Реклама / Ads
7| 6004 |26.01.2018 ИНТЕРВЮ

Евдокия Манева: Дали тези, които искат чист въздух, ще слязат от колите си?

.
Само ние ли дишаме мръсен въздух, какво може и трябва да се направи за преодоляване на този проблем, за отговорността на хората и институциите в общите ни дела, говорим с екоекспертът Евдокия Манева, бивш министър и зам.-министър на МОСВ.
 
- Г-жо Манева, какъв е вашият експертен коментар на ескалиралите страхове на софиянци, че въздухът, който дишаме става все по-замърсен?

- Притесненията на софиянци са основателни. Да, в определени дни през зимата дишаме мръсен въздух.Това като правило е в резултат на неблагоприятното стечение на две обстоятелства – инверсията, като специфично явление за София и вредните емисии, предизвикани от транспорта и битовото отопление. Последните два източника са преобладаващи и те са по категоричен начин установени на база на изследвания и прилагане на професионални математически модели. Ясно е, че софиянци не искат да дишат мръсен въздух. Хората са по-информирани, по-просветени и искат решаване на проблема, с уговорката, че искат това да направи някой друг, без да осъзнават своите отговорности и задължения.

- Може ли да се твърди, че сега въздухът е по-замърсен, отколкото преди?

- Категорично трябва да се подчертае, че въздухът не е по-мръсен от предишни години, когато е имало мощни промишлени замърсители като "Кремиковци" и други предприятия. Статистиката показва, че през последните 20 години показателите за чистота на въздуха непрекъснато се подобряват и през последните 2 - 3 години те са най добри. Подчертавам това не за да утешавам някого, а за да акцентирам, че решаването на проблема е в наши ръце и резултати има.

- Така ли е обаче в други държави?

- В голяма част от многолюдните европейски градове, имат същите ядове.16 от държавите в Европейския съюз имат проблеми с чистотата на въздуха и най-вече Полша, Унгария, Румъния и др.

- Ако степенуваме, кои са най-опасните за човешкото здраве замърсители?

- Основните замърсители, които будят тревога, са фините прахови частици, защото са и най-агресивни към нашето здраве.Те представляват широка палитра от органични и неорганични съединения, твърди и течни, суспендирани в атмосферния въздух, всяко със своите неблагоприятни въздействия най-вече върху дихателната ни система. Отделят се най-вече при горивни процеси в битовото отопление и двигателите на автомобилите.

- Как да ги преборим?

- Чрез елиминирането им при източника. Не трябва също така да се забравя, че фини прахови частици, изключително вредни, се отделят и при пушене, особено в затворени помещения.

- Правилно ли реагира общината за справяне с този проблем?


- Като имаме предвид източниците, можем да оценим дали мерките на общината са адекватни. Отговорът категорично е да. Мерките бяха подготвени с участието на много експерти с различни специалности, след многобройни обсъждания, включително и с неправителствени организации, които по правило отричат всичко, направено от институциите. Показателно е, че в становищата, които са изпратили и са на страницата на общината се вижда,че нямат нови предложения, а само коментари и частични допълнения на вече предложените мерки. Сега трябва да започнат да се прилагат, с участието на самите софиянци за да има резултат.

- Решението за „зелен билет“ ще доведе ли до положителен ефект?
- Не всички мерки ще дадат еднакви ефектни резултати, но всяка от тях ще допринесе да дишаме по-чист въздух. За някои от тях е трудно да се предвиди резултата, защото на този етап не може да се оцени дали софиянци ще приемат да участват в прилагането им.Такава е мярката с използването на „зеления билет“. Не е ясно колко от желаещите да дишат чист въздух ще се откажат от удобствата на личните си автомобили и в рисковите дни ще ползват обществения транспорт, заедно с икономическото поощрение, което представлява „зеления билет". Аз лично съм скептична към масовото прилагане на тази мярка. От личен опит съм се убедила, че българите обичат да мърморят, да изискват от държавата, от институциите, но много рядко те самите предприемат нещо като част от същата тази държава. Ще се радвам да бъда опровергана. Смятам обаче, че както тази, така и другите мерки, трябва да бъдат съпроводени с широка просветителска кампания, а не е лошо до се помисли и за наказания.

- Има и други въздушно по-замърсени градове в България, на национално ниво какво трябва да направи управлението?

- Кметовете могат да предприемат редица мерки, но решителна промяна може да настъпи само след приемане на работещи мерки на национално ниво за:
- подмяна на остарелия автомобилен парк, чрез ограничаване вноса на стари автомобили, създаване на стимули за покупка на съвременни автомобили, строг контрол за качеството на техническите прегледи, ограничаване на бизнеса с катализатори и редица други.
- подмяна на горивата и отоплителните уреди,ползвани в домакинствата. Обвързване на социалните програми с вида и качеството на горивата, за които се предоставят помощи, стандартизиране на горивата за битово отопление и др.
И последно, но според мен много важно, да има ежедневна връзка между общинските власти и софиянци, чрез съвременните средства за комуникация. Страница, на която общината непрекъснато да предоставя информация и знания за хората, заедно с това възможност за подаване на сигнали за нарушения –за горене на гуми, пластмаси и др.отпадъци, движение на мръсна строителна техника, непочистени тротоари от пясък след ремонт и др.подобни. Сигнали, на които да се реагира и за резултатите също да се съобщава. Само така хората могат да бъдат привлечени да участване в решаване на проблемите, които засягат всички.
Интервю на Аделина Делийска

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 7| 12824 |18.12.2017 Григор Лилов: В България скандалите с подслушването и следенето следват един след друг . 4| 16566 |13.06.2017 Вл. Христов за Фрог: Искров и Орешарски не са дали шанс на оманците да спасят КТБ . 6| 8786 |29.11.2015 Проф. М. Славова: ЕК може да провери дали разследването на разговорите „Янева-Ченалова“ е независимо . 12| 9421 |27.10.2014 Кобрата: Ще пробвам дали Кличко има стъклена брадичка

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads