше на даскала от статията. Да тя промени класа ни, но само в своите часове. В останалите си бяхме същите злобни и гадни хулигани.
Joker Сряда, 9 Декември 2009, 23:14:13
Много интелигентен човек, но адското мекотело, коеот не пречи да го уважавам като човек. 90% от днешните деца са пълни невежи във всяко отношение на живота, културата и нека да не коментираме възпитанието. Всичко се пречупва през една вулгарно изкривена призма за младите. Ценостите не са обърнати наопаки те са съвсем различни или отсъстват даже. А арогантността и садистичното хванати ръка за ръка с дебилността са като "поанта" на живота им. Има надежда още в някои младежи крепяи фронта. . .
73то? Четвъртък, 24 Декември 2009, 02:12:26
Бешо, Бешо - колко готини бяха твоите часове!!!
73то? Четвъртък, 24 Декември 2009, 02:13:43
и браво на автора/авторката. много умове се събират в 73то
Николай Петък, 1 Октомври 2010, 16:00:55
Благодаря ти, Здравко! За гайдичката. . . Приятно съм изненадан, че си преподавател по психология и философия. Успех и Бог да те пази, орфеево богатство на България!
Деян Сряда, 16 Март 2011, 01:23:18
Поздравления за изказването. Без излишна демонизация на младото поколение, както някои обичат да правят и да изкарват новите поколения все по-развалени, пък вижте и черешите не са такива каквито бяха :)Нещата са такива каквито са. А за господин Бешенджиев мога да изразя само суперлативи, които опасявам се тук няма да бъдат оценени и правилно разбрани. Само ще кажа, че съм имал късмета този Човек (да с главно Ч) да ми е преподавал. Все си мисля, че в гимназията освен един език да научиш, по - важното е, че се градят характери, мирогледи, ценности. Пожелавам на училищата да имат повече учители, за които филма от далечната 1967 "На учителя с любов" не е отживелица. :)
lily Неделя, 1 Май 2011, 18:35:14
браво!
valeria Неделя, 1 Май 2011, 18:36:38
Първо бих поздравила авторката на прекрасната статия и приветствам идеята за интервюирането на такъв човек като Здравко Бешенджиев, с когото за моя огромна радост ме сблъска живота, когато попаднах в 73 СОУ. Не бих желала да коментирам елитността на училището, защото съм абсолютно съгласна с казаното в интервюто ". Училището, учителите и учениците са три еднакво значими променливи, които взаимно си влияят и формират стойностите си. "- и именно изхождайки от тези думи ми е смешно да коментирам написаното от Анелия и Ради и техните привърженици. Как може да гледате толкова едностранчиво на проблема?! Не знам дали живота ви Ви е направил такива коне с капаци или просто такива сте си родени, наистина не знам, едиственото обаче което знам е, че в един проблем винаги има двама виновни в случая дори трима както също се казва в цитираното по горе от мен изречение. Мога смело да кажа, че е смешно глупаво и грозно да има хора, които слагат цялото човечество под общ знаменател и се моля хо
Анкета Какво бихте взели със себе си, ако ви застигне бедствие?
Времето
Фиксингът       12 Февруари, 2012

НОВИНИ

ГЛАСЪТ НА ЖАБАТА

СПОРТ

КУЛТУРА

ФОТО ТЕМА

  • Рене Магрит

  • Хуан Миро

  • Джорджо де Кирико