Дали АЕЦ се клати, щом Белене се тресе?
Неделя, 26 Април 2009, автор: Иво Инджев

A+

A-

   
Дали АЕЦ се клати, щом Белене се тресе?
Преди да попадна на научно доказания факт, че човечеството дава най-много жертви при наводнения, винаги съм си мислил, че земетресенията са най – смъртоносните природни бедствия.
Може би съм се заблуждавал защото живея в една от малкото европейски столици и в един от малкото милионни градове в света, които не са разположени до голяма водна площ, но пък са построени върху потенциално опасни от сеизмологична гледна точка зони.
В София е по-вероятно да те смаже парче мазилка от разнебитена сграда, отколкото да те удави придошла вълна от Перловския отводнителен канал, наричан за благозвучие ( и благовоние) река, който краси централната част на столицата. И това не е единствената особеност, която ни отличава от света с нашата местна специфика.
Не знам какво е било в главата на нашия държавен глава Г.Първанов, който преди по-малко от седмица се отнесе с „бащинско“ пренебрежение към протестите на еколози срещу проекта АЕЦ „Белене“. В интервю за германския „Зюддойче цайтунг“ той отхвърли опасенията на защитниците на природата от рисковете пред построяването на АЕЦ „Белене“ в опасната земетръсна зона с „аргумента“, че протестиращи еколози имало навсякъде ( т.е. не трябва да им се обръща кой знае какво внимание).
Към днешна дата снизходителното му отношение към аргументите на еколозите звучи вече доказано престъпно. Защото строителната площадка се разтърси от ( поредното) земетресение в региона.
Източникът отново е в планината Вранча в Румъния, както на 4 март 1977 г., когато в северната ни съседка загинаха 1500 души, а Свищов даде още 100 жертви. Тогава беше 7,2 по Рихтер. Сега е „само“ 5,3 по същата скала. А следващият път?
Г.Първанов и компания обаче не мерят по скалата на Рихтер, нито по Медведев.- Шпонхойер. Те се съизмерват с Медведев-Путин. Пък ако ще и потоп ( или „Южен поток“) след тях…
По някаква зловеща ирония разклащането на Белене се случи в деня, в който приключи енергийната среща в София, на която нейният патрон Г.Първанов се изяви повече от всякога като привърженик на проекта АЕЦ „Белене“, а неговият гост, руският енергиен министър Сергей Шматко призова той да стане необратим с помощта на руски държавен „стимулиращ“(!) кредит.
Вярващите и суеверните имат основания да правят аналогии и изводи. А всички вкупом, независимо в коя от двете категории попадат, или пък просто разсъждават логично, са в правото си да призоват лобистите на този рисков проект да спрат да си играят с бъдещето ни.

Иво ИНДЖЕВ
Ivo.bg

прочетете още...

КОМЕНТАРИ

търсене

нов коментар

Ка Неделя, 26 Април 2009, 08:20:13
Господин авторе, нещо сте позабравил да споменете учените в последният абзац на настоящият апел. Не се изказвайте по въпроси, които не са ви понятни. Как пък досега пресата не покани поне един физик или специалист по ядрена енергетика да разкаже за АЕЦ-овете. Науката си има методи, като напр. : реакторите се разполагат в черупки, които компенсират трусовете. Бълнуванията на журналистиката са прът в прогреса на науката, т. е. на човечеството.
Ka Неделя, 26 Април 2009, 08:40:07
Нещо ми поизчезна коментара. . .
DODO Неделя, 26 Април 2009, 09:03:05
ДО КА ! ХЕЙ СПЕЦИАЛИСТА !! А СТИГА С ГЛУПОСТИТЕ ! ЯДРЕНАТА ЦЕНТРАЛА НЕ СЕ СЪСТОИ САМО ОТ РЕАКТОР ! КАТО ОТЧЕТЕМ СТАРАТА РУСКА ТЕХНОЛОГИЯ , ЗАРАДИ КОЯТО И КИТАЙ ОТКАЗА ДА СТРОИ ПОДОБНИ РЕАКТОРИ И ПРИБАВИМ "КАЧЕСТВОТО" НА СТРОИТЕЛСТВОТО И ЧОВЕШКИЯ ФАКТОР , ДОВЕЛ ДО КАТА СТРОФАТА В ЧЕРНОБИЛ , КАКВО СЕ ПОЛУЧАВА ?? ОТДЕЛНО ТРЯБВА ДА ГОВОРИМ ЗА ТОВА Ы КАКВИ ЩЕ СА ПОТРЕБНОСТИТЕ НИ ОТ ДОПЪЛНИТЕЛНИ МОЩНОСТИ , СЛЕД КАТО И В МОМЕНТА ИМАМЕ В ИЗЛИШЪК И ИЗНОСЪТ НА ЕЛ. ЕНЕРГИЯ Е НАМАЛЯЛ ДРАСТИЧНО !!
НИКОЛИНА Неделя, 26 Април 2009, 10:04:57
В Япония има ли АЕЦ?
НИКОЛИНА Неделя, 26 Април 2009, 10:31:55
След като там има АЕЦ, значи има и добри , устойчиви варианти. Защо не се използва опита им. А иначе личното ми мнение е ТВЪРДО ПРОТИВ АЕЦ "БЕЛЕНЕ"
Производител до ка Неделя, 26 Април 2009, 10:44:56
Ей вие от холдинга много сте облъчени. Говорих си с един ядрен физик, дето се занимаваше с доставка на оборудване за АЕЦ. Та той ми обясняваше, че вероятността за възникване на ядрена авария била пренебрежимо малка и това било най-екологичното производство. Аз го попитах, защо за да се намалят загубите по преноса, АЕЦ не се изгради например на язовир Искър. Защо тази концентрация на произведена ел. енергия в област дето няма производства, а има земеделска земя. Той подскочи. Ти луд ли си. Там живеят 1, 5 милиона души. Да бе ама нали няаше начин да има авария. Свещов беше най-пострадалия български град при земетресението през 1977г. Освен това той е близо и до наше земетръсно огнище - Стражица. На всичкото отгоре ние изнасяме сега ток на цена 6 стотинки/кw, а себестойността на енергията от АЕЦ Белене се предвижда да е в рамките на 12-14 стотинки/кw. Като прибавим и огромните загуби за пренос до южната ни граница - тази централа става безсмислена. Тя е от полза само за Русия.
чукче Неделя, 26 Април 2009, 11:01:42
Хора, разчитайте посланията, а не просто да се заяждаме. Аз също бих прочел с интерес мнението на специалист, но всеки от нас може да има свое мнение по тези въпроси.
мунчо Неделя, 26 Април 2009, 11:56:07
Тоа Байновите какво умее повече- да плува или да бега - та до сега е оцелел А?
Неделя, 26 Април 2009, 12:41:45
AEC obslujva interesite na bg mafiata i Rusia, a e protiv vsqkakvi bylgarski interesi, protiv grajdanite. Ili po-to4no potencialni ubijci na bg grajdanite. Samite specialisti go kazvat, a sled kato "samo-ubiha" ili po-to4no zastrelqha bylgarina v Rusia i uvolniha drug, ostanalite mlyknaha. Eto vi specializirani mnenia za dalaverite http://e-vestnik. bg/6029 Osven tova ako sredstvata se vlovat v drugi ekologi4no 4isti i perespektivni el. izto4nici, polzata za BG e mnogo po-golqma i evektivna. Ima i byde6te v tqh.
Неделя, 26 Април 2009, 12:44:50
Kojto za6titava AEC, toj za6titava dalaverite na mafiozite i Rusia. АЕЦ "Козлодуй" - спорно гориво, съмнения за корупция и много оправдания АЕЦ “Козлодуй”. Снимка: РойтерсБезопасен ли е наистина АЕЦ „Козлодуй”? Има ли корупция там? Какво стана с изнесените данни за новото ядрено гориво в централата, за което тревожно сигнализираха двамата ядрени физици - Георги Котев и Александър Белковец - които са работили там? По случая се писа доста, но въпросът остана неизяснен. До момента от АЕЦ “Козлодуй” и Агенцията за ядрено регулиране опровергаваха декларативно твърденията им. Но двамата настояват на своето - че новият вид ядрено гориво не съответства на описаното в документацията, която го придружава, и поведението му е непредвидимо, което го прави опасно.
Неделя, 26 Април 2009, 12:46:34
Котев предполага, че става дума за подмяна на горивото с друг вид, по-евтино гориво, като разликата в цената (между 100 и 300 хил. евро на касета) прибират консултантска фирма и шефове от централата, които съзнателно прикриват разликите в горивото. В момента двата блока на АЕЦ са заредени вече изцяло с новия вид гориво - общо два ядрени блока по 163 касети. Уволненият от централата физик Александър Белковец, експерт по ядрената безопасност там, половин година по-късно потвърди тезата на Георги Котев, че горивото е подменено и поведението му е непредвидимо (виж тук). Отново последваха декларативни опровержения, че с горивото всичко е наред. Но преди два месеца един инцидент хвърли нови съмнения за нещо нередно. На 19 февруари отговарящият за “служебната тайна” в Агенцията за ядрено регулиране Атанас Стоев, бивш служител в разузнавателното управление на ГЩ, бивш търговски представител в Москва, бе намерен мъртъв в помещение между етажите в блока, където живеел в ж. к. ”Младост”.
Неделя, 26 Април 2009, 12:48:22
Атанас Стоев, бивш служител в разузнавателното управление на ГЩ, бивш търговски представител в Москва, бе намерен мъртъв в помещение между етажите в блока, където живеел в ж. к. ”Младост”. Официалната версията беше, че се е прострелял със служебния си пистолет в дясното слепоочие заради тежко заболяване. Дни преди това - на 11 февруари ядреният физик Александър Белковец изнесе още факти за нелогично поведение на новото ядрено гориво, с което реакторите на 5 и 6 блок на АЕЦ Козлодуй са заредени вече изцяло. На 16 февруари Комитетът за защита на ядрения физик Георги Котев подаде сигнал до главния прокурор Борис Велчев, че главен специалист по ядрена безопасност на блоковете Александър Белковец е подкрепил данните на своя колега и е съобщил за нови случаи на непредвидимо поведение на горивото в реакторите. Случайно ли е това навързване на събития? Служителят по сигурността на информацията в Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) отнесе причината за смъртта със себе си. Самоубийство или убийс
Неделя, 26 Април 2009, 12:49:56
Самоубийство или убийство? Казаха самоубийство. Лична драма. Имал тежко психическо или друго заболяване, довело до фатален край. Напоследък пиел много антидепресанти. Напълно възможно е. Така твърдят работещи от агенцията, които са познавали Стоев и го определят като тих и незабележим човек. Георги Котев на пресконференция в София. Снимка: авторкатаАгенцията за ядрено регулиране (АЯР) не е обикновена държавна агенция. Тя е призвана да контролира безопасното използване на ядрената енергия и ядрените материали в България (не само в АЕЦ). Когато такова нещо се случи с неин служител много по-внимателно и обстойно се изследват причините и се отхвърлят една по една възможностите те да са свързани по някакъв начин с служебните му задължения. Но какво се случи след смъртта му? Информацията за злополучния край на служителя на ДАНС в АЯР излезе със закъснение от почти месец. Стана ясно, че Стоев преди време е подал заявление за напускане на АЯР, но дни преди смъртта си го е оттеглил. Близките му
Неделя, 26 Април 2009, 12:51:31
Близките му са отказали негови колеги от агенцията да присъстват на погребението. Всички документи, които са изискани от ДАНС и службите по този въпрос, са минавали през Стоев. Това може да не значи нищо. Такива са били задълженията му. Но ако Стоев е бил сериозно болен защо ще се откаже от болничните? Ако е искал да се пенсионира, щеше да бъде съобщено в официалната информация, разпространена след като излезе новината за смъртта му. Кога човек по собствено желание подава молба за напускане – отива на друга работа, има сериозни служебни или личностни проблеми, конфликти, несъгласие, натиск и други, той подава молба за напускане и обикновено не се бавят да я разпишат. Защо Стоев дни преди самоубийството изтегля заявлението си за напускане? Георги Котевсмята, че с изтеглянето на молбата си Стоев насочва да се търси причина за самоубийството като служител агенцията. Упражняван ли е върху Стоев някакъв натиск, във връзка с разследваното от ДАНС въвеждане в експлоатация на нов вид гориво ТВ
Неделя, 26 Април 2009, 12:55:16
Упражняван ли е върху Стоев някакъв натиск, във връзка с разследваното от ДАНС въвеждане в експлоатация на нов вид гориво ТВСА, както написа 168 часа? Сергей Цочев, шеф на Агенцията за ядрено регулиране. Снимка: Таня КирковаПред e-vestnik Сергей Цочев, председател на АЯР бе категоричен: “Няма нищо общо между самоубийството на Стоев и изнесените факти от Котев и Белковец за новото ядрено гориво. Служителят по сигурност на информацията има много строго определени функции. Негово задължение е да приема конфиденциалната информация. Да се грижи тя да бъде съхранена по съответния начин и опазена. А каква по същество е тази информация не е работа на служителя. Той не е ядрен експерт. Във всяко едно звено на държавната администрация има такъв служител. И няма разлика между нашия служител по сигурност на информацията и този в Агенцията по защита на детето или някоя друга. ” Ядреният физик Георги Котев обаче смята, че: “Наистина съдържанието на информацията не е работа на служителя по сигурността
Неделя, 26 Април 2009, 12:56:44
Ядреният физик Георги Котев обаче смята, че: “Наистина съдържанието на информацията не е работа на служителя по сигурността, той не е ядрен експерт. Но тези два факта по никакъв начин не му забраняват да вижда, да мисли и да прави изводи. Не е чудно опитен и ерудиран човек като Стоев да е “решил пъзела”. Александър Белковец, до края на миналата година главен специалист по ядрена безопасност на 5 и 6 блок, коментира: “Ако някой иска да подмени някакъв документ или съдържанието му, това няма как да стане без съгласието на такъв служител. И обикновено, ако се стигне до такъв акт, го вършат хора нагли и без никакви скрупули. За въздействие върху такива служители има много начини и методи. ” На въпроса може ли да е изтекла някаква конфиденциална информация от агенцията и затова Стоев да е бил притиснат от някого Сергей Цончев отговори: “Никакви притеснения нямаме в това отношение. Тези служби, регистратури и хора ( които се занимават със секретна информация) са обект на контрол от ДАНС и на
Неделя, 26 Април 2009, 12:58:36
Но според Георги Котев: “Ако Стоев е бил болен, още повече на психическа основа, то тогава той е следвало да бъде освободен от толкова отговорната длъжност, която е заемал. Човек с такова заболяване не може да заема толкова важен пост в АЯР. На мен лично, ми прави впечатление, че човекът си е бил със здрав разум и повод за това ми дава фактът, че дни преди самоубийството той си е изтеглил предизвестието за напускане. Така Стоев е оставил сигнал, че крайното му решение е свързано с работата. И още нещо. При последните ми две срещи с офицер от ДАНС, преди да напусна България, аз го предупредих, че ако не предприемат активни действия за разкриване на случая по доставката на друг тип ядрено гориво вместо договореното, ще напусна страната и ще търся съдействие отвън. Той ми отговаряше усърдно, но като виждаше непреклонността ми, започна да ме съветва първо да напусна и после да правя каквото реша. Един вид, за да не съм си съсипвал бъдещето, в резултат на едно дисциплинарно уволнение. Мен т
Дечо Неделя, 26 Април 2009, 12:59:26
Строителство на АЕЦ е най безмисленото пилеене на средства което може да направи България в настоящия момент. Дори и в натоварените моменти има излишък на мощности от 1000-1500 мегавата, които не могат и да бъдат изнесени навън, защото няма търсене на електроенергия в такива мащаби в нашия географски район. От друга страна имаме задължения към ЕС до 2020 година 20% от ел. енергията в страната да бъде от възобновяеми източници (вятър, слънце, вода, биогорива), така че единственото разумно нещо което може да се направи е да бъде окончателно спрян проекта АЕЦ Белене, който ще донесе единствено изгода на подписалите договора и техните семейства за стотици години напред предвид огромните комисионни които ще получат от "братушките". Жалкото е че много иначе разсъдливи българи когато става въпрос за собствените им интереси, сега неистово желаят на българска земя АЕЦ който ще се превърне в поредното финансово тресавище за България.
Неделя, 26 Април 2009, 12:59:32
Един вид, за да не съм си съсипвал бъдещето, в резултат на едно дисциплинарно уволнение. Мен тази позиция ми изглеждаше доста странна. Някак си прекалено ангажиран ми изглеждаше. Вместо да се грижи за разкриването на престъплението, което автоматично би обезсмислило моето заминаване за чужбина, той се беше загрижил за скромната ми персона. За това и реших да не го послушам и не сгреших. Ако бях оповестил разкритията си като бивш служител, те щяха много по-лесно да ги омаловажат, както сега правят с Белковец. Освободиха ме чак след два месеца, но не дисциплинарно, за да не вкарам случая в съда. Така, че според мен Стоев е постъпил умно и логично. ” С горивото все пак нещо не е наред Компютърните програми, които изчисляват поведението на ядреното гориво, са безсилни да го предскажат, научи e-vestnik от вътрешен източник от централата, пожелал анонимност. Неотдавна на няколко пъти специалистите не са могли да пресметнат правилно верния край на горивната кампания и началото на работа на т.
Неделя, 26 Април 2009, 13:02:07
Неотдавна на няколко пъти специалистите не са могли да пресметнат правилно верния край на горивната кампания и началото на работа на т. н. мощностен ефект. Това е режим, при който реакторът продължава да работи след края на горивната си кампания, но на по-ниски от 100% параметри. Казано накратко, горивото продължава да се държи непредвидимо. Но кой се заинтересува от случая с новото ядрено гориво? Какви разрешителни е издавала АЯР за горивото и за всяка доставка? Кой се е интересувал от тях? Сергей Цончев: “По случая с горивото, който повдигна Котев миналата година, имахме запитваме от ДАНС, имали сме и срещи с ДАНС. Предоставихме цялата информация, която е поискана. Същото важи и за експерти на Европейската комисия, същото важи и за министъра на енергетиката. Който се е обърнал към нас, е получил информацията, която му е трябвала. Естествено вървят процесуално следствени действия. Дали сме необходимата информация и там, и сме готови да сътрудничим и занапред
Дечо Неделя, 26 Април 2009, 13:03:10
Строителство на АЕЦ е най безмисленото пилеене на средства което може да направи България в настоящия момент. Дори и в натоварените моменти има излишък на мощности от 1000-1500 мегавата, които не могат и да бъдат изнесени навън, защото няма търсене на електроенергия в такива мащаби в нашия географски район. От друга страна имаме задължения към ЕС до 2020 година 20% от ел. енергията в страната да бъде от възобновяеми източници (вятър, слънце, вода, биогорива), така че единственото разумно нещо което може да се направи е да бъде окончателно спрян проекта АЕЦ Белене, който ще донесе единствено изгода на подписалите договора и техните семейства за стотици години напред предвид огромните комисионни които ще получат от "братушките". Жалкото е че много иначе разсъдливи българи когато става въпрос за собствените им интереси, сега неистово желаят на българска земя АЕЦ който ще се превърне в поредното финансово тресавище за България.
Неделя, 26 Април 2009, 13:03:19
Георги Котев: “Да, разрешението е предоставено, но непълно и затова негодно. Самото разрешение няма никакъв смисъл и стойност, ако не са достъпни и проверими основанията за неговото издаване. Във въпросното разрешение са посочени две основания - първото е законовото право на шефа на АЯР да издава такива актове, а второто е техническо решение (със свой си номер и дата) от АЕЦ “Козлодуй”. Ако първото основание се проверява лесно, техническото решение няма как да видим, ако то не бъде предоставено, като неразделна част от разрешението за смяна на горивото. ” Сергей Цочев надълго и нашироко опровергава участието на консултанска фирма в доставката на ядрено гориво, за която, според него се твърди, че е транспортирала горивото в АЕЦ. Всъщност Котев постави въпроса не за транспорта на горивото, а защо е нужен консултант в доставките, като години наред горивото е доставяно без консултант. Цочев казва: “Внедряването на това гориво става с разрешение на АЯР. С документи, които са публични. Става
Неделя, 26 Април 2009, 13:04:19
Става на базата на обосновки и документи, които сме получили от централата, респективно от руската страна – ТВЕЛ, обосноваващи безопасността на това гориво. След оценка от наша страна и външни експертизи, са издадени тези разрешения. Гориво се доставя всяка година. Всяка година се издава разрешение за внос и разрешение за транспорт… ТВЕЛ има задължение да транспортира горивото до вратата на централата, до пристанището на АЕЦ Козлодуй. ТВЕЛ носи цялата отговорност за безопасността до момента, в който то бъде разтоварено от кораба. Всички писъци бяха, заради това че ТВЕЛ беше наела двама души консултанти, които са му оказвали някаква консултантска помощ. Но това си е работа на ТВЕЛ. Не сме издавали разрешения за транспорт и за внос на нито една друга организация, освен на АЕЦ “Козлодуй”. ” Георги Котев опонира: “Истината е, че двамата (от “някаква фирма”) няма какво да консултират гигант като ТВЕЛ. Доказва го и над 20 годишната практика на внос на гориво за АЕЦ Козлодуй без никакви консул
Неделя, 26 Април 2009, 13:09:33
внос на гориво за АЕЦ Козлодуй без никакви консултанти. Ролята на консултантите е на пощенска кутия при разпределяне на печалбата от далаверата. Вижте на коя дата е приета съответната наредба (б. р. - за работа с ядрено гориво) и свържете този факт с това, че първата партида с новите касети – ТВСА, е внесена в България през октомври 2004, като пак тогава фирмата с двамата консултанти участва за първи път. ” Но какво е все пак горивото и има ли някаква подмяна? Оттук нататък отговорите на шефа на АЯР Сергей Цочев, на физиците Георги Котев и Александър Белковец станаха прекалено специализирани (който иска, може да ги прочете тук). Но, с няколко думи, според Сергей Цочев няма разминаване между номенклатурата, номерата в разрешенията за горивото. А според Котев проблемът не е в номерата и документите, а в това, че реалното съдържание на горивото е друго и не се държи според придружаващата го документация. Освен това софтуерът, с който се изчислява работата на горивото, показва разминавания
Неделя, 26 Април 2009, 13:11:21
Освен това софтуерът, с който се изчислява работата на горивото, показва разминавания с горивото, което е заредено в блоковете. Поради това били наложени промени в софтуера (нагаждане), което е недопустимо. Според Цочев безопасността на работа в централата в последните години се е повишила значително, облъчването на персонала е намаляло повече от 10 пъти, различни други показатели за безопасност също са се подобрили, откак се използва новото ядрено гориво. Освен това е произведен повече ток, блоковете са работили с по-голям процент от мощността си. Към този оптимистичен рапорт на шефа на АЕЦ може да се добави една подробност - на 1 март 2006 в АЕЦ “Козлодуй” стана инцидент, окачествен в някои доклади на Запад като един от четирите най-опасни инциденти в ядрена централа (виж тук) от началото на века. Тогава (както бяха принудени да признаят от АЕЦ “Козлодуй” впоследствие), 22 от 60 пръта, които спират реактора, са отказали да се спуснат. Това беше сравнено от някои експерти с автомобил,
Неделя, 26 Април 2009, 13:12:34
Това беше сравнено от някои експерти с автомобил, който се движи без спирачки. Това няма връзка с горивото, но опасното в случая е, че от АЕЦ “Козлодуй” се опитаха да прикрият инцидента, като отричаха, че въобще има инцидент. АЯР първоначално също не забеляза нищо тревожно, а го призна за инцидент много по-късно, когато вече се вдигна шум и в чужбина. Въпросът е - щом така реагират в АЯР и централата на инцидент, как да вярваме, когато ни убеждават, че всичко е наред с ядреното гориво? От АЕЦ “Козлодуй” отговориха по съмнителен начин на обвиненията на двамата ядрени физици. Миналото лято за Георги Котев казаха, че бил засегнат, че не са го направили шеф на отдела, в който работи. Тоест - затова прави такива обвинения. Когато в медиите се обади уволненият Александър Белковец (опериран от рак - виж тук), от ръководството на АЕЦ пък казаха, че той не е уволнен, предложили му друга работа, но той не бил съгласен. Белковец обаче твърди друго - че се обърнал към Комисията за защита от дискри
Неделя, 26 Април 2009, 13:14:39
Белковец обаче твърди друго - че се обърнал към Комисията за защита от дискриминация и съда, затова, че на него и цаля група работници в централата не са им увеличили заплатите, заедно с тези на останалите служители, както е било и по споразумението на работодателя със синдикатите. Тогава Митко Янков, директор “Безопасност и Качество”, демонстративно започнал да намалява премиите на Белковац и да го заплашва какво щяло да му струва това, че се е обърнал към съда. (Виж тук подробности за уволнението). Накратко - ръководството на АЕЦ и регулаторът АЯР, който трябва да го контролира, в синхрон отричат всякакви твърдения за нещо нередно в централата. Но подмяната на фактите и предметът на спора (за документация, транспортиране на гориво, омаловажаване на твърденията на двамата физици) показва, че ядрената безопасност на България не е в съвсем надеждни ръце. И е любопитно защо ДАНС, след като има данни за частния бизнес на шефовете на централата (виж тук), не предприема мерки? Дали наистина
Неделя, 26 Април 2009, 13:15:21
И е любопитно защо ДАНС, след като има данни за частния бизнес на шефовете на централата (виж тук), не предприема мерки? Дали наистина огромните пари от ядрения бизнес не финансират политически кръгове?
Неделя, 26 Април 2009, 13:24:07
Шефове на АЕЦ „Козлодуй” си направили частни фирми. ДАНС знае, но си трае. . . http://e-vestnik. bg/6061 Би Би Си: Дилемата с радиоактивните отпадъци на АЕЦ „Козлодуй” Ник Торп, Би Би Си . . . . . http://e-vestnik. bg/5711 Медиите прикриват нередностите в АЕЦ “Козлодуй”. Дали е безкористно?. . . . . http://e-vestnik. bg/5676 Александър Белковец: Моето уволнение от АЕЦ е за урок на останалите. . . . http://e-vestnik. bg/5684
Неделя, 26 Април 2009, 13:43:46
Kakto Emin, taka i Атанас Стоев se "samoubiha", a sled smyrtta im gi obqviha za ludi. Edin i sy6t na4in na dejstvie. Pone malko fantazia da imaha, ama te i tova nqmat. Vseki kojto ne e udoben, se obqvqva za lud.
Б.д. Неделя, 26 Април 2009, 15:59:53
Нямаме и представа колко е сериозно изнесеното тук. А ядрената енергия може наистина да бъде най-евтината и най-безопасната, ако се подходи достатъчно отговорно и сериозно и по двата въпроса- тук компромиси са недопустими!
Chernobil Неделя, 26 Април 2009, 16:13:09
Komentarat na Indjev e tochno dnes - 23 godini ot avariata v Chernobil. Mnogo ot pisheshtite tuk sa bili deca i sa uchastvali v parvomaiskata manifestacia pod neprekusnatia dajd. Bashtite na segashnite upravliavashti zapaziha palno mulchanie. Ima mnenia na ucheni po vaprossa za "Belene", no mediite predpochitat da se zanimavat s chalga-peviicite i t. n. 'biznesmeni', da ne govorim za "VIP Brother" i reality showtata v nai-gledanoto vreme. Tova e istinata. Pozdravlenia za avtora!
ирис Неделя, 26 Април 2009, 17:10:57
категорично против АЕЦ Белене, ако наистина след сериозни и независими проучвания се установи необходимост от изграждане на ядрени мощности, то по-добре е да се изгради още 1 блок в козлодуй
Фугас Неделя, 26 Април 2009, 18:29:44
Белене си е е място за полинитески неудобни"Зози", като нашия премиер, а атомната централа, изчезналия цирконий, взривовете в Челопечене и прочие щуротии са само предястия на глада който ни се насажда от некадърници
ANALYST Неделя, 26 Април 2009, 20:07:38
ТОЧНО КАЗАНО Г-Н ИНДЖЕВ. САМО ЧЕ НЕ ОТБЕЛЯЗВЯТЕ ДОСТАТЪЧНО ЯСНО: ПЪРВО - БЪЛГАРИЯ НЯМА НИКАКВА НУЖДА ОТ АЕЦ БЕЛЕНЕ; ВТОРО - БЕЛЕНЕ Е ОТКОЛЕШНА ЦЕЛ НА РУСИЯ С ОГЛЕД ИКОНОМИЧЕСКОТО ЗАРОБВАНЕ НА БЪЛГАРИЯ; ТРЕТО - В МОМЕНТА НАШИТЕ УПРАВЛЯВАЩИ СА ИМЕННО ПЕТАТА КОЛОНА НА ПУТИНОВА МОСКВА И НАПЪЛНО ИГРАЯТ ЗА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ИНТЕРЕСИ НА РУСИЯ В РАЗРЕЗ И В УЩЪРБ НА ИНТЕРЕСИТЕ НА БЪЛГАРИЯ. А ДА НЕ ГОВОРИМ ЗА "БРАТСКАТА" ПОМОЩ С ФИНАНСИРАНЕТО НА СТРОЕЖА ОТ МОСКВА!!! А КОМЕНТАРЪТ НА Ка . . . НЕКА ДА СИ ЗАМЪЛЧИ ОТНОСНО ТЕХНИЧЕСКИТЕ ПОДРОБНОСТИ НА АЕЦ - НЕ СА МУ ЯСНИ.
ДЕЖАВУ Понеделник, 27 Април 2009, 05:32:27
И КВО ВРЪЩАМЕ СЕ В ИЗХОДНА ПОЗИЦИЯ, ПОДПИСКИ СРЕЩУ РИЛА, МЕСТА, БЕЛЕНЕ. ПРЕДИ ДВАДЕСЕТ ГОДИНИ ЗА СЪБИТИЯТА ПРЕД КРИСТАЛ ГО САМОУБИХА ЕДИН ПОЛКОВНИК МИР НА ПРАХА МУ, ОНЯ ДЕН ПАК НЯКАКЪВ ПОЛКОВНИК СЕ ГРЪМНАЛ ТОЯ ПЪТ ЗАРАДИ АЕЦа. ЧЕСНО ДА СИ КАЖА АМА СЪВСЕМ СЕ ОБЪРКАХ.
Електричество + съв.власт Понеделник, 27 Април 2009, 09:01:54
Един слон настъпил жаба и казал извинявай! Иво, твойта работа е същата. Това, че си разкаян грешник не те изчиства, а още по-малко да си съдник. Винаги съм казвал, но държа и ти да го чуеш:Най-големите антикомунисти са бившите такива, сътрудниците на ДС и малките хора. Съгласен съм, че човек има право да променя възгледите си, но цинично е да си бил знаменосец в една напълно различна система от сегашната, а пак да вееш байрак днес. Опитах се да чета и блога ти/извинявай, че безплатно/. Постингите всеки сам за себе си е четим, но като цяло са като Мирча Кришан и краставицата т. е 98% вода. Ти си малък човек, показателно е че не можеш да преживееш Гоце. Когато си журналист в национална телевизия ти не си аз, а Гоце е Държавен глава-кодекс на професията!Иначе сега можеш! Колкото до НЕП/Нова Енергийна Политика-виж Ленин/, изгасиси лампите в къщи и да не забравиш хладилника щото и сега миришеш.
Кремък и огниво Понеделник, 27 Април 2009, 09:31:27
Агент Ивайло, защо плачеш за непостроената АЕЦ Белене , а не плачеш за построената АЕЦ Черна вода? За коментаторите - "остарялата руска технология" работи безотказно. Ако се спре охлаждането, всеки реактор ще каже пуф! Справка - Три майл айлънд и Селафийлд. А ако се направи АЕЦ на язовир Искър, водата в софийските чешми ще стане над трийсе градуса.
ей Понеделник, 27 Април 2009, 11:50:45
А, колко време остава до закриването на АЕЦ-а в Козлодуй? И като дойде това време какво ще правим? Нали трябва да имаме варианти. Или може би трябва да чакаме, някой велик "специалист" като Иво Инджев да ни посочи друг път към светлото ни енергийно бъдеще.
M. B. Понеделник, 27 Април 2009, 13:29:25
Gnus me e ot Purvanov! Ama me e po-gnus ot Indjev!!! Abe Indjev, Abe po-ser-ko bezprosveten, koj si ti, che da pravish ocenka na riska!? Ti njamash cenz be liglio. Ti si negramoten be! Ti si njamash dori predstava kakvo sa uchili i s kakvo se zanimavat serioznite hora! Ti si ot onazi utaechna chast na obshtestvoto, kojato drugarite njakoga naricha "hudojestveno-tvorcheska inteligencija" i kojato nanese tolkova mnogo vredi na stranata mi. Ti si ot onezi praznoglavci s diarichno-delikatna dushevnost, deto nishto ne razbirat, no vinagi imat aktivna grajdanska pozicija. Drugarite bjaha tezi, koito te napompiha sus samochuvstvie, ta da drunkash gluposti sega. Gnus me e, che disham edin vuzduh s teb!
6060 Понеделник, 27 Април 2009, 16:23:05
знаете лс че след пресичане на р. Места границата с Гарция има 5 големи ВЕЦ а тук в БГ една като може да движи 20 и да бълват енергия ами още колко реки имаме
ники Понеделник, 27 Април 2009, 22:24:35
Не съм много по приказките, ама да си дойдем на темата. Много скоро беше създадено едно мегаенергийно ведомство, с цел окрупняване на далаверата. ЧУДНО ЗАЩО ВСЕКИ ПРОПУСКА ФАКТА ЧЕ БРАТУШКИТЕ В ПРАВ ТЕКСТ ЗАЯВИХА ЧЕ НЕ ИСКАТ ДА СИ ПАРТНИРАТ С НЕГО. НЕ ИСКАТ ПОСРЕДНИЦИ ИСКАТ КРАЙНИ ПОТРЕБИТЕЛИ. ТОЧНО КОГАТО ДЪРЖАВАТА НАЛЯ СТОТИЦИ МИЛИОНИ В ТОВА МЕГАВЕДОМСТВО, ЩЕ СЕ ОКАЖЕ ЧЕ ТО Е ПОРЕДНОТО ПРАХОСНИЧЕСТВО ОТ СТРАНА НА ДЪРЖАВАТА. КАКТО И ЕС ТАКА И РУСИЯ В ПРАВ ТЕКСТ КАЗВАТ СПРЕТЕ ДА РАЗХИЩАВАТЕ И КОЕТО Е ПО ЛАШО СПРЕТЕ ДА КРАДЕТЕ. . .
ники Понеделник, 27 Април 2009, 22:24:35
Не съм много по приказките, ама да си дойдем на темата. Много скоро беше създадено едно мегаенергийно ведомство, с цел окрупняване на далаверата. ЧУДНО ЗАЩО ВСЕКИ ПРОПУСКА ФАКТА ЧЕ БРАТУШКИТЕ В ПРАВ ТЕКСТ ЗАЯВИХА ЧЕ НЕ ИСКАТ ДА СИ ПАРТНИРАТ С НЕГО. НЕ ИСКАТ ПОСРЕДНИЦИ ИСКАТ КРАЙНИ ПОТРЕБИТЕЛИ. ТОЧНО КОГАТО ДЪРЖАВАТА НАЛЯ СТОТИЦИ МИЛИОНИ В ТОВА МЕГАВЕДОМСТВО, ЩЕ СЕ ОКАЖЕ ЧЕ ТО Е ПОРЕДНОТО ПРАХОСНИЧЕСТВО ОТ СТРАНА НА ДЪРЖАВАТА. КАКТО И ЕС ТАКА И РУСИЯ В ПРАВ ТЕКСТ КАЗВАТ СПРЕТЕ ДА РАЗХИЩАВАТЕ И КОЕТО Е ПО ЛАШО СПРЕТЕ ДА КРАДЕТЕ. . .
Производител до Кремък и огниво Понеделник, 27 Април 2009, 23:29:25
Айде сега чак пък 30 градуса. Нямя хич дасе промени температурата. Ама ще ви кажа нещо мъдро и позабравено: капка по капка - вир, вир по вир - язовир, язовир по езовир - ВЕЦ, ВЕЦ по ВЕЦ - ТЕЦ, ТЕЦ по ТЕЦ - АЕЦ, АЕЦ по АЕЦ - парафин с конец.
Боби Вторник, 28 Април 2009, 00:45:49
". . . По коментарите ще ги познаете!. . . "
асг Вторник, 28 Април 2009, 09:16:51
На господата меколози и други продажници /те си знаят кои/ бих желал да напомня, че единствената АЕЦ преживяла разрушително земетресение над 8 по Рихтер е Арменската АЕЦ. Тъжно е за нашите евро и североатлантически гъзолизци да го преглътнат, но е факт. А цята любима мекология в Булгаристан да обърне внимание на една друга АЕЦ, изградена неизвестно как и само на 60 км от нас. Там има къде-къде по интересни нещица за споделяне, но не се плащат от поръчителите. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Кремък и огниво Вторник, 28 Април 2009, 09:18:05
До Производител: "Нямя хич дасе промени температурата. " Естествено. При димукрацийътъ втория закон на термодинамиката не действа.
Svidetel Вторник, 28 Април 2009, 11:42:08
Този на снимката не е ли онова илитератче-ченге, което плачеше до скоро, че няма пари да се храни и молеше за помощ?Преди време го видях в "Хит" едва буташе количка в която само скъпият алкохол надхвърляше сумата 400 лева!?!
Производител до Кремък и огниво Вторник, 28 Април 2009, 22:55:46
Не се засягай бе пич. Аз съм инженер и съм работил известно време в ТЕЦ. Мога да ти пресметна изменението на ентропията ΔS на термодинамична система и при каква температура термодинамична система ще е в термодинамично равновесие. Просто ми липсва налична информация, но надали е недостъпна. Трябват твърде много данни за да изчислим първо топлообмена на охлаждащите системи на АЕЦ с язовира, и после на язовира с околната среда. Това са данни за язовира - температурата на въздуха, обема, площта, оттока. . . и тяхното изменение, и за АЕЦ - дебита и температурата на водата употребявана за охлаждане и т. н. А и ако ти го докажа това няма да ме направи нито по умен нито по глупав, а и няма да има никакъв практически смисъл. Иначе и аз съм човек и допускам грешки – дори и правописни. Това не ме прави по умен нито по глупав. Умните хора приемат дадена информация след като я подлагат на съмнение, а другите я приемат без да мислят. А демокрация има само тогава, когато има правила, които гарантират, ч
Производител до Кремък и огниво Вторник, 28 Април 2009, 22:56:52
Умните хора приемат дадена информация след като я подлагат на съмнение, а другите я приемат без да мислят. А демокрация има само тогава, когато има правила, които гарантират, че простите хора няма да ни управляват, а ще си стоят в низините. Другото е липса или неспазване на правилата, т. е. липса на демокрация.
4711 Вторник, 28 Април 2009, 23:38:38
ТВЪРДЕ ИНТЕРЕСНО Е РАЗВИТИЕТО НА ТЕМАТА ЗА ЕНЕРГИИНИТЕ ПРОЕКТИ НА БЪЛГАРИЯ. БОЛБАТА НА УЕСТИНГХАУС СРЕЩУ РУСКАТА АТОМНА ТЕХНИКЕ У НАС ЗАПОЧВА С ПРАВИТЕЛСТВОТО НА ФИЛИП ДИМИТРОВ, КОЕТО ОТКАЗА ДА ПРИБЕРЕ РЕАКТОРА ЗА АЕЦ БЕЛЕНЕ ОТ ПРИСТАНИЩЕ БРАТИСЛАВА, КАДЕТО БЕШЕ ОСТАВЕН ДА РЪЖДАСВЕ ВЪПРЕКИ, ЧЕ БЕШЕ ЗАПЛАТЕН И СЕ БЪЛГАРИЯ ПЛАЩАШЕ ТЕЖЪК НАЕМ ЗА ПЛОЩА. ВЕДНАГА БЕШЕ СПРЯН СТРОЕЖА И ЦЯЛАТА СДСАРИЯ РЕВНА КОЛКО Е ВРЕДНО ДА ИМАМЕ АЕЦ. РАЗБЕРА СЕ ЕДНА ПАРТИЯ КОЯТО ЦЕЛЕНАСОЧЕНО СЪСИПА НАЦИОНАЛНОТО ЗЕМЕДЕЛИЕ, А С БОЖКОВ-КОСТОВ И ИНДУСТРИЯ НЕ И ТРЯБВА И ЕНЕРГЕТИКА. КОГАТО ДОКАРАШ БЕЗРАБОТИЦАТА ДО 30% ЗАЩО ТИ Е ЕЛЕКТРИЧЕСТВО ОСВЕН ЗА ТЕЛЕВИЗОРИТЕ. ТВЪРДЕ ПОКАЗАТЕЛНО Е, ЧЕ ЗАДА БЪДЕ НЯКОЙ ЕДИНТИФИЦИРАН ЗА ДЕСЕН И ДА БЪДЕ ПРИЕТ В ЕНП, ТОЙ ТРЯБВА ДА РАСИПЕ ЧЕСТ ОТ НАЦИОНАЛНАТА ИКОНОМИКА И БОЙКО БОРИСОВ ПОСТИГНА ОДЕСВЯВАНЕТО СИ КАТО ВИКНА ДА ЗАКРИВА КРЕМИКОВЦИ, НО КАТО СЕ СЕТИ, ЧЕ ТОВА ЗНАЧИ ЗАГУБА НА ПОНЕ 10 000 ГЛАСА МЛЪКНА. ПЪК ВЕЧЕ СИ БЕШЕ НАПРАВИЛ РЕКЛАМАТА НА РАЗВАЛЯЧ Е ПЬОТЪРИНГ ГО ГУШНА. ЗНАЧИ НЕ
Елочка Сряда, 29 Април 2009, 10:32:15
Съгласна съм принципно с коментарите на Господин Инджов. Но, според мен, личните му пристрастия замъгляват неговите преценки и често смислените му коментари се превръшатв трудно разбираеми пасквили.
Z Четвъртък, 30 Април 2009, 00:58:33
Ако ви друсне над 8-ма ще ви е все едно дали АЕЦ е издуржала труса. Ако се спази строителната технология няма да ви пука колко друса. Ако издържи колибката ви за АЕЦ-а не мислете. Титаник е потънал щото някой е икономисал от строителния материал.
normal Петък, 1 Май 2009, 13:37:58
Можем да избираме:, , Южен потоп, , или, , Ненужен поток, , !!!
Събота, 2 Май 2009, 00:35:49
Ми да си седим в пещерите тогава щом ви е мил живота. Там най-много някое паве да ви падне на главите при земетръс. То и парната машина е била опасна някога, а и при откриването на огъня бая народ се е поопарил. Без атомни централи няма да минем, както и без земетресения, но прогреса е неумолим колкото и да му се противим. Спомнете си за човека със знамето пред първите автомобили.
Производител до предния Събота, 2 Май 2009, 21:30:23
Не бе момченце. Ако гръмнат и 100 парни машини няма да имо кой знае какви щети. Ама ако гръмне 1 АЕЦ, може да изчезне живота в половин Европа и то поне за 300 години. Как може да правиш такива сравнения. Тук става въпрос защо да си слагаме още един таралеж в гащите, след като и този дето си го имаме май ни е излишен. Вече има и други начини както за производство така и за пестене на енергия. Така, че не повтаряй като папагал, а си помисли, какво ще стане ако някой объркан човек вместо да се самоубие натисне нежеланото копче, или ако някой Бен Ладен. . . Аз не желая да живея с меч над главата. На всичкото отгоре да се доверя на пияните руснаци. . .
Производител до предния Събота, 2 Май 2009, 21:34:50
Не забравяй, че самолетният трафик за Близкия изток минава съвсем близо до Белене. Там е главния коридор.
Анкета Какво бихте взели със себе си, ако ви застигне бедствие?
Времето
Фиксингът       11 Февруари, 2012

ПОЛИТИКА

ИНТЕРВЮ

КУЛТУРА

ОБЩЕСТВО

ФОТО ТЕМА

  • Рене Магрит

  • Хуан Миро

  • Джорджо де Кирико