Вторник, 13 Ноември 2018, 04:57
Frognews
30| 23154 |27.09.2013

Реформите в МВР – прах в очите

.
Контрол - да, но взаимен
Министър Цветлин Йовчев, на когото в МВР вече някои хора, включително и в МВР викат Манекена, онзи ден изрече галещо ухото изречение: КАТ вече няма да спират коли за рутинни проверки. Дори за висока скорост нямало да спират - нарушителите щели да си получават акта и да си плащат. Какво пък, не звучи лошо. Даже цивилизовано звучи, но и доста познато, защото тези работи вече сме ги чували.
Още Богомил Бонев като вътрешен министър измъкна униформените от храстите, но това не продължи дълго. След него стана традиция това упражнение да се играе от всеки новоназначен шеф на МВР. Резултат – никакъв. Малко прах в очите на обществото за известно време и толкова.

Просто системата е жилава и не се поддава лесно на промяна. А министрите, понеже знаят, че намеренията им са популистки, не си и дават много зор да реализират заявените „реформи”. Слагам думата в кавички, защото каква реформа е да се опитваш да спреш рушветчийството в една служба. Това е задължение на министъра, негов дълг. Реформа би било ако КАТ бъде закрит и на негово място се създаде истинска структура, която да е загрижена за безопасността на движението, а не да мисли единствено за последиците, т.е. за нарушителите. Ако се отстранят предпоставките за нарушения, ще намалеят и самите те. Просто и ясно. Но в МВР нямат нужда от това. Тях ги интересуват нарушителите, защото им пълнят джобовете.  

Цветлин Йовчев засега ни информира за намерения, които се конструираха след публичното оповестяване, че от 60 екипа на КАТ само един не е корумпиран. Установили го от дирекция „Вътрешна сигурност”, които дебнали колегите си два месеца и половина. Ако бяха направили една анкета на най-близката улица, щяха да си спестят време и средства, но нейсе.

В същото време научаваме, че 17 служители ще бъдат съдени за корупция. Това са същите, които бяха уличени в прибиране на подкупи през 2011 г. И тогава падна голямо хвалене, че корупцията е притисната до стената. 2013-а вече преваля, а делото още не е започнало.  Като знаем каква защита ще дръпнат в тяхна полза шефовете и колегите им, като знаем как стои въпросът с доказателствата и като прибавим към това триковете на адвокатите, е ясно, че скоро няма да има осъден полицай. Не съм сигурен, че и някои от жертвите ще се престрашат да свидетелстват.

Проблемът не е само в КАТ. Разрешението охранителни полицаи да спират коли за проверка съвсем размива границите на отговорностите за корупцията в средите на МВР. Това положение фактически блокира всеки опит за решаване на проблема. Щели да ги пренасочат към вътрешността на кварталите да следят за кражби и нарушения. А дано, ама надали. Тези хора вече са свикнали да вършат нещо доходно и всеки опит да бъдат вкарани в правия път ще срещне яростна съпротива. Това е ясно на всеки шеф във ведомството. Защото над половината от новопостъпващите кадри в системаа на вътрешната сигурност избират тази професия именно заради възможността за допълнителни/незаконни доходи. Дори собствениците на автомобили като ги спират се шегуват: „Петък е, жена му има рожден ден, децата ще ходят на чалготека, а и за любовницата трябва да задели нещо...”. Оправдават ги един вид. Корупцията в МВР се възприема като природно явление, като даденост. Разбира се има интелигентни и възпитани униформени, които се опитват да си вършат работата по устав. Те обаче са черните овце в самата система, която ги смачква. Срещу тях са техните колеги, а нерядко и началниците им.

Въобще цялото МВР плаче за реформи, а не отделни служби и дирекции. Ножицата да тръгне от отгоре надолу.

В момента доста служители не приемат насериозно заканите на министър Йовчев. Някои дори не са чували за тях. Пътувах вчера от Варна за София и слушам коментари по радиото за намеренията на министъра. Точно в този момент виждам нещо, което е пълна противоположност на това, което чувах. На десетина метра след тунел „Правешки ханове” се изтъпанили двама униформени и махат с палките. Буквално на метри след тунела, от който излизат автомобили поне с 80 км в час, ако са спазили стриктно ограничението на скоростта. Някои от шофьорите стреснато заобикаляха пътните ченгета. И на гаргите е ясно, че подобна позиция е опасна и застрашава и водачи и проверяващи. А и какво толкова грандиозно нарушение би могъл да направи шофьор на излизане от тунел?! Какви указания трябва да си получил, какво трябва да се върти в главата ти, за да измислиш подобно малоумие...

То обаче бе надминато от техни колеги в София. Караулката на Горубляне – кръстовището на околовръстния път. На петнайсетина метра след светофара двама полицаи спират автомобили за проверка. Спират току що преминали през натовареното кръстовище коли. (Често там се образуват дълги опашки и задръствания.) Непонятно е какво проверяваха тези униформени. Аптечки и пожарогасители или някой, минал на жълто. Хоп – ела, че ми трябваш. Отзад коли бибиткат и заобиколят в последния момент спиращия пред тях, псувни, не ти е работа. Хаос и безумие, но гордите униформени се кефеха на ситуацията, защото бяха господарите на пътя. На двайсетина метра от тях, до караулката, бе спрял автомобил на КАТ, в който двама други служители се бяха изпънали като на пикник, наблюдаваха какво се случва, дръпвайки от цигарите си и изпускайки весели облачета към есенното небе... Катаджийска идилия, би казал някой по-поетично настроен. Пълно малоумие, би реплекирал нервен водач. Вторите са 99%. Пита се в задачата, кой има полза от такъв „ред” на пътя? Кой има полза въобще от такива полицаи?

 

Реформи не се правят пред микрофони и камери. Нито от днес за утре. МВР е финансовият галеник на няколко правителства. Стотици милиони се наливат само за заплати и не носят никакъв ефект. На всичкото отгоре униформените са недоволни, че парите им са малко. И са прави – малко са. Но и работата им не струва пукната пара. В един форум самите полицаи са написали, че им се плаща „като на тупанджии”, затова и те само биели тупана, шум да става.

Много от служителиет на МВР не са мотивирани да работят в системата. Те са там, за да трупат трудов стаж, нещо да правят, да ползват привилегиите на униформата и ако е възможно, да припечелят нещо странично. Обсъждал се законопроект, на полицаите да се разреши официално да работят на второ място. Колумбовци... Те от години работят, понякога на доста странни и дори съмнителни места. В тази връзка не е лошо министър Йовчев да препита най-високопоставените в МВР ръководители, дали някой от тях в предишен период не е работил за някоя легендарна фигура от ъндърграунда. Защото ако е така, тази бомба ще гръмне един ден и щетите за управлението ще са много по-фатални, отколкото в момента някой си представя...

Но да се върнем към реформите. Говори се за прозрачност, за диалог с гражданите, за спазване на законите и пр.

Хубаво, но каква прозрачност, когато в сайта на МВР, за главна дирекция Охранителна полиция последната „свежа” информация е от 02.04.2012 г. Оттогава в рубриката „антикорупция” не се е случвало нищо. Година и половина! Сякаш някой си прави майтам с това силово ведомство или по-точно с наивния гражданин. Поне сайта потдържайте като хората.

Още нещо дразни силно обществото. Винаги се говори за отговорностите на водачите, за размера на наказанията, тяхното въздействие, за превантивни мерки и пр. Добре, но нека заговорим най-после и за отговорностите на другата страна. Какви са задълженията на униформените, дявол да го вземе и какви наказания им се полагат, ако се държат лошо, ако са с мръсна униформа и пр. Тях кой ги наказва и по какъв критерий?

Има и други важни неща, които влияят на отношенията катаджии – водачи. На много места пътищата са в отвратиелно състояние. Особено опасни са те на т.нар. магистрали. Преди и след всеки от тунелите по „Хемус” има истински офроуд участъци. Някои от виадуктите са направо страшни. На „Тракия” положенето е същото. За входа/изхода на София откъм „Ботевградско шосе” да не говорим - асфалтови вълни 8 бала... Или за околовръстния път. Неравностите се виждат от самолет. Вместо да дебне опитващите се да оцелеят шофьори, КАТ да вземе да затвори тези участъци като особено опасни и по този начин да принуди държавата да си изпълни задълженията към данъкоплатците. Ще ги подкрепи цяла България. Мотивът е ясен: път, създаващ особено голяма опасност за ПТП. Съответните институции толкова свикнаха с медийните критики, че като се появи някоя нова, просто си го преместват... Или отговарят: „Планира се ремонт през следващата година...” и прочие локуми. Когато стане катастрофа и загинат хора, в протоколите неизменно четем лъжата: „несъобразена скорост”. Истината е: „лош и опасен път”. Нужни са радикални действия, за да се промени нещо.

Същото важи и за гората от абсурдни пътни знаци. Вечното оправдание, че друга институция отговаря за тях, отдавна не върши работа. Проблемът трябва да се решава, а не да се обяснява и оправдава. Няма да изброявам абсурдите по пътищата – всеки ги знае. Ето това е работа на КАТ, а и на цялото МВР. Не да дебнат дребни нарушители, от които да изръсят 10-20 лева. Не сме касички, хора сме. Нека се уважаваме взаимно.

 

Чл. 302, във връзка с чл. 301 от НК (свързани са с корупцията) ще продължат да си съществуват и занапред. Ще ги показваме на чиновниците от Брюксел и ще отчитаме дейност. В живота обаче всичко ще си е по старому грозно и тъпо.

Цветлин Йовчев ще срещне одобрение за намеренията си от обществото и силен отпор вътре в системата. Ще му докарат от девет кладенци вода, за да му доказват, че катаджиите трябва да спират, също и охранителните полицаи. Ще му пробутват изтъркани аргументи като загриженост за населението и прочие щуротии. Ще се кълнат, че анкетите са пресилени, че някои проверки са преднамерени и че всъщност служителите на пътя са всеотдайни, честни герои. Да, някои са такива и го показват в екстремни ситуации. Но думата ни е за другите.

Ако ще има реформи, да са задълбочени, аргументирани и решителни. Оптимизацията е сред първите точки. Съкращения също. По-малко хора, по-грамотни, добре обучени и ефективни. Да получават достойни заплати, за да са мотивирани. Задължителна е и операция „чисти ръце” в цялото МВР.

Всичко друго е ала бала.

 

Димитър Попкутуев

Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Строители на капитализма: Христо Атанасов Ковачки – кюмюреният крал 23| 30463 |26.09.2013 . Богомил Манчев – бос, бандит или жертва? 30| 22565 |21.09.2013 . Строители на капитализма: Николай Банев - комсомолецът приватизатор 51| 42413 |19.09.2013 . Строители… - Иво Прокопиев – II част 32| 32029 |16.09.2013

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах