Реклама / Ads
0| 4972 |01.06.2009 БИЗНЕС & ТУРИЗЪМ

General Motors влиза в съда, за да обяви фалит

.
100-годишната компания стана една от най-големите жертви на кризата в САЩ
Американската автомобилна компания General Motors ще влезе в съда, за да потърси защита от кредиторите си по Закона за фалитите в САЩ, т.нар. Глава 11.
 
Анализаторите окачествяват това като най-големия индустриален банкрут в САЩ, предаде АР. Безпрецедентна ще бъде и помощта, която ще окаже държавата на новата компания, която ще бъде основана.

От Bloomberg уточняват, че GM ще продължи да съществува, но 60% от капитала й ще бъде собственост на държавата. 12% пък отиват в ръцете на канадското правителство. Освен това се очаква сериозно съкращаване на дейността на компанията. Финансовото министерство на САЩ ще налее 30 млрд. долара в закъсалата компания.

Работниците в компанията ще трябва да бъдат сериозно намалени - от 61 хил. в края на 2008 година до 40 хил. Ще бъдат затворени 11 фабрики, а GM вероятно ще произвежда малки икономични автомобили.

Междувременно стана ясно, че руската банка с държавно участие Сбербанк и автомобилният производител ГАЗ, зад който стои милиардерът Олег Дерипаска, си осигуриха участие в германския концерн Опел (Opel). Компаниите приеха ролята на спасители на европейския лидер в портфейла на закъсалия Дженерал мотърс (General Motors - GM), подкрепяйки офертата на канадско-австрийския производител на автомобилни части Магна (Magna).

Искането от страна на GM офертите на инвеститорите да бъдат подобрени в последния момент не беше прието с лека ръка от финалиста в преговорите за мажоритарен дял в Опел - ФИАТ. Италианците напуснаха разговорите, заявявайки, че "животът продължава", а към момента за тях "приоритетна е сделката с Крайслер", която трябва да бъде подписана днес. Профсъюзите в Италия не са на същото мнение и изразяват остра критика към правителството, което "не е подкрепило офертата на ФИАТ по начина, по който са процедирали други държави".

Късно в петък представители на германското правителство и консорциума около Магна подписаха предварително споразумение, определящо параметрите на сделката. Според нея руската банка, гарантираща инвестицията в автомобилостроителя, ще си осигури равностоен на оставащия в ръцете на GM дял в капитала на новото дружество. Магна трябва да придобие 20 на сто, а служителите на Опел - останалите 10 % от акциите на предприятието. ГАЗ ще предостави свои мощности за разрастване на производствата на Опел на неразработения руски пазар, докато от настоящите предприятия се очаква да бъдат освободени до 11 хил. души.

Същевременно GM успя да постигне всички условия за стартиране на процедурата по защита от кредитори. Облигационерите на компанията дадоха своето съгласие за прехвърляне на дължимите им 27 млрд. долара в капитал от новото дружество. След тези преоформяния на дяловете САЩ ще държат 54 %, а облигационерите - 25 % от акциите на бъдещия GM. Активите на европейските брандове на GM ще бъдат обединени в доверителен фонд, който трябва да предпази компаниите от контролирания банкрут на дружеството майка.

Параметри на сделката с Опел:

* 70 % от акциите в дружеството ще бъдат разпределени равностойно между Сбербанк и Дженерал мотърс
* 300 млн. евро ще бъдат заети от Магна за покриване на краткосрочни дългове
* 700 млн. евро ще бъдат инвестирани от победителите
* 1.5 млрд. евро ще бъдат заети от Берлин за успешно преструктуриране на Опел
* 3 млрд. евро ще бъдат гаранциите за допълнителни заеми към концерна
* 2.6 хил. работници ще бъдат освободени в Германия
* 5 души ще управляват доверителния фонд, който ще оперира с активите на GM - Europe
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 1| 5541 |30.05.2009 Пуснаха тока в Слънчев бряг . 0| 5745 |29.05.2009 Туристите у нас харчат най-много за храна . 0| 5464 |29.05.2009 Руските туристи ограничават пътуванията си зад граница . 3| 6061 |29.05.2009 Наемането на нови служители - 3 пъти по-скъпо от задържането на настоящите

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads