Реклама / Ads
0| 7338 |24.04.2007

Нямало баташко клане, жертвите - преувеличени, а Макгахан пропагандирал, пишат германец и българка

.
Баташкото клане е мит, жертвите му са преувеличени, а турското робство е мнимо. Това mише известната журналистка Йовка Димитрова във в. „24 часа”. Твърдението е на учени от Берлинския свободен университет, които планират да организират в София научна конференция на 18 май, с която да докажат скандалната теза. Акцията е научен проект на Мартина Балева и Улф Брунбауер от Института за Изт
Йовка Димитрова
В. „24 часа”


Баташкото клане е мит, жертвите му са преувеличени, а турското робство е мнимо. Това пише известната журналистка Йовка Димитрова във в. „24 часа”. Твърдението е на учени от Берлинския свободен университет, които планират да организират в София научна конференция на 18 май, с която да докажат скандалната теза. Акцията е научен проект на Мартина Балева и Улф Брунбауер от Института за Източна Европа към университета в Берлин. Според авторите „Митът Батак” насажда омраза между българите и мюсюлманското общество и вреди на отношенията ни с Турция.
От мита за баташкото клане тръгва насаждането на омраза към турското население в България, логично довела до антитурските преследвания по време на възродителния процес.
„Митът за Батак легитимира и до днес колективно изпитваната антипатия към ислямската религия и култура като цяло и срещу съседската Турция в частност”, обясняват авторите. Те продължават своята теза, че политическите репресии срещу мюсюлманското население са били мотивирани от исторически образ, „в който осмаското господство е описано в най-тъмни краски като „турско робство” и така са демонизирани всички мюсюлмански малцинства.
Българката Балева, която е изкуствоведка, базира изводите си върху картината „Баташкото клане” на полския художник Антони Пиотровски, която е част от колекцията на Националната галерия за чуждестронно изкуство. Като се позовава на годината на нарисуването й – 1892 г., т.е. 16 години след клането, Балева твърди, че тя е създадена въз основата на +едностранчиви сведения от западноевропейски емисари и журналисти, които също са били повлияни от антиосманските стереотипи”. Изследвайки биографията на художника, Балева открила, че в основатана каритната е репортажът на американския журналист Макгахан, а не както той твърди, „Записките по българските въстания” на Захарий Стоянов.
Директорката на музея в Батак Екатерина Пейчинова отхвърля категорично тези твърдения и ги нарича ненаучни, некомпетентни и исторически невежи.
Шефът на Националния исторически музей Божидар Димитров пък е готов да съди авторите на поректа. За него случилото се в Батак е българския холокост и всичко друго е лъжа и „пореден опит за безпринципно и непочиващо на исторически факти ревизиране на българската история”.
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay Donate now
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Спешна проверка на спорния строеж на плаж Алепу 0| 67 |03.06.2020 . Повече слънце и по-топло време 0| 259 |03.06.2020 . Днес е задължителната матура по избираем предмет 0| 309 |03.06.2020 . Бивши и настоящи депутати и министри мълчат за поправката ”Менда” в хазарта от 2014 г 0| 2133 |03.06.2020

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads

НАЙ-ЧЕТЕНИ

    Реклама / Ads

    БЛОГОВЕ

    ДОБРО УТРО