Реклама / Ads
3| 4831 |17.03.2009 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

Депозитна треска продължава да друса банки и потребители

.
Депозитите продължават да бъдат най-продавания финансов продукт от началото на годината до сега. Това коментираха банкови експерти, според които тенденцията ще се запази и през следващите месеци.
 

На банковия фронт у нас, като че ли засега всичко е спокойно. Все още не се е чуло някоя банка да е изпаднала в затруднена платежоспособност. Не се наблюдават и опашки пред трезорите от вложители, които чакат да си изтеглят депозитите, напротив – сега даже привлечени от атрактивните лихви, те инвестират в тези продукти. „Вижда се доста силна активност при депозитите, те се оказват един от най-добрите варианти за инвестиция на парите, тъй като носят голяма доходност”, коментира Тихомир Тошев, изпълнителен директор на Кредит център.

„Въпреки това от началото на годината пазарът е спокоен, като се има предвид, че януари и февруари по принцип са месеци, които са слабоактивни. Като прибавим и влиянието на финансовата криза можем да кажем, че се очертава сериозна предпазливост по отношение на предлагания ресурс”, коментира пред Frognews.bg Тошев.

Не можем да отречем, че има едно сериозно свиване в цялата финансова система. От един огромен двигател на икономиката, тя се превърна нещо съвсем различно.

И докато носталгично поглеждахме назад към последните няколко години, когато българските банки видимо бяха либерализирали режима за получаване на кредити и изобщо повишиха активността си в областта на заемите – потребителски и с цел закупуване на имот, нещата добиха друг коренно различен облик. Развилата се през изминалите  месеци глобална финансова криза остави своите ефекти и върху българския банков пазар, макар и не пряко, както се случи в САЩ и Западна Европа. В резултат на ликвидната криза оскъпяването на ресурса на международните пазари и влошаването на доверието между пазарните играчи у нас нивата на лихвите по кредитите продължиха възходящия си поход, като се върнаха на нивата си отпреди четири години.

depozitna_politika_1.jpg

Увеличаването на цената на ресурса заради усложнените пазарни условия до голяма степен пресуши външното финансиране за банките. Освен привличането на пари от международните пазари постепенно намаля и финансирането от банките майки за дъщерните им институции не само в България, но и в Централа и Източна Европа като цяло. Така местният депозитен пазар стана основен ресурсен източник.

Изобилието от реклами и предложения на атрактивни условия по кредити бе напълно подменено от такива за депозити. Лихвите достигнаха двуцифрени нива дори за шестмесечни депозити - 10-11% на годишна база.

„Много е важно за банките в такъв момент да наберат достатъчен ресурс, ето защо тази нова финансова политика е търсена и приоритетна и много важна в следващите месеци. Такава е тенденцията и тя скоро няма да се промени", каза още Тошев.  

Дейностите на банките по отношение на депозитите, които бяха характерни през февруари, според сайта "Моите пари", основно бяха насочени към промоциите и промяната на лихви. Бяха прекратени няколко промоции по 1- и 3-месечни депозити и намаляване на лихвите след това. Увеличения на лихви се наблюдаваха по 6- и 12-месечните депозити, като 3-месечните депозити също продължаваха да бъдат сред таргет срочностите. Наред с покачването на лихви имаше и няколко понижения. Динамиката беше налице и както е видно, стъпките бяха основно в посока на покачване на лихви, като не липсваха и някои понижения при ограничен брой банки.
Месец февруари ще се запомни и с една корекция по доларови депозити. Една от банките предприе такава стъпка. Увеличението е с около 0.30 п.п., като беше въведена и промоция.

depozitna_politika_3.jpg
Освен действащите и прекратени промоции, банките предложиха и нови такива. Разбира се предложенията бяха с по-добри условия. Месецът утвърди разликата в лихвените нива по левови и еврови депозити, като тя в определени случаи беше твърде съществена. В една и съща банка лихвите в левове и евро достигнаха до 2 п.п. разлика в полза на левовите депозити.
Интересно през миналия месец беше предлагането на нови варианти на досега съществуващи продукти, както и съвсем нови продукти. Така тенденцията за акцент върху депозитите се затвърди за пореден месец.

depozitna_politika_2.jpg
 снимки Вяра Йовева

Frognews.bg

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 0| 5156 |09.03.2009 Продължава застоят в ипотечното кредитиране . 6| 5470 |23.01.2009 Финансовата криза ще струва 3,6 трилиона долара на банките . 3| 5368 |21.01.2009 Шефове на френски банки се отказват от бонуси, за да получат помощи . 16| 5539 |20.01.2009 Въпреки приетите промени в закона за горите замените продължават

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads