РЕКЛАМА

Условия и цени за публикуване на реклама във www.frognews.bg научи повече »

Владимир Левчев: България е селище от градски тип - селяни се мислят за граждани

27 Април, 2009

|

17 Коментари

|

6029

Владимир Левчев: България е селище от градски тип - селяни се мислят за граждани
Вл. Левчев
Кога и как ще дойде краят на света, в който живеем и какъв е той? – това не са въпроси от Апокалипсиса, а част от въпросите в романа на Владимир Левчев “2084-та”, който вече е на българския книжен пазар. Фантастика и философия, романтика и драма се срещат в едно повествование, повлияно, но неидентично с прословутата “1984-та” на Оруел.

Интервю на Стоян Колев

- Не те ли е страх, че книгата ти може да остане в сянката на Големия брат?

- В смисъл на Оруел ли? Еми виж, неговия предшественик Замятин е останал в неговата сянка и Оруел не е първия и сигурно няма да бъде последния, който пише дистопии, но просто реших, че едно заглавие, което има резонанс от Оруел ще обясни най-добре за какво става дума в книгата, ако някой иска да си я купи пък и ние преживяхме 1984-та и тя не беше точно такава, каквато си я представяше Оруел. По-точно тогава се появи Горбачов, Перестройката, разпада на една от двете големи тоталитарни системи – комунистическата, другата, фашистката вече се беше разпаднала, дори през 48-ма, когато Оруел е писал, но фундаментализмът и идеята да налагаш собственото си виждане за света върху обществото не е, за съжаление, в миналото и съществува днес с много голяма сила. Най парадоксално религиозния фундаментализъм, през втората половина на 20-ти век имаше усещането, че принадлежи към миналото, а то се оказа, че е във бъдещето, а не в миналото.



- Понеже заговори за обществото – каквато и литература да прави човек, той не може да избяга от обществото – пряко или косвено. А като конкретизираме години – от 1948-ма до 1984-та периода е много по-малък отколкото от 2008-ма до 2084-та, особено като се има предвид неимоверното развитие на технологиите, което прави времето да изглежда, че минава по-бързо, като че за 5 – 10 години минават 50...

- Да, всъщност, само за последните 20 години ние станахме свидетели на такива чудовищни или прекрасни, зависи как ще се погледне, промени, че наистина е много трудно... В момента се получава такова нещо, че в света живеят повече поколения заедно отколкото всякога досега. Хората живеят по-дълго, имаме много хора над 80 години, в развитите страни разбира се, същевременно младите хора, ето сина ми е на 14 и той е по-зрял отколкото аз на неговата възраст и по-знаещ и технически грамотен от мен – с този Интернет и компютри, и така нататъка, т.е имаме няколко поколения, които живеят заедно, но те не се разбират, защото светът толкова бързо се променя, че тези промени един по-възрастен човек, вече не може да ги разбере и това също е един вид опасност, но не тя е най-важното...

- Това, което казах беше, защото има един образ у Оруел, ставал нарицателно – всевиждащото око на Големия брат, което те дебне и всички технически заплахи при Оруел, от които в наши дни ние сме пряко засегнати, от това всевиждащо око, което технически е напълно достижимо и навсякъде и в такъв аспект, смяташ ли, че – една от трите основни глави в книгата ти се нарича „Градът” – съвременният човек, който е като цяло градски човек, се чувства технически уязвим, следен, притеснен...

- Да! Но да кажа за „Градът”, който в романа е структурен момент и се разбира още от първата глава, така че няма да издам нещо – светът е разделен на града на безсмъртните и световното село, където хората живеят все едно в каменната епоха, в 20-ти век така да се каже. Т.е. градът е града на безсмъртните, на физически безсмъртните, които все пак са телесни, а не духове и точно за това става дума в крайна сметка – за физическото и телесното безсмъртие и каква връзка има то и има ли някаква с духовното безсмъртие, на душата, както и за духовната смърт.

- Добре, а кои са физически безсмъртните и кои са физически смъртните, може би богатите, защото сме гледали научнофантастични филми за криогенеза и кой може да си я позволи...


- Да, да, разбира се! В момента болести, които са излечими в една развита страна и за човек, който има медицинска застраховка или пари да си плати, масово измират хората в Африка от тях, така че това не е толкова фантастично всъщност.

- Ти доскоро дълги години беше в САЩ, но не си губил връзки с България – ние към селото ли сме или към града на безсмъртните. Накъде клони България?

- Ние сме към богатото село. Това е може би най-лошата част! Селище от градски тип – нали имаше едно време такова, т.е. селянинът, който се мисли за гражданин. Разбира се в тази политическа дистопия градът съвсем не трябва да бъде наш идеал – такова разделение на света.

- Като казваш дистопия се сещам за „Утопия” на Томас Мор. Защо и необходимо ли е в наши дни, когато може да се каже всичко, да се връщаме в онези дни когато ти беше в основата на десидентското списание „Глас”, което даде глас на промените, в което можеше да се говори, когато не можеше да се говори свободно и да говорим с езоповски език, иносказателно, за неща, които може да ги има само в една утопия или дистопия? Един политически поглед в такъв смисъл...

- Значи романът ми не е дистопия, защото нещо трябва да се каже с езоповски език. Разбира се, че той в едно тоталитарно време може да служи като куфар с двойно дъно където пренасяш опасни идеи, но това не е неговата най-важна функция, защото древните митове, религиите ползват същия език и тогава той не е езопов език, а езика на магьосниците, на пророците. В този смисъл не съм много съгласен с моя приятел Владо Трендафилов, с когото иначе съм съгласен за много неща, когато в един текст за „Голямото четене”, в едно списание за интернет - „Либерален преглед”, беше казал, че „Майстора и Маргарита” е една безнадеждно остаряла книга, защото използва един символен език, когато тогава е бил нужен, за да се каже някаква политическа истина, а сега не е нужен. Аз мисля, че това е едно голямо неразбиране, защото „Майстора и Маргарита” аз дори не я гледам като политическа книга, защото тя си има друг чар и ако се гледа на нея само като на политическа книга, то – да, тя е безумно остаряла, защото реалността, за която говори не съществува вече.


- Защо от поезия премина на проза?

- Не съм спрял да пиша поезия, но романът е много по-широко достъпен. Многе е интересно, че по времето когато Пърси Б. Шели и Мери Шели, която пише „Франкенщайн”, той е бил масово популярния, а не тя, защото тогава повечето хора са били неграмотни и поезията може да се разбира, помни и рецитира и от неграмотен човек, а романа – не – трябва да си грамотен, за да го прочетеш. Така, че тогава романът е бил по-елитен жанр, а днес той е по-масовия жанр, макар че пак ако се върнем към „Голямото четене”, аз имам подозрението и опасението, че повечето от романите, които бяха номинирани и спечелиха, бяха такива, по които са правени телевизионни филми.
Преди около четири години публикувах един роман за Крали Марко, който претърпя две издания и се канят да правят някакъв телевизионен сериал по него, но в България мина незабелязано, нито една дума не беше казана, въпреки че покойният Виктор Пасков тогава ми писа възторжено за него. Виктор Пасков беше един от най-добрите български писатели – няма спор за това – и е много тъжно, че го загубихме. Аз отдавна не се бях виждал с него – той беше в Европа, аз бях в Америка дълги години, но бяхме приятели още от 80-те и взаимно се четяхме. Наистина е една голяма загуба за българската литература неговата преждевременна смърт.
„2084-та” я написах на английски първо. Имам четири стихосбирки издадени в Съединените Щати и сега договор за пета, но за романа там така и не си намерих издател. Там с романите е по-трудно – пъво на първо трябва да имаш агент. Поезия по.лесно се издава, защото поезията така или иначе не е касово издание и издателят сам чете и каквото хареса – издава ако има възможност, ако е университетско издателство или нещо такова. Там самиздата е доста лошо нещо. Да си платиш и издадеш е недобре - Vanity Press се казва.

- Издание на суетата...

- Да. Моите не са такива – имам сериозни издатели, но все пак поезията се издава от малки издателства или университетски издателства, които не търсят печалба, а романът е касово издание и там ако си нямаш агент, не можеш да си намериш издател, така, че аз накрая го преведох на български и го издадох тук.

- А защо на английски – отвътре ли ти идваше или...?

- Той е писан там по времето на Буш и до голяма степен описва една американска реалност.

- А има ли нещо общо между американската реалност и реалността тук? Хората у нас ще се усетят ли сякаш е
писано не за тях?


- То е за света – не е само за Америка или само за България, а за този глобален свят, който колкото и да е глобален е доста противоречив вътрешно и има едни общности, които са затворени в себе си, а и има доста разлики все още и културни и икономически.

КОМЕНТАРИ

Captcha

Борислава, 27/04/2009 - 15:56
велик поет като баща си, и велик писател повече от Оруел. Ох, Боже прибери си вересиите. де си ти "за която трябва да мислим като за огинь" че да дадеш рамо на левчева издънка, както крепеше татя му, и да го направиш кадърен.
pepa, 27/04/2009 - 21:28
tova na Levchev sina li e???? nai trudno se pishe poeziya!!!!
Не ЛЕВчев, а РУБЛЕВ или вече Д, 28/04/2009 - 13:20
тоя отдавна не е ЛЕВЧЕВ, още баща му беше РУБЛЕВ, а след като написа първия си роман на МАКЕДОНСКИ ЕЗИК в АМЕРИКА стана ясно, че отдавна е ДОЛАРОВ. Сега сигурно му се иска да СЕ ЧЕЙНДЖИ С ЕВРО - и децата му да бъдат ПАК ВЕЛИКИ ПОЕТИ И ПИСАТЕЛИ - без значение социалиЗъм, капиталиЗъм, феодалиЗъм, важното е ТЕ да казват, кой какво да мисли.
Психолог, 29/04/2009 - 02:39
Чели ли сте книгите му? Аз не съм, и това интервю няма да ме накара да ги прочета, ама и не му се карам наизуст
, 29/04/2009 - 13:06
Интелигентен човек
morgenstern, 29/04/2009 - 13:36
ох, гениална издънка на гениално семейство! аре сиктир, бе! лизачи!
ьяа, 29/04/2009 - 14:48
ПИСМО ДО ЛЮБОМИР ЛЕВЧЕВ - ПОЕТ Георги Марков web Драги, Любо, Много мислех преди въобще да ти пиша това писмо, защото не храня никакви илюзии, че то може да промени нещо. Зная, че известни неща са отишли толкова далече, че връщането назад е равно на смърт. Зная също, че опитът да направиш равносметка на чужд живот, те поставя в положение на съдия, който се е самоназначил, и че съденето е далеч по-лесен процес от разбирането. Зная, че освен инфлацията на парите, нашето време ни предлага жестока инфлация на думите. Зная каква ще бъде реакцията ти, когато това писмо, записано от монитора, бъде поставено една сутрин на бюрото ти - леко ще потръпнеш, ще ти стане неприятно, ще се изчервиш. . . и дълго време няма да се решиш да го прочетеш. Зная какъв ще бъде отговорът ти - американското, английското или китайското разузнаване са ми платили да "ударя" по авторитета ти (въпреки че аз няма да ти задам глупавия въпрос: "Кое разузнаване ти е платило, за да бъдеш това, което си?"
Светлана Бакалова, 30/04/2009 - 17:08
Жалкото е не за Владимир Левчев, а за всички вас, които пишете подобни коментари. Редно е, човек преди да говори да е подготвен за това. Както виждам вие, както винаги обсъждате роднините на Владко Левчев, вместо да вземете някакво отношение за поезията му, преводите му, романът за |Крали Марко, който действително е много интересен. Този нов роман "2084" не съм чела, но предполагам, че също има стойност. Четете повече и по-малко плюйте! Попитали радио Ереван дали в България може да стане гражданска война? Радиото отговорило: "Невъзможно е, защото в България няма граждани -всички са селяни!"
До светлана, 01/05/2009 - 13:25
Скъпа Светлана ния знаем какво е написал владко и сме го чели , обичаме фамилията левчеви , но повече обичаме георги марков , не че е покойник, просто пише по добре просто единият е гений а фамилията левчеви посредствени автори това е самта истина.
любомила, 04/05/2009 - 08:40
всички коментари за този роман обръщат внимание на глобални въпроси, противопоставяне между истинската душевност, която е на изчезване, и фалшивата религиозност на един изкуствен самоунищожаващ се свят. на никого ли не му прави впечатление на какъв вътрешен мир този роман е отражение? с огромно уважение към авторовите умения, струва ми се, че романът е отчаян вик за помощ от дъното на грандиозна самота и непризнато отчаяние. освен признанието, което авторът, сигурна съм, ще получи, надявам се да получи и ответ на самотния си вик за помощ. скъпи авторе, уверявам Ви, че все пак още има фини и чувствителни жени, които виждат човека зад блясъка.
иво, 08/05/2009 - 15:06
Защо плюете, неразумний юроди Владимир?Та той е толкова различен от тейко му?Не го съдете заради придворният му татко.
Мохито, 10/05/2009 - 18:33
Плъховете първи напускали потъващия кораб. Тревогата май бе фалшива, корабът по всичко изглежда не потъва, но макар и с течове продължава да плава. Плъховете са много практични животинки и казват, че издържали дори на висока радиация. Та, Левчевци със сигурност няма да останат в историята на българската литература. Те принадлежат към архива на политическата халтура. Но този Владко, дето носи името на човека, прокълнат да не бъде погребан, си е типичен представител на тази халтура. Тук в Щатите се правеше на успешен, но по-скоро не бе. Ами то не може да постигнеш нещо с безумно тъпа поезия за живота на . . . термитите. Отрочето левчево не може да е по-различно от баща си (а можеше да е, ако бе пискал), който стана поет на могъщите криле на Людмила Живкова. Защо Frog се занимава с призраци от миналото и техните плесенясали сенки. Не знаех, че този халтурник е писал тук роман на "македонски език". Впрочем той би булвал халтура и на суахил ако му е изгодно.
Знаещ, 22/05/2009 - 17:21
Бащата е много талантлив поет, но продаде дарбата си на управляващите. . . Не зная дали има съвест и дали понякога си задава въпроси, но интелектуалното предателство е по-лошо от убийство. Защото, както е казал Кийтс, красотата е истина и истината е красота. . . Друг ще го съди, но зная със сигурност, че е предал себе си и съвестта си. Срещу апартамент в центъра на София и за безбройни привилегии, за които един български провинциалист без колебание си продава душата на дявола. . Цената, която ще плати за това, никоя ЕЛКА на този свят не може да пресметне. Синът му - това което е наследил от баща си, е огромно бреме. Мога само да му съчувствам. . .
Адриан, 09/09/2009 - 16:47
2084-та на Владимир Левчев е най-бездарната от всичките му графомански изяви досега. Той е графоман и алкохолик. Странно как може подвластен на чашката човек като него да бъде допуснат да преподава в Американския университет.
Калин, 20/11/2009 - 11:51
Владимир Левчев е графоман, лишен от талант - за разлика от баща си. Той е импотентен духовно комплексар, който умира да издава нечитаеми книги. Алкохолизиран мозък, който бълва безсмислици. Учудващо е, че толкова ерудиран човек като Йордан Ефтимов пише възторжени неща за тъпите книги на младия Левчев, за които всички казват, че не са успели дори да прехвърлят, а направо са ги захвърлили. Левчев е кофти човек и като характер. Луд и бездарен като майка си, . по душа и алкохолик като баща си. В Благоевград се напива всяка вечер, срамота за университета на американците.
средностатистически гражданин, 01/01/2011 - 14:09
Защо ли не научих нищо ново нито за бащата, нита за сина (за сина по презумпция - нямам впечатления от неговото творчество)? Само виждам желанието (и интереса?)на някои (вслучая на Стоян Колев) да напомня за тях. Вежливо и услужливо. При баща нагаждач синът можеше да си разреши в миналото да бъде дисидент. Иначе интервюто е в стил АЗ (Владимир ли беше?) и културата.
БАЙО, 02/03/2011 - 00:29
БАЩАТА ЛЕКР! СИНЪТ СИ М ИСЛИ ЧЕ В САЩ ПАРИТЕ ТЕЧАТ ОТ КРАЧОЛИТЕ НА ВСЕКИ АМЕРИКАНЕЦ И ОТИВА В САШ! НО ТУК 80% ОТ ХОРАТА СА С 8 КЛАС И ВЪОБЩЕ НЕ ЧЕТАТ ПОЕЗИЯ И ЗАТОВА НИКОЙ НЕ СЕ НАТИСКА ДА Я ИЗДАВА! НО РОМАНИТЕ ОЩЕ ОТ ВРЕМЕТО НА ХЕМИГУЕЙ, ДЖОН СТАЙНБЕК И РАЗКАЗИ ОТ О'ХАРА И ДРУГИ ВИНАГИ СА СЕ ИЗДАВАЛИ ЗАЩОТО СА ЧЕТЕНИ ПОВЕЧЕ ПО ПРИЦИП И ЗАТОВА РОМАНИТЕ СЕ ИЗДАВАТ ТРУДНО БЕЗ АГЕНТ, А ОТГОРЕ НА ТОВА КОПЕТО ЛЕВЧЕВ НЕ КАЗВА Е МНОГО, А МО МНОГО СКЪПО! ТАМ НЕ ДОПУСКАТ ВСЯКАКЪВ БОКЛУК НА ПАЗАРА ЧРЕЗ АГЕНТА И ВИОСКИТЕ ТАКСИ ЗА ИЗДАВАНЕТО НА ЕДНА КНИГА! ДАС, НО В БЪЛГАРИЯ, СТРАНАТА НА ЧЕНГЕТАТА Е ТОЛКОВА ЛЕСНО! ПЛАЩАШ ДРЕБНИ СУМИ И. . . ГОТОВО! ПОТИЧАТ ДОСТА ПАРИ СЛЕД ТОВА И ДЖОБА Е ПЪЛЕН! ИНАЧЕ В САЩ АКО СИ НЕКАДЪРЕН КАТО ЛЕВЧЕВ ДАВАТ САМО $500 МЕСЕЧНО ЗА ДА НЕ РАБОТИШ И ДА НЕ ПРЕЧИШ НА КАДЪРНИТЕ ДА РАБОТЯТ! ЕТО ТОВА Е ВЛАДИМИР Л;ЕВЧЕВ! ВИЖТЕ МИ САМИ ИМЕТО И МУ КРОЙТЕ ШАПАКАТА И РАЗБЕРЕТЕ ЗАЩО НЕ Е УСПЯЛ В САЩ! АЗ ЖИВЕЯ В САЩ И ЗНАМ КАКВО ВИ ГОВОРЯ! ЗАТОВА НВ СЛУШАЙТЕ И НЕ ВЯРВАЙТЕ НА КОМУНИСТИЧ

РЕКЛАМА

. София

+9°

+24°

.

лек полъх

. Бургас

+10°

+24°

.

лек полъх

. Варна

+10°

+24°

.

лек полъх

. Пловдив

+10°

+25°

.

лек полъх

. Ст. Загора

+10°

+23°

.

лек полъх

. Русе

+10°

+26°

.

лек полъх

. Париж

+12°

+19°

.

лек полъх

. Лондон

+9°

+17°

.

лек полъх

ФИКСИНГЪТ 23 Май, 2012

EUR 1.95583
USD 1.53748
CHF 1.62823
GBP 2.43202
CAD 1.51158
AUD 1.51862
  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

СОЦИАЛНИ МРЕЖИ

РЕКЛАМА