Реклама / Ads
10| 6356 |26.03.2020

Представителят на Асоциацията на туроператорите Павлина Илиева: Срокът за връщане на парите да е 12 м., спасението е и в банкова ваканция

.
Никой не е предвиждал такава ситуация. Парите на клиентите ни са пръснати по цял свят. Ние искаме единият месец, който ни дават в момента по закон за връщане на парите на клиентите, да се удължи на 12 месеца. Тъй като всички туроператори сме на кредити, да се мисли в насока банки да ни дадат банкова ваканция - това е спасението.

Това казва за Фрог нюз Павлина Илиева - представител на АБТТА / Асоциация на Българските Туроператори и Туристически Агенти/ и управител на туроператор  Аполо 2000 ООД.


.

- Г-жо Илиева, как ще коментирате ситуацията с извънредното положение за коронавируса и проблемите, които стоят пред туроператорите?

 

- Обстановката е повсеместна и безпрецедентна в момента, тъй като никой по света не е бил в такава ситуация, в която трябва да се преодоляват големи трудности. Мисля, че нашето правителство реагира правилно, но като че ли най-много ще пострада икономиката на държавата.

 

Туроператорите наистина имаме проблем и той произлиза от законова позиция, но в никакъв случай не желаем да нарушаваме законите. Ние работим и по една европейска директива, съгласно която трябва да възстановим сумите на клиентите ни до 14 дни. В момента целите наши усилия са насочени към разговори с министерството на туризма, защото ситуацията ни поставя в невъзможност да върнем парите на клиентите от гледна точка на това, че те са инвестирани в по-нататъшните пътувания, тъй като никой не е предвиждал тази ситуация.

 

Хората са направили резервации и сега си искат парите.Но никой не предполагаше, че ще се стигне до това положение. Тези пари са инвестирани на различни места. Разбирам ги нашите институции, те са прави да се спази този закон, ние в никакъв случай не желаем да го прескачаме. Ние искаме просто единият месец, който ни дават в момента по закон, да се удължи на 12 месеца. И нашите искания са от гледна точка на това, че в момента COVID-19 е в цял свят, парите на клиентите са разпръснати в цял свят. Ние не знаем коя държава как ще се справи с коронавируса и кога ще излезе от пандемията.

 

Това, което получаваме от колегите в различни държави, е информацията, че не работят и са в извънредно положение. Като излезем от ситуацията ще говорим, но успокойте вашите клиенти, че ще прехвърлим парите за бъдещи пътувания, казват партньорите ни. Та за това искаме да удължим срока за възстановяване на сумите на 12 месеца - единствено и само, защото не знаем коя от държавите кога ще излезе от пандемията.

 

Надяваме се на добрия вариант за една година време поне 80 процента от света да се е справил с COVID-19 и ние да можем да възстановим работата с клиентите и нашите контрагенти. Може би ще остане една малка част, които не са се справили и тогава вече може да реагираме спрямо ситуацията и да възстановим пари на клиентите. Но в момента това е абсолютно невъзможно. Ние ще се поставим в ситуация, в която да обявим фалити и тогава тези пари на клиентите ще останат в чужбина. Те ще бъдат изнесени там. Данъци върху тях няма да са платени. И тогава нещата ще станат много извън контрол. Защото ние като туроператори сме защитени от закона, имаме застраховки за туроператори, но не знам в тази ситуация колко от застрахователите ще могат да реагират при един масов фалит. И съответно ние сме гарант на нашите клиенти, защото имаме доверие един на друг, те са ни избрали да пътуват с нас. И тези хора в момента имат гаранции, че ще си вземат парите под формата на ваучери и ще могат да ги използват.

 

Докато пътуващите индивидуално в момента, масово са изгорели навсякъде. Вие сте заверили билета си в авиокомпаниите, но не знаете за кога. На хората , които пътуват самостоятелно и са направили резервации, в момента навсякъде им се предлага отлагане за един бъдещ период, а голяма част загубиха пари. Докато с туроператорите хората все още имат гаранция, че ще получат ваучери в продължение на две години и ще имат глътка надежда, защото все пак COVID-19 ще свърши.


- Тези мерки - за ваучери, пренасочване на пътуването за 24 месеца или възстановяване на сумата от министерството ли са предложени?

 

- Това са опциите, за които Министерството на туризма издаде указания заедно с Комисията за защита на потребителите. Те се базират на европейската директива, с която ние работим. Така ние не искаме нищо незаконно, ние работим по тези мерки дни наред. Така че нас това не ни притеснява. В момента единственото, което ни притеснява, е е този едномесечен срок, защото е невъзможно да се справим с него. Това е нашата цел - този срок от 12 месеца да стане факт. Във Франция, например, е приет един срок от 18 месеца.


- В момента само министерството ли може да направи тази промяна?

 

- Да, в момента само министърът може да направи тази промяна. И после в парламента трябва да се гласува тази мярка, за да се приеме. В никакъв случай ние не отказваме да върнем парите на клиентите, просто това не може да се случи в рамките на един месец.

- Ако туроператорът фалира, какво ще стане, какви ще са последствията за клиентите му?

- Един пример мога да ви дам с няколко туроператора, с които комуникираме - имаме 23 милиона евро в Турция за ранни резервации. Тези пари оттук нито един застраховател няма да застрахова, няма да върне парите, ще са фалирали туроператорите и страшно много хора от специалистите ще останат без работа и ще получават обезщетение от държавата. В никакъв случай не трябва да стигаме до това. Ние искаме в момента да подпомогнем на държавата ни.

 

- Какви други искания ще обсъдите с министерството и Комисията за защита на потребителите?


- Със заповед на министъра от 13 март ние в момента не работим, не упражняваме дейност и реално тези 60% , които ще ни дадат наистина са супер, но ние нямаме останалите 40%, защото нямаме приходи, нямаме дейност в момента. Така че останалите 40% как бихме могли да ги реализираме, за да задържим персонала. За нас това е много важно - да си задържим специалистите.

 

- И какво бихте предложили, за да задържите специалистите си?

 

- Бих предложила нещо, което би ни спасило в тази ситуация. Тъй като всички туроператори сме на кредити, да се мисли в насока банки да ни дадат банкова ваканция. Това е спасението за нас. Тези 60% са добре дошли, но банковата ваканция би била добра за бранш, който е спрян да работи.


- Друго някакво предложение, което ще улесни работата на туроператорите и успокои клиентите?

 

- Не съм икономист, но министрите на туризма и на финансите биха могли да помислят и решат какъв друг ресурс биха могли да насочат към нас, защото сме затворена дейност. И няма как да издържим, ако нямаме помощ под някаква форма. Целта е да спасим бранша, да оцелее. В пълен капацитет няма как да стане, но да се запази възможно най-много, можем да опитаме. За да няма клиенти, които да излязат пред парламента и си искат парите. Ясно е - ние фалираме ли, те няма да си получат парите.

 

Интервю на Красен Бучков

 

 



Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay Donate now
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Д-р Велислав Георгиев за Фрог: Коронавирусът наказва хората, прекалили с храната и алкохола 16| 14320 |25.03.2020 . Психиатърът д-р Емил Грашнов за Фрог: Няма увеличаване на пациентите ни, високо е нивото на стрес у хората 10| 5583 |24.03.2020 . Адв. Екимджиев пред Фрог: Не са ни нужни мъртви герои. Гешев да си възложи самопроверка 15| 28601 |18.03.2020 . Георги Георгиев пред Фрог: За нас затвор, а за Домусчиев частна клиника 8| 9826 |18.03.2020

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads

НАЙ-ЧЕТЕНИ

    Реклама / Ads

    БЛОГОВЕ

    ДОБРО УТРО