Реклама / Ads
14| 11082 |02.07.2019 ИНТЕРВЮ

Румен Драганов: Нямаме политики в туризма и затова губим

.
Румен Драганов Източник: БГНЕС
В момента заетостта по Черноморието е от порядъка на 33%, спаднали сме с няколко пункта спрямо 2018 г. Безпрецедентна е антирекламата на българското Черноморие. Има Параграф 22 в дефиницията за турист по Закона за туризма . Цената на чадърите и строежа по дюните влияе абсолютно отрицателно на маркетинговото позициониране на българския туристически продукт.
 

Това казва за Фрог Румен Драганов, директор на Института по оценки и анализи в туризма.


-  Има ли спад на туристическия пазар в страната?


-  Когато казваме че има спад, ние изследваме информационната среда и общо взето казваме, че има спад в някои хотели по 20-30%. Някои хотели, обаче, са изцяло пазарни, така че въобще не можем да говорим за общ спад от 20-30%.

 

Има изострена обстановка в момента по отношение на очакванията като броят на туристите по Черноморието и естествено това създава известно напрежение в бранша. Но според мен ситуацията в момента е нормална, тоест винаги между двата сезона - нисък и висок сезон, ситуацията е такава. В момента заетостта по Черноморието се движи от порядъка на 33%, като сме спаднали с няколко пункта, може би с 4-5 пункта спрямо миналата година. И то е на базата на дестинациите от Русия и Германия. Като време и през най-силния месец август миналата година сме имали 71% заетост, а тази година ще е от порядъка на 66-67%. Пак ще имаме спад от няколко пункта. Това се дължи на ред причини, включително и на по-голямата леглова база през тази година. нови хотели в Ахелой, Слънчев бряг и др.

 

Като цяло обстановката не е тревожна, тъй като от началото на годината до май 151 000 чуждестранни посетители в сравнение с миналата година, което показва, че не се движим назад. Това може се види в данните на НСИ.

 

Изоставаме, защото не направихме това, което направиха конкурентните пазари. И в Гърция и в Кипър предвидиха още през 2016 година, че Турция и Египет ще се върнат на пазара през 2019 година. И те казаха така: Увеличаваме цените през 2017 и 2018 година на туристическия продукт със страните, в които работим в Европа, намаляваме цените през 2019 г. Така те намалиха цените през 2019 г., имаше правителствени решения за намаляване на ДДС и си решиха проблемите. Ние нямаме никаква единна политика по отношение на представителството на хотелиерите и ресторантьорите и по принцип нямаме единна туристическа организация и консолидация в бранша, оттам нямаме политики и като нямаме политики губим инициативата. И затова сега се оправдаваме с причини от рода, че Боинг-737 е на земята и няма достатъчно летателен капацитет, че облекчиха транспорта на руснаците в Турция и ред други политики. Няма единна политика от страна на България, която да обединява бранша липсва. И второто нещо, това е безпрецедентната антиреклама на българското Черноморие. Това е повсевместно - както от централната администрация и надолу- от непрекъснатите проверки , които демонстрират лошо качество на туристическия продукт, недобросъвестни търговци, лоши концесионери на плажове, които искат много пари, бетонирано Черноморие и ред други като акули в Черно море, мръсна фекална вода,  планктон и т.н.

 

Прави впечатление, че няма никаква реакция от страна на която и да е организация на хотелиери и ресторантьори, която да опонира и да каже кои са качествата на туристическия продукт. А можем да прочетем това от чужденци, които са били в България, които са били и идват пак и които са тука в България и които казват, че дестинацията е прекрасна. Но това не можем да го чуем от нито един българин за голямо съжаление.


-  За това ли казвате, че министърката на туризма не разбира нищо от туризъм?


-  Това го казвам във връзка с това, че ние имаме сбъркана дефиниция в Закона по туризъм за туристите. В закона вместо дефеницията за турист, сме сложили дефиниция за посетител. Това обърква всеки, който се занимава с научна работа. Обърква каквато и да е научна констатация, защото ние не знаем за какво говориме. В спорове с министерството на туризма питаме какви са тези посетители - туристи, екскурзианти, преминаващи. За какво говорим? И ние вече четири години чакаме тази дефиниция. Нито министерството може да каже кой е турист, нито науката в България може да каже кой е турист. Ние ще бъдем еднакво грешни, ако кажем това, което пише в Закона за туризма. То противоречие на дефиницията за туризъм на световната организация. Ако кажем дефиницията на световната организация по туризъм, то това противоречи на закона, който властва в нашата страна. Така че има Параграф 22. И това показва непознаване на туризма. Очакваме министерството да направи "поправката Драганов" в Закона за туризма и да промени дефиницията за турист.


-  Сутринта слушах един от концесионерите, който коментира вдигането на цената за чадър и шезлонг от 40 на 50 лв на ден. Та според него реалната цена е 80-90 лева и са на загуба? Българинът сигурно и заради това стяга куфарите и тръгва за Турция и Гърция?


-  Плажовете са собственост на българската държава и се управляват от министъра на туризма г-жа Николина Ангелкова. Съответно тя е човекът, който определя цената на чадърите чрез нейната политика и чрез договорите, които сключва. Практически това, което е направила министър Ангелкова е част от политика на Ангелкова за цената на чадърите по морето. А ако погледнем каква е политиката на хотелиерите, то чадърите са безплатни. Във всеки хотел, в който влезете да почивате по Черноморието, вашият чадър е безплатен. Няма как чадърът на хотелиерите и на целия бранш да е безплатен, включен в цената, а чадърът, който не го предлага държавата да струва 30-40-50 лева. И това влияе абсолютно отрицателно на маркетинговото позициониране на българския туристически продукт. и нанася щета на бизнеса по отношение на лоша политика.


-  Г- Драганов, а строителството върху дюните влияе ли на имиджа на България като туристическа дестинация?

 

-  Унищожаването на природата води до изключително голяма негативна реакция от Зелените в Европа, които виждаме как реагират за парк "Пирин", за места на обитаване от птици по българското Черноморие, което се вижда от сателитните снимки. Няма как да видим в Гугъл, че няма нищо през 2011 г. и сега да има застрояване. Тук Министерството на туризма прехвърля топката на Министерството на регионалното развитие, като казват, че отговарят само по Закона за туризма, а по Закона за териториално и селищно устройство отговорността е на другото министерство. А са в един  министерски съвет, на една маса, с един министър-председател. Ако двама министри не могат да се разберат, значи не са за министри.

 

  • Въпросите зададе Красен Бучков
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 7| 7759 |09.01.2019 Румен Миланов: Когато правото започва да обслужва целите на управляващите, идва диктатурата . 6| 6863 |29.01.2018 Ген. Румен Миланов: Имаше идея на пет нива да се бори корупцията, но не се възприе . 0| 8601 |18.01.2018 Д-р Румен Кънчев: Модернизирането на армията е без стратегическа визия . 0| 9601 |25.10.2017 Румен Гълъбинов: Бюджет 2018 г. няма излишък, има фалирали общини

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads