Татяна Кирякова: Няма лъжа! Били сме 16-та република на Съюза
Понеделник, 28 Септември 2009

A+

A-

   
Татяна Кирякова: Няма лъжа! Били сме 16-та република на Съюза
Членът на Комисията за документите на ДС коментира първата публикация на архиви от разузнаването, доказващи, че КГБ и ДС са едно и също

Интервю на Люба Кулезич

Татяна Кирякова е завършила история в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Работила е като главен специалист в Института по история на БКП, главен експерт в Института по социология и история и Центъра за исторически и политологически изследвания, в отдел "Анализи" на Висшия съвет на БСП. Била е главен редактор на сп. "Туризъм България", редактор на сп. "Банки, инвестиции, пари". От 2002 г. е ръководител на отдел "Общество" във в. "Дума". През 2007 г. е избрана за член на Комисията за достъп до документите на ДС.

Днес от 17 часа в Юридическия факултет на СУ „Климент Охридски” ще бъде представен факсимилният сборник с документи „КГБ и ДС – връзки и зависимости”. Редактор на изданието е Татяна Кирякова, член на Комисията от квотата на БСП. То е първо по рода си, което публикува разсекретени архивни материали на НРС, обхващащи периода 1950-1991 гг.

- Сборникът с документи „КГБ и ДС – връзки и зависимости” доказва ли на 100%, че двете структури са били напълно и огледално идентични? Сега вече може ли да има и капка съмнение, че българската ДС е била производно на КГБ?


- В сборника е публикувана инструкция от 1969 г., в която се разказва за среща между Тодор Живков и Юрий Андропов. Андропов по онова време е шеф на КГБ. При срещата Живков го уверява, че ДС е филиал на КГБ. В предговора, чийто автор е историкът – специалист по Студената война доц. Йордан Баев, точно е описано създаването на ДС по модела на КГБ. За всяко нещо българите са се допитвали до съветските служби. Да не говорим за дефинирането на „основните противници”, за активните мероприятия, за организацията на дейността, за изграждането на структурата на службата. Но трябва да уточня, че книгата публикува за първи път документи, свързани главно с разузнаването, а не с контраразузнаването или други служби и управления, свързани с вътрешни дейности, с досиета на български граждани и т.н.

- Няма ли да има разтревожени или възмутени бивши служители и офицери на разузнаването от външния поглед към доскорошната „светая светих” на НРС? Нейният архив беше сред най-строго охраняваните тайни на ДС за дълги години...


- Спазваме изцяло закона. Документите са били съхранявани от НРС преди нашата Комисия да стане техен законен собственик и да започне да запознава с тях обществото, научните кръгове, заинтересувани от темите и проблемите в тях, доскоро заключени под ключ. Вече е свален гирфът за секретност от всички архивни единици. Тук-таме има заличаване на трети лица и толкова.

- От какъв принцип за подбор се ръководихте при съставянето на сборника?


- Документите ни връщат още към момента, в който ДС се създава и то наистина по калъпа на съветската КГБ. Това е матрицата. От самото начало до 1989 г. към нашето МВР са действали съветски инструктори, представители на КГБ са били прикрепени към висшето ръководство на министерството и неговите управления. Офицерският състав – и това се знае отдавна – е минавал през школите на КГБ. Те са били много и специализирани в различни сфери. По документите, част от които Комисията публикува сега, се вижда как се е отчитало кадровото развитие на нашите служби в тази връзка. Но трябва да се има предвид, че това е само първата крачка. Защото обемът от архивни единици наистина е много голям. Той тепърва ще бъде подробно изучаван. Ние сме извадили около 1000 документа. Предстои да ги качим на електронен носител и след официалните процедури по разсекретяването им ще ги публикуваме в интернет.

- Какво е уникалното в това четиво?

- Започваме с официални документи, които носят подписите на шефове на двете служби. Те са свързани главно с няколкото официални споразумения между КГБ и ДС през годините, даващи насоки за принципите и характера на съвместната работа. Публикуваме и перспективните петгодишни и десетгодишни планове със задачите, възлагани на нашето разузнаване. От тях ясно личи, че то е копие на съветското. Уникалното в този сборник е, че документи от служебния архив на НРС най-сетне бяха разсекретени и за първи път излизат на бял свят. Чрез тях се проследява целият цикъл на зависимости на ДС от КГБ, включително и определянето и съсредоточаването на дейностите срещу т.нар. „основен враг”.

- Има ли разлика в „основния враг”, който е мотивирал поведението на съветската КГБ и на българската ДС? Съществува ли някаква специфична патриотична насоченост в работата на българските кадри, които днес оправдават работата си в разузнаването на комунистическа България със служене на националния интерес?


- „Основен враг” на КГБ са САЩ и Англия. Респективно, в региона нашата ДС е „обезпечена” с основен враг в лицето на Гърция и Турция като натовски държави. Една от главните задачи на нашето разузнаване по това направление е била създаването на конфликти между двете страни с цел откъсването им от НАТО по линия на стимулирани напрежения между тях. Не случайно по отношение на Турция нашата ДС подкрепя кюрдски терористичви организации, например. В Близкия изток България по същия модел е на страната на арабските държави и работи за откъсването на Израел от американската сфера на влияние. Но задачите на българското разузнаване са фокусирани главно на Балканите. В Албания българските офицери под прикритие са изпълнявали задачи за откъсването на страната от китайското влияние и от маоизма. Разбира се, Югославия и Румъния като наши съседи също са представлявали интерес за нашето разузнаване.

- Какъв е бил отговорът на американците, на западните централи в тази сфера?


- Доктрината „Труман”, планът „Маршал” са много тясно свързани с Гърция, защото след края на Втората световна война в страната има много силно антифашистко и ляво движение. Макар че Гърция попада в западната сфера на влияние, тогавашният СССР разчита на широките комунистически настроения, за да спечели дивиденти за своите геополитически интереси от това. Щатите наливат стотици милиони долари в Гърция, за да предотвратят съветските апетити. Всъщност, документите в сборника показват действията на съветския тоталитарен модел през призмата на глобалния идеологически сблъсък на ХХ век. Той се саморазруши заради тесногръдието и деспотизма, заложени в него, а не заради ефективността на американското ЦРУ, която често е била доста съмнителна.

- Какво имате пред вид?


- Както ДС е огледално на КГБ, така ЦРУ и КГБ са огледални помежду си. Целта им е била да поддържат паритет в установените сфери на влияние или да предотвратяват разрастването им в една или друга геополитическа посока с подривни средства. Мисля, че като професионално изградена структура КГБ е доста по-напред от ЦРУ в разузнаването. Обаче в чисто пропаганден план е била много по-ограничена и ретроградна. Защо? Демокрацията е разковничето. Тя е, която позволява воденето на открита и въздействаща върху избора на хората пропаганда. В съветския лагер пропагандата е манипулативна, цялата система почива на конспиративен принцип, тайната е изведена в тотална хипербола. Това изяжда самата система отвътре въпреки подготвеността на кадрите от КГБ за строго разузнавателни дейности. Некадърността на ЦРУ е отделен разговор. Една много интересна книга на Тим Уайнър „Историята на ЦРУ” свидетелства какъв огромен финансов и кадрови ресурс е погълнала службата. Но това не я е спасило от множество знакови провали, включително и заблудата с оръжията за масово унищожаване в Ирак, която забърка САЩ в една скъпоструваща и безсмислена военна операция.

- Какво е сензационното в това първо документално издание на Комисията?


- За сензационност не бих говорила, но за полезност – да. Много неща по темата ДС-КГБ сме чували и знаем по слухове и по спекулации в медиите. Някои от тях бяха манипулативни поради секретността на документите. А манипулациите се движеха в двете крайности – от героизацията до крайното отрицание в контекста на промените след 1989 г. Естествено, работата на журналистите е свързана със сензационното и скандалното. Но работата на изследователя, който борави с автентични свидетелства на времето, е самотен и дълъг процес. Ние от Комисията сме тези, които трябва да помогнат на изследователите, на обществото, да нареди максимално точно историческия пъзел. И това да стане чрез натрупване и чрез постъпателно осветяване на всички налични в архивите документи и факти. Поуките трябва да бъдат извлечени встрани от пропагандата, без значение от политическите цветове, с които е обагрена.

- Мислите ли, че този сборник е нагледно доказателство, оспорващо мита, че разузнавачите на ПГУ са работили за националните интереси и в този смисъл са „добрите ченгета”?


- Обслужвали са съветския модел, според който след Втората световна война е била изградена нашата държава. Целият Варшавски договор е в този калъп. Всичко е опаковано в идеологията, фабрикувана от Москва. България си е била шестнайстата република на СССР. Няма защо да храним илюзии по този въпрос. Но все пак аз правя разлика между разузнаване и политическа полиция. Защото разузнаването, макар и напълно подчинено на някаква идеология, е свързано с правила, с рискове, с интелектуален потенциал, със знание на езици. Там хората наистина не са случайни, те са били така да се каже „каймакът”. И с това си обяснявам настойчивостта им да бъдат разграничени от пряко репресивните действия на машината, наречена ДС. Докато класическата представа за доносник е човек, който живее и работи близо до своите жертви и използва близостта си с тях, за да ги клепа.

- Давам ви контрапример със случая „Коритаров”. Той твърдеше, че е мечтаел да бъде разузнавач, който да работи за българската държава под прикритието на журналист. Но в преследване на този „романтичен” образ се е съгласил да получи закалката си в политическата полиция с писане на доноси срещу приятели и състуденти. Следователно, идеологемата за „основния враг” в еднаква степен ликвидира хуманните ценности в ДС, независимо от спецификата на отделните й управления. Нали така?


- Така е, но и в т.нар. „противников лагер” е така. Идеологията е била шапката, тя е диктувала всичко.

- Само че в американската идеология и в конституцията на САЩ са заложени принципите на свободата и на свободната човешка воля, не сте ли съгласна? Не визирам средствата на ЦРУ, а целите на демокрацията...

- Съгласна съм. Но ценностите на демокрацията победиха от само себе си, а не заради средствата за борба между суперсилите в състояние на Студена война. Ето ви и пример. С падането на Берлинската стена, хаос и обркване настъпиха не само в бившите комунистически служби, но и в ЦРУ. Причината беше отпадането на идеята за врага. Ще цитирам по памет един от шефовете на ЦРУ, който казва, че рухването на Съветския съюз заби смъртоносен удар в сърцето на ЦРУ. “Червеният дракон умря и ние се оказахме в джунгла от отровни змии”.
Свободата победи сама по себе си, а не защото двата лагера воюваха помежду си. Това ви го казвам аз, един ляв човек. Всяка идеология, налагана с репресии и с диктатура се проваля дори да проповядва най-възвишени добродетели.

- Това ли внушава индиректно сборникът?

- Той е просто помагало за автентичен прочит на собственото ни минало, доминирано от налагането на съветския модел чрез механизмите, прилагани от ДС и КГБ. Лично мое мнение е, че свободата побеждава, защото е логична, истината винаги е по-здравословна от пропагандата, а Желязната завеса се оказа абсурд и от двете си страни, поне в сферата на разузнаването. В сегашния глобален свят задачите му са съвсем различни. Слава Богу, идеологическият сблъсък свърши. Сега задачите са свързани с религиозния фанатизъм, с тероризма, с новите ядрени заплахи, с друг тип цивилизационни конфликти.

прочетете още...

КОМЕНТАРИ

търсене

нов коментар

Любомира Кулазич Понеделник, 28 Септември 2009, 10:33:15
Има един не много известен, но любопитен факт около тази фамилия. Хората нека знаят, че сестрата на Йордан Банев - Янка Банева (също активен борец против фашизма и капитализма), е майка на Люба Кулезич, което ще рече, че авторката на жълти и културни статии е първа братовчедка на бизнесмена -милионер Николай Банев. Майката на скандалната телевизионерка и "антикомунистка" е работила като секретар в общинския комитет на партията в Хасково, омъжена е за сръбския емигрант комунист д-р Михайло Кулезич. Запознати със семейните дела на фамилията твърдят, че Люба и Николай не се тачели много и никога не са ги виждали заедно, но каква е причината – никой не знае. На пищната му церемония 5о години къде от пиле мляко е имало на масата Кулезич не била забелязана от репортерите. Добро позициониране в миналото, ползвали блага като тази стринка на снимката, първи пионерчета и комсомолки-днес видни демократки и "антикомунистки"!Боже, Боже слез и си прибери версиите. Много са . . .
Понеделник, 28 Септември 2009, 10:36:37
Ще бъде прелюбопитно какво са работили родителите на тази стринка на снимката, един съвършен хамелеон на който по времето на соца от нищо не бил лишен и който повея на времето го отвел на антикомунистическа вълна. Това не са хора, а гниди.
Георги Касабов Понеделник, 28 Септември 2009, 14:03:25
Сега сме много по зависими от новите " прители"на БГ. В рамките на Варшавският договор и като част от соц. системата сме били наистина зависими от разните колективни решения. . Но нима сега не е същото. . . Можахме ли да откажем воиски за Ирак, за Авганистан, за Косово. . . . Ами американските бази. . Оказа се в БГ не е имало дори съветски бази. . . . И още много примери може да се дадат. Ние не сме имали по слугински правителства от последните. . . .
Фред Астор Понеделник, 28 Септември 2009, 14:23:33
Не пишете глупости. България никога не е била република на СССР. Стандарта на живот в България беше доста по висок от този в СССР, може би защото не СССР е ограбвал България а обратното. Съгласете се че няма логика периферията да ограбва метрополията. Какво е зависимост тепърва ще ви покаже алчната компрадорска българска "буржоазия". Това което видяхте през изминалите 20 год. беше галене с перце. Бог да ви е на помощ!
Браво Георги,Браво Астор, Понеделник, 28 Септември 2009, 14:45:48
ТЪПАЦИ загубени от хамелеони човек да повърне -отврат и пак ТЕ добре, а ЧЕСТНИТЕ ХОРА го духат. Гадна работа.
Euro BG Понеделник, 28 Септември 2009, 15:26:59
Разбира се, когато започнат да излизат кирливите ризи на слугите на Москва се появяват разни червей и крещят, че видите ли, те всички са маскари. Не товаришчи, не всички! Колко жалко е че във марионетките подчинени на чужди интереси няма морално основани решения, а всичко се базира на интереса. По чисто еснафски съображения, на времето много хора смятаха че са постигнали целта в живота си, когато намереха място във вътрешните кръгове на червената мафия. Тази робска психика и до днес ни трови.
ина Понеделник, 28 Септември 2009, 15:36:18
Откъде и кога може да се купи сборникът?
товаришч Euro BG Понеделник, 28 Септември 2009, 17:32:32
тези лозунги на селския площад ама и там не хаващт декиш. Бе ти писано и ВЪПРОСЧЕ зададено. КОГА МИЛИОНИТЕ ОБИКНОВЕНИ ХОРА живяха по добре?Преди 10 ноември 1989г или в годините на "демокрацията". Нещо не ти изнася туйвъпросче нали? кой знай какъв дрът реститут си и ходиш сега в Африка за лов на маймуни. Гот ти е така нали и си дошъл да дрнкаш глупости. Айде заедно с Ина бегай да си купиш сборника.
отвратително! Понеделник, 28 Септември 2009, 18:04:07
най-много дразни повтаряната няколко пъти гнусна фалшификация - свободата победила сма по себе си. какво е това свобода ма другаркеее? танк ли е, завод ли е, ракета ли е, богат на стоки магазин ли е или е президент на демократична държава? нали по времето на твоята лява партия също се говореше за свобода! но най-гнусното и , за което тази дугарка заслужава затвор е внушението, че видите ли, всичко станало през годините на студената война е напълно безмилено. свободата така и така винаги си побеждава. така че унгарски събития, чехословашкики събития и съответните руски и на варшавския договор инвазии, политически затворници и избите стотици хиляди и милиони в ссср и сателитите му, в това число и българия са били просто сезони. промяна на времето. свободата така и така си побеждава. така че радвайте се и обичайте убийците и престъпниците, помагайте им и сътрудничете с тях. станете и вие престъпници - накрая свободата пак ще си победи. а иначе всички знаят, че андропов като шеф на кгб е би
отвратително Понеделник, 28 Септември 2009, 18:07:23
като шеф на кгб е бил и шеф на цру, а пък джордж буш баща като шеф на цру е бил и шеф на кгб. разбира се цру убиваше, а кгб пращаше на курорт в сочи. така че любете бсп дооооо безкрайййй. ако още веднаж публикувате нещо подобно на по-горното "интервю" се легитимирате като преден отряд на кдс. името на собственикът ви значи много в това отношение - комунистическа мутра е, нали така? всички го знаят.
омана Понеделник, 28 Септември 2009, 19:05:32
По-добре 16 република с руска православна вяра, отколкото ислямски булгаристан с шалвари и фереджета. Ама то се свърши. Сдадохме се пак на Тюркия.
РАДО Понеделник, 28 Септември 2009, 19:28:29
За сведение на другарката дето казва, че всичко е станало от самосебеси, ще я информирам. След чещката пролет именно Андропов започна да гласи тези промени. Трябваше политическата власт да стане икономическа, но всичко трябваше да узрее, затова България беше три години без Министерство на финансите. Да някои казват кога са живели по добре то и животното в клетката живее добре, но я няма свободата. Бяхме се заградили с телени мрежи и минни полета. Милицията определяше кои как да живее и естествено ПАРТИЯТА. Сега в Русия са на власт олигарсите, а и в България, но сме граждани на света и на кои не му изнася се изселва от страната. Тук ще останат само комунидите. АМИН
Мичо Баяздето Понеделник, 28 Септември 2009, 21:27:42
Тази патка така и не е разбрала къде се намира. . . ЦРУ, КГБ, ала-бала. . Такива лапачи като нея на синекурни длъжности, които до 10-ти са мляскали от тогавашната система, а днес първи антикомунисти, утре може пак да обърнат палачинката. Защото революциите са през 40 години. А 20 криминални години вече минаха. . . . Ходи , ма бульо, виж каква "независимост" днес има България - например пред министерство на отбраната що чужди дипломатически коли са спряли ката ден , или от обитаващите като общежития представители на различни чужди спецслужби съответните ведомства у нас. Че и стаи вече за тях няма. . . Барем съветски бази нямаше у нас. Сега и чужди бази ни натрисат.
pepa Понеделник, 28 Септември 2009, 23:26:02
boze sas kakvo se zanimavate. . malko li zertvi dadohme malko li sa izbitite. . . ne vizdate li che te iskat da ni razrushat- identichostta- ni kato balgari. . . .
BOSTON Вторник, 29 Септември 2009, 10:09:27
PO DOBRE ZAVISIMI OT ZAPADA OT KOLKOTO OT GADNATA RUSIA!EDINSTENNA BULGARIA ISKA DA E S RUSIA!AKO OT MEN ZAVISI SHTE BIA SHTUTA MOMENTALNO NA CHALGARISTAN(BG)OT NATO I EC! LAINARI GADNI. RUSIA TA RUSIA!IMALI BALGAROFILI V BULGARIA WE? BG LAINA MRETE SI V LAINATA I IZMIRAITE OT GLAD I FALSHIV ALKOHOL I SE URUGVAITE NA CHESAN I KISELO ZELE. AMIN
другаря ИВАНОВ Вторник, 29 Септември 2009, 11:13:06
1300 ГОДИНИ ДЪРЖАВА ОТ КОИТО 800 РОБСТВО . ЗАЩО ЛИ ????
БЪЛГАРИН Вторник, 29 Септември 2009, 14:13:14
другаря ИВАНОВ ЗАРАДИ ТАКИВА КАТО ТЕБЕ , ГОЦЕ -ДЯРИО БОЛШЕВИШКА , АНАЛ-СОЦИАЛИСТИ , ДУПЕДАВЦИ , БОЛНИ БОЛШЕВИШКИ МОЗЪЦИ И БЕЗРОДНИ УРОДИ , ИНТЕРНАЦИОНАЛИСТИ .
По-горния,"Българин" - демосратите надупени ,къде оставяш ? Вторник, 29 Септември 2009, 15:16:07
А защо ти , мамина реститутска гугутко, си забравил болните от седерастия?Които разпарчатосаха само за 20 години страната заедно с техните ортаци- бивши ОФ/БКП активисти- днес видни седерасти, а ?
Вторник, 29 Септември 2009, 15:20:12
Татянке, а ако сега ви кажат да станете 51 щат на една голяма президентска република, сигурно ще се . . . . . от радост. Ето това не мога да ви простя. Никога България не е сервилничила толкова, колкото сега (Е, не всички сервилничим). За всяко нещо питаме, подмазваме се, дори един виден седесар събираше помощи за бедствие в един щат отвъд океана. Нещастници!!!
БЪЛГАРИН Вторник, 29 Септември 2009, 15:45:19
ДО По-горния, "Българин" - демосратите надупени , къде оставяш ? - МИ И ТЕ СА ТАМ В КЮПА , КАКВО ЗНАЧЕНИЕ , ИМА , СИН ИЛИ ЧЕРВЕН , БОЛШЕВИК СИ ОТ ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТАПНА ГРУПА " ДПС - БСП - СИНЯТА КОАЛИЦИЯ " - ООД НА ЧИФУТА , ДЪРТИЯ ПЕДАЛ , АНАЛ-СОЦИАЛИСТА , ТРИПЕРЛИВИЯ ПЕДОФИЛ , ГЕЙЯ ОТ СИРИЩНИК , СРБО-ТУРСКO-ЦИГАНСКО-РУСКИЯ ПРЕЗИДЕНТ ГОЦЕ ПAРАВАНУГЛУ - ДЯРИЯТА - БЪЛГАРОУБИЕЦА .
другаря Петров Вторник, 29 Септември 2009, 16:23:04
Да умреш гладен до кофите за боклук, някои като РАДО му викат демократично умиране, ЗАЩО ли?
БЪЛГАРИН Вторник, 29 Септември 2009, 21:45:35
другаря Петров ДРИУГАРИУ ГЕЙ , АНАЛ-СОЦИАЛИСТЕ , ГОЦЕ - ДЯРИО БОЛШЕВИШКА , КАКВА ДЕМОКРАЦИЯ СЪНУВАШ , КАТО ДОПРЕДИ НЯКОЛКО , ДЕНА УПРАВЛЯВАХА РАЗНИ ГЕЙОВЕ КАТА ЛУКАНОВУГЛУ , ВИДЕНОВУГЛУ , КОСТОВУГЛУ , СТАНИШЕФФФУГЛУ , ПАРАВАНУГЛУ , ТОВА ДО СЕГА СИ БЕШЕ , ЧИСТ ТУРСКИ АНАЛ-БОЛШЕВИЗЪМ , А НЕ ДЕМОКРАЦИЯ И ЗАТОВА БЪЛГАРИЯ Е НАЙ-БЕДНАТА СТРАНА В ЕС .
люба кулезич Сряда, 30 Септември 2009, 12:32:09
дамата която раздава "справедливост", която се възмущава срещу фактите говорят, че Хайтов е откраднал от мъртвата Янва Язова романът Александър Македонски и го е представил в издадетлствтото като свой, та е стигнало до Тато, която харасва Майкъл Мур и го нарича "великолепен", която смята съдебната система в САЩ за мракобесна защото иска да съди изнасилвача на 13 годишщна роман Полански, дамата която е приятелка и поклонничка на члена на ченгесарската организация "Защита" Румен Леонодив. Тази ли дама ще взима интервя по темата. Ама че чистофейница. Нищо не искам да кажа за баща й, но да израснеш първите седем години в среда която мрази Тито, а харесва Тато не е атестация за чистоплътност. А за развит инстинк на използвачество и нагаждачестгво. И въпреки опитът и да се пише много харт демократ и нов човек родилните петна на социализма избират силно върху нея.
Сряда, 30 Септември 2009, 13:24:08
Фред Астор ДА ГО НАБИЯ НА ЖЕНАТИ В ПИЧ. . А И ПОСЛЕ НА ТЕБ В МИНЕТЧИЙСКАТА УСТА
ДИНГО Събота, 3 Октомври 2009, 12:26:53
МАЙ Е ГОЛЯМА МОДА, ТЪМНОЧЕРВЕНИ КОМУНЯГИ ДА СЕ ПРАВЯТ НА ХАРД-ДЕМОКРАТИ И АНТИКОМУНИСТИ?ОСНОВНАТА ЗАДАЧА НА ПЕТАТА КОЛОНА НА РУСИЯ В БЪЛГАРИЯ/БСП/, Е ДА ЗАЗДРАВИ РУСКОТО ВЛИЯНИЕ НА БАЛКАНИТЕ!ВСИЧКИ НАЦИОНАЛИСТИЧНИ И АНТИТУРСКИ НАСТРОЕНИЯ , СЕ ПОДКЛАЖДАТ В ТАЗИ НАСОКА, НЕ БЕЗ АКТИВНОТО УЧАСТИЕ НА СТАРИТЕ СТРУКТОРИ НА ДС! ВЪЛКЪТ КОЗИНАТА СИ МЕНИ -НРАВА, НЕ!
Анкета Какво бихте взели със себе си, ако ви застигне бедствие?
Времето
Фиксингът       12 Февруари, 2012

ГЛАСЪТ НА ЖАБАТА

НОВИНИ

ПОЛИТИКА

КУЛТУРА

ФОТО ТЕМА

  • Рене Магрит

  • Хуан Миро

  • Джорджо де Кирико