РЕКЛАМА

Условия и цени за публикуване на реклама във www.frognews.bg научи повече »

ПОСЛЕДНО ПУБЛИКУВАНИ

Мария Пинти: Родното българско слово ни прави ...

3

|

3272

24.05.2012 - 01:30Мария Пинти: Родното българско слово ни прави по-свободни в Украйна Мария Пинти е директор на Городненското училище в Болградски район, Одеска област, депутат в Болградския районен съвет, Украйна. ···» Генадий Лац: България ще получи силна помощ от ...

9

|

6546

22.05.2012 - 12:57Генадий Лац: България ще получи силна помощ от Азия Генадий Лац живее в Русия. От години той се занимава с проблемите на астрологията, психологията и биоритмите и тяхното влияние върху хората и техния живот. По професия е пътен инженер. Издал е две книги за възможностите човек да разчита знаците на съдбата. Изучава и феномена Ванга. ···» Директорката на бг училище в Цариброд: 1/2 от ...

13

|

5514

15.05.2012 - 03:06Директорката на бг училище в Цариброд: 1/2 от царибродските ученици се образоват на български Това дава надежда за оцеляване. Сърбия стана кандидат-членка за ЕС, което я задължава да спазва нашите права, а това буди надежда, че застарелите методи ще бъдат част от миналото, казва за Frognews.bg Снежана Симеонова. ···»

Г. Тръпков: Сезонът ни се люшка между лукс и евтиния

11 Август, 2010

|

16 Коментари

|

4965

Г. Тръпков: Сезонът ни се люшка между лукс и евтиния
Георги Тръпков
Нискокачествени продукти, евтини вина, водки от домашни лаборатории, има опасност да ви пробутат по системата all inclusive, казва за Frognews. bg хотелиерът.

Георги Тръпков е роден на морето, живее на морето, като се събуди, обича да гледа морето. Естествено и бизнесът му е там, както и всички емоции и преживявания. От близо 20 години се занимава с икономика, търговия и туризъм. Хотелиер и ресторантьор е, председател на сдружение Хотели§Ресторанти в Поморие и региона,член на УС на БСБСПА и БХРА; той е един от пионерите в частния туристически бизнес. Няма политическа кариера и никога не е мечтал за такава. Сам казва, че само политически е необвързан, иначе е семеен, с 2 деца.

интервю на Ана Кочева

‒ Защо ваши колеги определят настоящия сезон като странен, г‒н Тръпков?


‒ Сезонът започна странно още през пролетта, когато се обърка самолетният трафик заради вулкана в Исландия. И така продължи. Това, което със сигурност констатираме обаче, е, че по популярност и тази година не сме надскочили нивото си. Държавата все още не е взела дейно участие с финансови и други средства, за да направи България по‒популярна дестинация. Става дума за реклама в чужбина, но не хаотична, а в правилните страни ‒ там, където има туристическа култура и възпитание ‒ в Холандия, Дания, Германия, Великобритания. В тези страни хората пътуват, обикалят, опознават, а и знаят какво искат. Към „странностите” на сезона се прибавя и отпечатъкът на финансовата криза ‒ тя се чувства навсякъде.

‒ А какъв е профилът на чуждустранния турист у нас?

‒ Основно два вида ‒ хора със среден материален статус и младежи. Те, както е известно, залагат преди всичко на т.нар. алкохолен туризъм, но след като този феномен съществува, трябва ли да го изпускаме? Малко лицемерно е да се говори против него, при положение, че го има, а много хотели печелят тъкмо от него. Тази година делът на резервациите по интернет неимоверно много увеличи записванията. Той е по‒директен, въпреки че и в интернет има резервационни системи с посредници. Но, да се върна на профила на туриста ‒ днес той е по‒подвижен, по‒информиран, с повече туристически опит, посетил е повече дестинации. Тук говоря и за чехи, и за поляци, и за унгарци. Туристът вече е и с по‒високи изисквания, особено туристите от Русия и Украйна. Всички търсят повече разнообразие, но и сигурност. Основното обаче е, че той вече е ориентиран по отношение на цена‒качество. Вече знае кое колко струва в Испания, в Хърватска, може да сравни...

‒ Тогава кое го кара да предпочете България?

‒ Тук има атмосфера, има предизвикателство, но и нещо друго ‒ базата ни е много добра.

‒ Все пак България си остава евтина дестинация.

‒ Факт! За добро, или за лошо ние сме евтина дестинация, достъпна. Може би поради факта, че предлагането е много голямо, докато търсенето си остава такова, каквото е било и преди години. Но това неимоверно много свали цената. Само като пример ще посоча, че допреди 5‒6 години цената за нощувка + закуска беше такава, каквато е сега за цената на all inclusive light за един ден (т.е. нещо по‒леко). А това е направо смешно. Но формата all inclusive се налага тотално, агресивно ‒ търсенето й е огромно.

‒ Тя не е любимата на хотелиерите обаче...

‒ Да, аз не я харесвам, както и други мои колеги. Но някои хотелиери я предпочитат, защото в противен случай те просто нямат шанс да си напълнят хотела. Тази форма работи много добре за големите комплекси. Истината обаче е, че тя крие и рискове да се предлагат нискокачествени продукти, евтини вина, водки, варени по всевъзможни домашни лаборатории. За съжаление става дума за доста масова практика, която не бива да търпим. Не е тайна, че по на пръв поглед изобилните маси, красиво аранжирани и подредени, се сервира най‒долно качество храна и напитки. А абсурдното е, че търсенето продължава, дори и за такива хотели.

‒ Тази практика не капсулира ли прекомерно хората само в хотела, в който са отседнали?

‒ Така е. А и за хотелиера е добре, когато туристът излезе извън хотела, защото при подобни случаи той е на печалба. Излизайки от хотела, пък туристът започва да харчи навън. Вижте, напр. една Гърция, там хотелиерите вече всячески се опитват да ограничат тази форма, защото нейното разрастване води до това всички други дребни хотелчета, ресторантчета и бизнеси наоколо да загиват. Такава е тенденцията и у нас. От друга страна, туристът, който избира комплекса с all inclusive, всъщност избира един голям хамбар, в който е анонимник, не е специален гост, но... щом върви и се търси, значи и на тази форма трябва да се обръща внимание. Но пак ще повторя, тази форма при нас е доста изопачена ‒ из другите дестинации тя функционира нормално, там и цената й е по‒висока, докато ние намаляваме цената, но и качеството заедно с нея. Има места, на които сервират такива боклуци, че клиентът направо може да подскочи! Така или иначе, обаче, въпреки всичките „за” и „против” тази форма все повече се утвърждава из нашите курорти.

‒ Но пък не се утвърждава все още като практика доброто обслужване!

‒ Вярно е, че обслужването все още ни куца. Но и това не може да стане изведнъж, въпрос е на добра политика, организация, обучение. Какво лошо има пак да започнем да правим ПУЦ‒ове за сервитьори, за бармани. Няма как това да стане с магическа пръчка, но не можем да виним държавата, трябва ние, от бранша, да поемем инициатива. Има карикатурни ситуации, но мислите ли, че и в Гърция не е така? Отивате в утвърден курорт или яхтено пристанище, пък и там се случва сервитьорът да не знае от коя страна да застане, да не е наясно с напитки, с ястия. Навсякъде го има.

‒ А как протича сезонът в момента?

‒ Целият сезон е сезон на големи намаления на предварителни записвания. Допреди година намаленията бяха 10‒тина %, тази година отидоха на 30%. Сроковете на тези записвания, ако бяха преди до 31 март, сега се оказаха 31 май. Естествено печалбата за хотелиерите пада. Особено на фона на една 2008 г., която беше последната силна година. Сега всички намаляваме цените, за да имаме гаранции, че хотелите ни няма да останат празни, че ще напълним 50‒60‒70% от легловата база. Но има и нещо друго ‒ цената не може да се вдига просто защото така ни е хрумнало. Да допуснем, напр., че за следващата година аз искам да го направя, да вдигна цената. Е, туроператорът веднага ще ме попита какви допълнителни екстри имам, нов басейн ли съм направил, ново обзавеждане ли съм купил. Неприятното е, че сега, щом сме намалили цените, те много трудно ще тръгнат отново нагоре, но никой не ни е виновен за това. Няма защо да виним държавата за нещо, което сме си докарали сами, след като сред нас има хора, които избиват някакви луфтове и дори са склонни да не работят за печалба. А ние поради конкуренцията трябва да се съобразяваме, респ. нагаждаме към тях. Все пак да се върнем на сезона ‒ много зачестиха българските и румънски уикенд почивки, което не е лошо. Аз мисля, че трябва да се обърне специално внимание на румънския пазар, но като започнем от неща като пътища, митница, полицаи ‒ просто всичко това трябва да им бъде ОК. Румънският турист е едно бижу, той е подвижен, с автомобил, харесва нашето Черноморие, харчи...Един пример ‒ след 1989 г. унгарци, чехи, поляци тръгнаха на поразия да пазаруват в Австрия, защото не бяха виждали такива магазини като техните. Австрийците на свой ред за нула време направиха магистрали и пътища, които да водят до тези търговски центрове. Крайно време е същото да стане и у нас, да има разбиране за това, че тази инвестиция се връща.

‒ Очертайте характерните тенденции за тази сезон.

‒ Туристите от Русия, Украйна, Белорус и Полша бележат ръст напоследък. Те са традиционни за нашия пазар. Бяха ни изоставили за един период от време, както и чехите, но вече се връщат. Курортистите от Германия и Унгария са нито повече, нито по‒малко, но тези от Англия и Словакия бележат спад. Сърбите и македонците тази година са много малко; предпочетоха други дестинации, откакто пътуват без визи. Като че ли само ние си мислехме, че броят им ще нарастне, но те явно не го знаят. Малките туристически фирми от Чехия, работещи с нашите малки градчета, започнаха да фалират, съответно и един определен контингент туристи изчезна. Закъснялото становище на България по визовите въпроси в Русия също оказа въздействие, добре че нещата се урегулираха, въпреки че се изтърва моментът на пиковите записвания. Като цяло визовата ни политика е недалновидна; нека да се види как процедират страни като Турция, Гърция, Хърватска в това отношение, да се вземе пример от тях. Като цяло отличителният белег за сезона е движение между лукса и евтинията, парадоксално, но традиционно. Заетостта на хотелската база ще е по‒голяма тази година ‒ между 5 и 10%, но средната цена ще е минимум 10‒20% по‒ниска, оттам и хотелиерската печалба спада между 10 и 15%, ресторантската ‒ още повече. Но пак повтарям, за да заработи този бранш, както всички искаме, трябва да си помагаме взаимно ‒ хотелиери, сдружения, община, държава.

‒ А има ли опасност да гледаме след време от брега танкери с петрол, които се разтоварват по петролопровода Бургас‒Александруполис?

‒ Това би било истинско безумие. Ако някой парафира такъв договор, значи той ще е неадекватен човек. Цялата туристическа база в България ‒ близо 80% от нощувките ‒ са по морето. Близо 60% от хотелската база е на морето. Ако приходите са към три милиарда, представете си загубите само при 10% спад на записвания, на заетост. За мен е безумие да си зачертаем такъв бизнес като туризма, в името на това да прекараме път на Русия да си прокарва петрола в Гърция. А дори системата на разтоварване да не е с буйовете, представяте ли си какво удоволствие ще е да лежиш под чадъра и да гледаш пред себе си 10 огромни танкера как чакат разтоварване. Трябва да е страшно безумен този политик, който би казал: „ОК, това е полезно за България!” Мисля, че няма нито един аргумент в полза на този проект.

КОМЕНТАРИ

Captcha

Капитан Хорн, 11/08/2010 - 09:49
Браво, артелчик! Интервюто ти е пълно и точно за всички повдигнати теми. Жабета, улучихте човека. От едно време си е оправен.
сиси, 11/08/2010 - 12:29
Браво за интервюто! Абсолютната истина от първата до последната буква!
veshter, 11/08/2010 - 13:31
Този човек кефи с ясните си и точни определения и разсъждения! Личи, че е абсолютен професионалист и с много опит в бранша. Такива хора са нужни на България! Още веднаж - браво за точното и ясно представяне на нещата!
камен шипков, 11/08/2010 - 13:32
Много добър анализ!Поздрави и от Сдружение "Чисто море" за категоричното становище за петролопровода Бургас-Александруполис!
Ranger, 11/08/2010 - 14:22
Ето сега как да кажа на бялото – черно? Жабетата са намерили добър браншовик да им каже за какво точно става въпрос в българския туризъм. Не че някой ще го чуе, но е добре да виждаш от време на време хора, които си разбират от занаята. Тъй като и аз се занимавам с тази проблематика, мога само да кажа, че горчивите истини са казани в интервюто. Лошото е, че малко хора, дори наричащи се хотелиери, могат да направят дори тези констатации, да не говорим за това да дадат някакви нови идеи, излизащи от шаблона да се строят още хотели.
?, 11/08/2010 - 14:48
С една дума - спасението на давещите се е работа на самите давещи се, нали?
morski, 11/08/2010 - 15:28
nai- posle edin normalno mislesht chovek da kaje istinata za tyrizma ni. dano prochetat statiqta i pomislqt varhy kazanoto tam, kadeto trqbva.
izwor, 12/08/2010 - 06:33
goro da si gleda hotela. vaprosat za petroloprovoda ne e negova rabota. Stezi binokli takmo nema da vigda tankerite
Забележка, 12/08/2010 - 18:57
Австрийците си ги имат магистралите до моловете, от преди да ги налетят румънци, българи и поляци! Там се строи планово, не може да вдигнете мола в средата на полето без достъп до него иначе, човекът си е професионалист и знае защо става въпрос.
Tour operator, 12/08/2010 - 19:00
Не съм съгласен с колегата хотелиер само по отношение на рекламата и по отношение на младежкия алкохолен туризъм. Рекламирането на българското Черноморие в Западна Европа е все едно да наливаш вода в пробита кофа. Негативите от презастрояването са толкова много, че просто няма никакъв смисъл. Ако има смисъл от някаква реклама, то това ще е в Беларус, Молдова, арабския свят и пр. екзотични тур. пазари. А по отношение на алкохолния туризъм да не забравяме, че там, където го има, няма място за никакъв друг туризъм и не случайно Sunny Beach вече се е превърнала в мръсна дума в Скандинавия.
, 12/08/2010 - 20:54
Защо хотелиерите искат държавата да им прави реклама??!!??!При положение че няма нищо държавно, защо рекламата трябва да плащаме всички данъкоплатци?По последни данни по нашето Черноморие се укриват 65% от оборота!Редно ли е всички съвестни данъкорлатци да плащаме, за да печелят отделни мошеници?Естествено сигурно има честни хора и сред хотелиери, ресторантьори и др. , но като правило са изключение. Според мен когато приходире нарастнат с 200%, тогава разните хотелиери могат да претендират за някаква помощ при рекламирането им. Още повече че единствено те са облагодетелствани откъм ДДС.
Корназа, 14/08/2010 - 12:24
Съгласен съм, че държавата не бива да поема цялата финансова тежест за рекламата на туризма. Стои несериозно пред куповачите на услуга. Но дъргавта трябва да направи среда за рекламна изява. Това са световните борси за туризъм, това са нашите амбасади по държавите, които са потенциални наши клиенти. Държавата ни трябва да има координационен план. Той се прави и изпълнява, като се започне от януари и така до декември и пак и т. н. Спомням си как Буров е лансирал нашите плодове. На прием, мисля че беше в Париж са внесли кошница/и от кюстендилски плодове и как след това е имало сделки . . . Чиновниците трябва, да започнат да работят за народа си, а не да. . . тъпанарстват с народни пари! Реклама да си прави всеки хотилиер и ресторантьор иначе ще хълца година, две, 5 и ще продава!
Germany, 14/08/2010 - 13:06
Само не разбирам какво сте се захласнали по това интервю, все едно някой тепърва ви представя информация, която е шокираща и сензационна. Има ли човек от вас, който да не е наясно с всички изложени аргументи тук? И къде е напредъка не разбрах? Как се мисли за подобрение на проблемите? Защо освен Слънчев Бряг и Златни Пясъци, чужденците не познават един единствен малък, но за сметка на това пъти по-красив курорт с невероятна природа? Къде бяхте, като се строеше по плажовете, събаряха се вековни дюни, а за архитектурни критерии и естетика :))) има ли смисъл да говоря?!? Сега, когато всичко е шарения, неуредица, няма къде колата да си паркираш да отидеш на плаж или пред хотела, е вече късно хората, които са позволили такъв произвол да говорят за качество. Но това за инфраструктурата е много вярно, особено за weekend-туризма. Просто топлата вода вече я има, няма да измислим нищо ново говорейки, а трябва да се действа организирано.
извор, 15/08/2010 - 08:26
поддържам прежде пишещият. Открай време си беши във винс мижитурка. Като толкова оплаква да си осветли доходите.
teo, 17/08/2010 - 10:56
Изчерпателно, съдържателно и професионално.
Koko, 17/08/2010 - 11:52
Дали управляващите се вслушват в подобни тези?Или като досегашните ще се самовлюбят и ще си повярват, ако вече не са го направили-)))Туризма и сел. стопанство са отрасли които могат да ни направят истински европейци, стига държавните хора да го проумеят и да изградят стратегия и концепция за това.

РЕКЛАМА

. София

+9°

+24°

.

лек полъх

. Бургас

+10°

+24°

.

лек полъх

. Варна

+10°

+24°

.

лек полъх

. Пловдив

+10°

+25°

.

лек полъх

. Ст. Загора

+10°

+23°

.

лек полъх

. Русе

+10°

+26°

.

лек полъх

. Париж

+12°

+19°

.

лек полъх

. Лондон

+9°

+17°

.

лек полъх

ФИКСИНГЪТ 27 Май, 2012

EUR 1.95583
USD 1.53748
CHF 1.62823
GBP 2.43202
CAD 1.51158
AUD 1.51862
  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

  • Винсент Ван Гог

СОЦИАЛНИ МРЕЖИ

РЕКЛАМА