6| 5552 |31.12.2014 НОВИНИ

Пет важни научни открития през 2014 г.

През 2014 година учените направиха 5 важни открития. Част от тях са свързани с космоса, друга - с човешкото здраве.

МИСИЯТА НА РОЗЕТА
След 10 години пътуване в Космоса, на 500 милиона километра от земята, сондата Розета успешно кацна върху ледена комета. Събудена след толкова години, сондата вече изпраща данни за състава на леда.

Владимир Божилов, астроном, коментира пред БНТ
: По този начин ще разберем как е дошла водата на ранната земя – чрез комети или чрез астероиди  и второто и също толкова важно е, че ще видим за първи път в историята на човечеството как една комета става активна когато слънцето  започва да я разтапя.

РЕГИСТРИРАНЕ НА ТЪМНАТА МАТЕРИЯ
Разработиха метод, който може да регистрира тъмната материя. Оказва се, че атомните часовници на Джи пи ес сателитите, могат да уловят онези малки промени в пространство времето, предизвикани от гравитацията на тъмната материя.

Цветан Симеонов, метеоролог: Още с откриването на тъмната енергия и тъмната материя от  учените те винаги са се чудели по какъв начин да засекат нейната структура. Оказва се, че именно с използването на джи пи ес систем, която се използва от години за позициониране на земята,  това нещо може да се окаже възможно.

АНТИБАКТЕРИАЛНИ ЛИПОЗОМИ

Мултинационален екип успя да неутрализира опасни бактерии с помощта на малки липидни мехурчета, т.нар. липозоми поглъщат токсините, които бактериите отделят, за да разрушат човешките клетки.

Божидар Стефанов, химик:
Въпреки че от нанотехнологиите дойдоха много открития през 2014-та година, за мен това е едно от най-интересните, тъй като решава един много наболял проблем с антибиотичната резистентност.

ПРОИЗХОДЪТ НА ТУМОРИТЕ
Доказаха, че туморните образувания започват развитието си от една стволова клетка. Учени от Англия и Швеция успяха да маркират и проследят родоначалниците на левкимията.

Тома Щилянов, ветеринарен медик:
Концепцията за стволови клетки при раковите образувания отдавна съществува, но чак сега те бяха доказани. По този начин може за бъде предприет изцяло нов  път към лечението на туморите. Вместо да се лекуват самите те, да бъдат откъснати от техния корен.

КРАЙ НА ДИАБЕТА

Учени от няколко университета  успяха да направят клетка, която може да секретира инсулин. За да трансформират стволови клетки в панкреатични, е необходима точна последователност на действие на много химични сигнали – рецепта, която отне 15 години.

Христо Колев,  химик: Новият експеримент дава надежда за реално лечение, което да замени съществуващата досега поддържаща терапия и да изпрати всички усложнения от диабета в историята.

. 26| 5933 |31.12.2014 Ето важните промени в парите ни догодина . 5| 4361 |09.12.2014 Ген. Атанасов: Изчезването на Сертов отвлече вниманието ни от по-важни теми . 21| 4049 |02.12.2014 Овчаров: Правителството на Борисов провали 4 важни стратегически проекти . 1| 4897 |09.11.2014 Откритият край магистралата екзекутиран с един изтрел в тила