Вторник, 25 Септември 2018, 16:28
Frognews
15| 4611 |30.04.2010

Не вдигайте ДДС, бързо режете разходи

.
“За” или “против” вдигането на ДДС - въпросът не е толкова елементарен. Трябва да се разглежда от гледна точка на текущата обстановка.

Според теорията данъци в криза не се вдигат, защото отрицателните ефекти са по-големи от положителните, анализира в Дневен Труд Л. Дацов, бивш зам.-министър на финансите. От друга страна, когато има сериозна заплаха за дестабилизация на бюджета, са нужни непопулярни стъпки. За пакета от 60 антикризисни мерки се загубиха девет месеца и беше ясно, че те няма как да проработят. Философията им е сгрешена, повечето са неприложими. След като това е осъзнато, трябва проста и работеща мярка. Като вдигането на ДДС. Данъкът можеше да бъде увеличен още от началото на годината - като се видя, че бюджетът не върви и правителството не се опитва да стабилизира икономиката.

След като е взето политическото решение, дилемата с 2% или с 4% да се вдигне ДДС е чисто фискална. Ние не знаем актуалните данни за бюджета, тъй като Министерството на финансите не си прави труда да ги публикува навреме. И все пак - колкото по-малко е повишението, толкова по-добре. Ефектите от по-високата ставка ще бъдат изцяло върху потреблението. На ДДС това му е хубавото - че равномерно разпределя тежестта и не влияе върху конкурентността на фирмите за разлика от преките данъци. Само че тук има голям проблем - в последните месеци износът ни започна бавно да се възстановява, заради съживяването в Западна Европа. Но данните за вътрешното потребление показват продължаващо свиване. И вдигането на ДДС би трябвало да допринесе за ново свиване. Това ще удължи времето за излизане на кризата.

За оживлението - по-скоро на хората им се иска да го видят, отколкото то реално да съществува. В момента в Западна Европа нещата не се развиват добре. Тревожно е, че последните данни са за зануляване на растежа. От това възниква въпросът за устойчивостта на българския износ. Нас ни трябваха девет месеца раздвижване в Западна Европа, за да усетим знаци за стабилизация на падането. В България голяма част от вноса е на ресурси, петрол и други горива. Там еластичността е малка и ефектът от вдигането на данъка директно ще достигне до джоба ни.

Ще скочат и цените на услугите при т. нар. монополисти вода, ток и парно

Би следвало ударът да е по-малък при земеделските продукти, при леката промишленост, при продажбите на електроника, черна и бяла техника, където конкуренцията е по-силна. Но в последните години нашето земеделие стана американски тип, а не европейски. Произвеждаме малко на брой продукти, които подлежат на обработка и не засягат директно живота на обикновения човек. Докато при зеленчукопроизводството и овощната продукция по-скоро разчитаме на внос.

Ефектът за бюджета няма да се усети веднага, по-скоро през втория-третия месец. Първоначалната реакция би била хората да свият още повече потреблението си, да намалят разходите си. Но като си затягал колана дълго време, нямаш много възможности да се свиеш още. Рано или късно ще започнеш да потребяваш. Цялото ДДС упражнение е сбъркано. Не се борим с причините, а с последствията. Въпросът е защо се стигна дотук. Вдигането на ДДС е изгодно за Министерството на финансите, но не и за българите. Държавата гледа да закърпи ситуацията. Защото преди 9 месеца данъкът от внос се събираше много по-лесно, отколкото от вътрешното потребление, но контрабандата скочи.

Има и друг проблем, който не виждаме да се решава. Какъв е смисълът да се вдига ДДС, като можеше да се вдигне събираемостта. Има 40-45% спад на приходите, за който няма икономическо обяснение.

За да оцелее, бизнесът избяга в сивия сектор
. Каквито и проверки и полицейски акции да му правят, той няма да излезе на светло. Ясно е какво ще избере между заплахата от фалит и проверка. А вдигането на ДДС няма как да не засили преминаването към сивия сектор. Сутринта чух по радиото, че в тази обстановка, колкото и нереалистично да звучи, е по-добре да се намалят пенсиите, отколкото да се вдига ДДС. Има две пера, които тежат на разходната част на бюджета - пенсионният фонд и парите за МВР. Социалните разходи са близо 35% от консолидирания бюджет. Като се прибавят разходите за полицията (6-7%), се получават относителен дял от 41-42%. Но според мен тези пера няма да се пипнат. Съмнява ме пенсиите да бъдат намалени, това правителство е ляво, популистко. Девет месеца не бе направена никаква реформа в администрацията.

Има ли друг шанс или влакът е изтърван завинаги

Въпросът е на политическо желание. Като експерт смятам, че трябва да се намалят текущите разходи на всички и да се отменят националните доплащания на земеделците. Те получават пари от Европейския съюз. Нормално е, където се дублират плащанията, да бъдат спестени националните, докато се съвземе бюджетът. Печалбата в селското стопанство сега е близо 100%. Какъв е смисълът да дотираш дейност, която е толкова печеливша. Сигурно мнозина ще скочат, но разберете - щом се обсъжда 4 на сто скок на ДДС, явно нещата са много критични. И накрая - тези прословути европейски фондове няма ли да заработят, какво прави правителството девет месеца? Отчитат се само старите проекти, а премиерът Бойко Борисов открива само обекти, започнати при предишни управления. Започна се строежът на една спортна зала, където отвсякъде мирише на корупция.

Любомир ДАЦОВ, бивш зам.-министър на финансите (в. Труд)
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. "Сименс" поемат разходите за бъгната система 4| 4448 |07.04.2010 . Българите се топят по-бързо от европейците 5| 4571 |24.03.2010 . Министър Попова към парламента: По-бързо! 7| 3936 |18.11.2009 . Бойко Борисов реже разходи на МС 11| 4125 |25.10.2009

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах