Събота, 17 Ноември 2018, 17:30
Frognews
101| 88480 |21.12.2008

Ядрено лоби и медийни ченгета – някои го предпочитат горещо

.
Здравата връзка между ядреното лоби, ДС и нейните агенти в медиите продължава да съществува. Редица скандални информации не успяват да намерят място в българските медии, казва професорът по ядрени реактори.

 

Георги Касчиев е физик по образование, доктор на науките. От 1972 до 1989 г. е работил в АЕЦ Козлодуй и е участвувал в пуска и експлоатацията на 1-5 блок. Има дългогодишен опит като преподавател, изследовател и анализатор. Бил е съветник на генералния директор на МААЕ, печелил е конкурси в чужбина, бил е професор по ядрени реактори в Токийския технологичен институт. През 1997 – 2001 г. е шеф на българския ядрен регулативен орган. От 2002 г. работи във Виенския университет. 

 

интервю на Даниела Горчева

 

- Г-н Касчиев, през юни тази година ядреният физик Георги Котев съобщи за тревожни явления в АЕЦ Козлодуй. Във връзка с това вие написахте статия, която излезе във в. „Гласове”, бр. 29 . Колко сериозен е проблемът и защо според вас тази тема сякаш не получава необходимото медийно внимание?

- Г-н Котев изнесе данни за недопустимо поведение на реактора с новия тип ядрено гориво, за възможната подмяна на горивото и за корупционна схема при доставянето му, за липсата на утвърдена „Техническа обосновка на безопасността”. Тази изключително скандална информация обаче не намери място в българските медии, с малки изключения. И досега липсата на адекватни отговори на тези тревожни въпроси сякаш не е тема за по-голямата част от журналистите. Според мен това за пореден път потвърждава, че здравата връзка между ядреното лоби, ДС и нейните агенти в медиите продължава да съществува. Тя наскоро бе потвърдена и от Комисията по досиетата, която обяви журналистите-агенти на ДС в БНТ. Тези хора не са били просто обикновени доносници. Заеманите от тях ключови длъжности показват, че основната им дейност е била активно да дезинформират обществото. С оглед на това, че за много хора и досега критерий за истина е аргументът “казаха го по телевизията”, последиците от тази дейност са много сериозни и за съжаление се подценяват.  

- Вие бяхте Председател на Комитета за Използуване на Атомната Енергия за Мирни Цели (КИАЕМЦ). Какви са наблюденията ви от работата в АЕЦ Козлодуй? Аз съм изключително подозрителна, когато усетя популистко-национален патос, а кой знае защо политици от целия спектър се опитват да ни пробутат идеята, че на АЕЦ Козлодуй трябва да се гледа като на „национална гордост”(?!?), което ме кара да мисля, че под този дебел слой патриотарщина има нещо друго.

- През юни 1997 г. заех поста Председател на КИАЕМЦ. Заявената от мен политика включваше усилване на държавния контрол, безкомпромисност към авантюризма и нарушенията на безопасността и политика на откритост и прозрачност. Над АЕЦ Козлодуй имаше информационна завеса и за ставащите аварии нищо не се знаеше. До 1990 г. всички кандидати за работа в АЕЦ се пресяваха от ДС, назначаваха се активисти на БКП, голяма част от инженерния и ръководния състав бяха руски възпитаници. Ако досиетата на ръководния персонал на АЕЦ и НЕК се отворят със сигурност ще се окаже, че процентът на агентите на ДС ще е много по-голям от стандартния. Множеството руски агенти там са тема за друг разговор. През 1998 г. вече бях успял да дам гласност на редица инциденти без да пестя критики. Това ми създаде много врагове, естествено. Получавах полуприкрити заплахи и предупреждения. Помня, че през пролетта на 1998 г. ме посети ядрен инженер с прякор Воблия. От името на някои хора ме посъветва настойчиво да престана да говоря за инцидентите. Приех го като съвет на добронамерени колеги, тогава нямах представа, че e бил ченге. Последваха поредица активни мероприятия, за съжаление, осъществени с помощта на медиите в България.  

- В какво се състояха те и каква беше ролята на медиите в тях?

- Ето няколко примера. На 28 май 1998 г. дадох интервю за БНР, програма "Хоризонт". В него дискутирах факти за злоупотреби и източване на средства от АЕЦ и коментирах две събития. Изглежда настъпих нечии интереси и това стана повод за мощна кампания срещу мен. На другия ден в."24 часа" публикува на първа страница статия с тенденциозно заглавие "Признават за две крити аварии в АЕЦ". На 30 май вечерната емисия на канал 1 на БНТ е с редактор Нина Спасова. Напомням, че преди дни с решение No 55 Комисията допълни, че въпросната журналистка Нина Стефанова Спасова е била щатен служител на IV управление на ДС. А точно тя изигра ключова роля в тогавашната акция срещу мен и тази акция бе разработена толкова мащабно и професионално, че си заслужава да се разкаже за нея. И така, на 30 май 1998 година, във вечерната информационна емисия на канал 1 на БНТ с редактор Нина Спасова се излъчва три минутно предаване, в което дикторка чете: “Днес британската телевизионна компания WTN разпространи по международния видеообмен репортаж АЕЦ Козлодуй ... две аварии в централата ...” Припомня се, че МААЕ отдавна е класирала четирите блока в Козлодуй като рискови. Материалът дава кадри от АЕЦ Козлодуй, след което изведнъж показва румънски граничар и дозиметрист, който взема проби от водата, въздуха и почвата. След това следва поточна линия в румънски завод, който произвежда йодни хапчета. Внушението е, че в Румъния СЕГА се готвят за ядрена авария в Козлодуй. Съобщава се за екип на гръцката телевизия, тръгнал към Козлодуй. На другия ден се обадих на моя румънски колега, който бе изненадан от тази информация и категорично я опроверга. Изпратих съобщение за това до медиите, но то не бе публикувано. Изисках от БНТ излъчения материал, но бях уведомен, че е бил унищожен. След това се оказа, че не е и го предоставиха. Междувременно през следващите дни започнаха масови обаждания от типа: “Докога ще го търпите тоя, видяхте ли какъв международен скандал направи?”, а агентите на ДС планомерно разпалваха истерията по медиите. По БНТ и БНР активно се изявяваха бившият енергетик Никита Шеваршидзе, (агент на 2-ро управление на ДС), депутатите от енергийната комисия Рамадан Аталай (агент на СДУ-ДС с прякор “Вергил”) и Румен Овчаров, Красимир Каракачанов (агент на ДС с прякор "Иван"), както и други “защитници” на АЕЦ Козлодуй.  kaschiev_november_2008.jpg

- Все видни опълченци на АЕЦ и „националните каузи”...

- Да. Всички те говореха за опетнения имидж на АЕЦ Козлодуй, за огромния международен скандал и искаха уволнението ми. На 7 юни в. “Дума” помести статия “Правителството не си знае интересите за АЕЦ Козлодуй”. След няколко дни в. “Труд”, ръководен от Тошо Тошев (агент на ДС с псевдоним “Бор”) и доносничката с псевдоним “Бреза” публикува статия “АЕЦ Козлодуй беше наказана със слухове”. В. “168 часа” помести статия “От атаката срещу Козлодуй печелят само румънците” и т.н. Разбира се, всички материали искаха незабавното ми уволнение. Колеги ме информираха, че ръководствата на АЕЦ и НЕК, подкрепени от “главния” енергетик Иван Шиляшки също са поискали оставката ми. Разбрах, че е подготвена и докладна до Министерския Съвет за уволнението ми.

- Впечатляващи усилия, очевидно доста сте ги разстроили. И успяха ли да получат оставката ви?  

- Тогава не можаха да ме уволнят само защото успях навреме да разплета сценария. Намерих информация за WTN, която се оказа филмова библиотека, а не телевизионна компания. Установи се, че последните два филма за АЕЦ Козлодуй, с които разполагат са направени през октомври 1995 г. Припомням, че през 1995 г. тогавашният министър Румен Овчаров нареди да се пусне I-ви блок без да са изпълнени договорените на международно ниво мерки за изследване на корпуса му. Поради това последва международен скандал и възникнаха опасения от ядрена авария, като румънската страна е започнала усилен контрол на радиационната обстановка. Компанията не е разпространявала репортаж по международния видеообмен. В телефонен разговор нейна служителка ми каза, че наскоро на български клиенти са доставени филмите от 1995 г. В БНТ са монтирали кадри от тях с текст, който ги представя като актуален репортаж и започва акцията за манипулиране на общественото мнение и за отстраняването ми. Мащабът и организацията й показват какви ресурси са били задвижени и демонстрира ясно мощта на ДС да влияе върху общественото мнение и върху държавната политика. За случая известих тогавашния генерален директор на БНТ - Иван Попйорданов, който ми отговори, че г-жа Спасова е наказана. Само след пет месеца обаче тя е издигната като отговорен редактор на “Новини” в БНТ, а допреди година е завеждала кореспондентския пункт на БНТ в Скопие.  

- Добро наказание, наистина. Но ми направи впечатление наглата употреба на монтаж от стари филми като актуални репортажи, дезинформацията и лъжите. Как завърши битката тогава?

- С победа за тях, естествено. Поредица от “активни мероприятия” срещу мен бе проведена и през септември 2000 г. Преди това в АЕЦ Козлодуй поради престъпно нехайство и некомпетентност на всички нива бе допуснат инцидент, подобен на този от 1998 г., при който само по щастлива случайност не бяха облъчени хора. За да се отвлече вниманието от него имитираха сигнал за бомба в кола пред централата. Всички телевизии показаха тревожното лице на Воблия, който задъхано обясняваше какви мерки вземат. Внушението беше – вижте в каква обстановка работим, ние не правим инциденти, а спасяваме централата и страната, а Касчиев само се заяжда с нас и създава международни скандали. Бомба, разбира се не беше намерена, подобен сигнал не е имало нито преди нито след този случай, а Воблия стана обикновен български милионер. Отново беше разгърната кампания в медиите и бяха активирани същите агенти, които приказваха същите неща. Тогава обаче начело на атаката ченгетата успяха да изкарат много тежка артилерия - министър Евдокия Манева. Поради какви причини и защо тя пое тази функция не знам, но вложи много хъс в изпълнението й. В последна сметка бях уволнен за огромна радост на ченгетата и руменовчаровци.  

- Според вас продължава ли ролята на ДС сред медиите и днес?

- Ролята на медийните ченгета в манипулирането на обществото бе демонстрирана отново преди две години и половина, когато съобщих за допуснатия изключително опасен инцидент в пети блок на АЕЦ Козлодуй. Тогава централните медии дадоха думата само на Румен Овчаров и компания, които нагло лъжеха, че нищо не е станало. За съжаление много от днешните журналисти (дори и тези, които са твърде млади, за да са били сътрудници на ДС) сякаш са се превърнали в комисионери и пред свободата на словото предпочитат мазния енергиен салам. Когато накрая под натиска отвън си признаха, всички медии дружно спряха коментарите по случая. - Благодаря ви за този разговор, да се надяваме, че този път Георги Котев няма да остане сам в битката си и че колегите от водещи медии ще го подкрепят, защото това е битка срещу престъпността и корупцията в България.

Интервюто е публикувано и във в. „Гласове, бр. 49/2008  

Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Б. Петранов: Световноизвестният „Дом Витгенщайн” не може да е само български бастион 10| 6627 |19.12.2008 . Л. Хампарцумян: Ерата на лесните пари в голямо количество свърши 15| 4473 |17.12.2008 . М. Плугчиева пред Der Standard: Така не бива да се отнасят към нас 27| 4447 |11.12.2008 . Ради Найденов: Много е лесно българинът да заживее като австриец 34| 12429 |10.12.2008

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах