Понеделник, 24 Септември 2018, 09:07
Frognews
31| 30203 |07.10.2012

Благо Джиев: Щастливи кокошки – нещастни българи

.
Благо Джиев Източник: Фрогнюз
Благо Джиев не е от хората, които обичат да дават интервюта. Запали ли фитила, трудно може да му се вземе думата. Порочните практики в областта на храненето са въведени по думите му преди повече от 50 години в демократична Европа, Америка, Канада, Бразилия и Китай. А в месопроизводството, откакто сме в Европейския съюз, се чудят как да опорочат бранша и в България.

Птицевъдът е собственик на една от най-големите фирми за натурално производство на пилешки продукти – „Джиев” АД - Костинброд. Миналата година е бил изправен пред сериозна опасност от фалит и само благодарение на интерес от иракска фирма да изнася за тях месо му се разминало. Запознавайки се с арабите, той им казал: „Силно религиозни сте. Както вие вярвате в Аллах, така аз вярвам в месото си. Това е моята религия.”

Не ги е излъгал. Благо Джиев държи до фанатизъм на качеството си. Вместо да е горд от производството си обаче, той е по-скоро лют. Ядосан е, че всячески се пречи на такива като него да съществуват. Той е постигнал напълно затворен цикъл на производство. Сам си добива и преработва фуража, отглежда бройлери за разплод, разполага с люпилня, центрове за отглеждане на бройлери, птицекланица и свинеферма, защото произвежда и колбаси, а те без свинско не стават. Не използва никаква химия. От тази година дори е спрял антибиотиците, които е давал в първите три дни след излюпването. Опитът му показал, че при пилетата му няма болести. „Профилактика се прави, когато има смисъл. Това е същото, като да станете сутрин и на здрав организъм да пиете антибиотик. На новоизлюпеното пиле му убиваш имунната система и след това започваш да го лекуваш, защото са се появили болестите.”

Перфекционизмът му е признат от Женева, Париж, Брюксел, Рим, Берлин, Франкфурт и Барселона, става ясно от отрупаната витрина в офиса му с международни награди и сертификати.

И въпреки признанието той отказва да коментира кои са били най-успешните му години. По негови думи целият му живот е загубен! Нещата са зле и ще стават по-зле. Джиев дотолкова е обиден, че отказва дори да се рекламира, защото държавата е абдикирала от задължението да следи за фалшива реклама. Несправедливо е „Данон” например да бъдат глобени в Америка за 21 млн. долара, за т. нар. „здравословно храносмилане”, а в България да си залъгваме перисталтиката, без и да подозираме измамата.  

Определя се между глупавите в бранша, които отказват да се подчинят на химическото господство, и затова е на това дередже. Той не е в позиция да обяснява на потребителя какво да купува. А той, от своя страна, отива в голямата верига, търси най-евтиното и излиза с тарелка леви бутчета. В  началото на годината наши медии алармираха за опасните пратки от чужбина. Широко използваният хормон за растеж се инжектирал именно в тях, а кръвообращението, колкото и да разнася отровата в целия организъм, лявата кълка оставала най-отровната. Именно затова чужденците изхвърляли лявото бутче, но предприемчиви български бизнесмени се заели да ги внасят за центове. Досега замисляли ли сте се лява или дясна кълка ядете? А да сте виждали евтини пилешки дробчета - внос от Германия? Благо Джиев разказва, че няма и да видите. Всичките отрови се преработват от черния дроб, който впоследствие се разрушава и превръща на пихтия.

20-дневни пилета, които се хранят по специална рецепта от фуражни смески без добавки, стимулатори, антибиотици и медикаменти

Как няма да има проблеми в бранша, след като е налице световна икономическа криза? Ако това не се вземе предвид, нищо няма да се промени и в България, коментира производителят. А държавата трябва да си даде сметка, че след като са я допуснали, тези хора не могат да ни служат за пример без значение дали се казват Жозе Барозу или Барак Обама. Решението е: „Да се спасяваме кой както може, а не те да се спасяват на наш гръб.” Въпреки това месопроизводителят е наясно, че живеем в глобализиращ се свят, тоест сме едно цяло. Недоумява обаче защо не ни се защитават правата като европейци, дори сме станали по-зле след присъединяването ни в съюза. „Те ни използват за пазар, а ние си мълчим. В страната ни се внедряват печеливши технологии, които са пагубни за здравето ни.” Джиев се позовава на евроспециалисти, които са алармирали, че масовото инжектиране на животните с женски хормони за по-бърз растеж например води дори до стерилитет на момчетата в тийнейджърска възраст. Хомосексуализмът също е повлиян от порочната практика, че мъжкият организъм се тъпче с женски хормони.

Специалистът коментира, че причините за кризата в сектора се дължат на много наслоявания във времето. Едната от тях е, че месото се е превърнало в храна на бедните, а през 50-60-те години в България почти не се е консумирало. Ядяло се е предимно който каквото си отглежда на село. И за 1 и 7 май по една манджа с телешко. „Сега - на закуска, обяд, вечеря. Това е най-евтината храна, но тази демагогия си има цена, която се плаща със здравето ни. Нормално ли е всичко многократно да поскъпва, а цената на пилешкото да е все 4,18 лв. Преди 10 ноември тя е била същата. Единственият птицекомбинат тогава беше субсидиран от държавата с 1,20 лв., на едро се продаваше за 3 лв. и 3,20 лв. в магазинната мрежа.”

Още не е простил на Сергей Станишев за спекулата с птичия грип преди около 5 години, когато са дадени близо 4 млн. за борбата с него: „Всички го търсеха, а него го нямаше.”


Преди време прекупвач проявил интерес към продукцията му. Пазарлъкът бил за бутчето – 2 лв. с ДДС. Търгашът си напазарувал, напомпал ги с вода и химикали и ги препродал на „Лидъл” за 2,50 лв., а те ги пуснали по три лева на промоция. Народът ще се избие да ги купува, а те фрашкани с химикали. Оттогава не се занимава с веригите. „Те са велики на чужд гръб. Експлоатират доставчиците, стопаните, а отскоро са въвели и 28% процента комисиона за реклама и др. А бракът и неустойките - всичко е на гърба на доставчика.” В Германия започнали да се усещат вече и да връщат над 60% от малките магазини. На това се дължи и нахлуването на големите вериги у нас, защото номерата там вече не им минавали.  

За защита на сектора от браншовата организация според Джиев не може и да става дума, тъй като тя вече е претопена и изродена, а той не може да търпи да застане на една маса с тези хора. Това е целта на новия световен ред според него. Участие трябва да вземат и производители, и политици.

Пробвал е да работи и с еврофондове, които също са му вгорчили живота. Оказало се е, че не може да кандидатства без посредническа фирма, застраховки, разправии... Изобщо според Джиев в Европа цари по-голяма бюрократщина, отколкото по соцвреме. Все намират нещо, с което да притискат и да мачкат бизнеса - последният пример са найлоновите пликчета.

Една от болните си теми той коментира така: „Щастливи кокошки – нещастни българи.” За Джиев е безспорно, че отглеждането им в клетки е нещо порочно. „А кой внедри клетъчното отглеждане и защо?” и си отговаря:  „Производители на клетки са взели милиони при прилагането на новата технология. Как да не се пита човек дали не става въпрос за корпоративни интереси?” Ако не беше тя, нямаше да се коментират свободните кокошки, хуманното отношение към животните и др. И тези теми според Джиев скоро ще отпаднат. Гледал американски филм, в който сложили в тенджера една топка изкуствено месо и го чакат да втаса. То набъбва, след това го оформят в бифтек и го слагат да се пече на скарата. „Може би това е бъдещето - чиста работа”, иронизира той.

„Най-важното е животните с какво се хранят и чак след това къде и как се гледат”, разяснява експертът, който е сигурен в рецептата на фуража, който използва. Много често в Европа птицевъдът не знае какво дават на животните му, защото му го доставят готов. За добра храна се смята тази, която угоява кокошките бързо. С толкова силна химия ги тъпчат, че до 30-ия ден, ако не бъдат заколени, умират. Но никой не алармира за проблемите, защото това е държавна политика, обяснява птицевъдът.

Печка, която се пуска на пиленцата при по-ниски температури
Веднъж го черпят с ягоди в Швейцария. И му се хвалят колко са ароматни. Той ги подушил - ухаят. Опитал една, нямала никакъв вкус. Оказало се, че целофанът, с който са опаковани, бил парфюмиран.  

През 2006 г. отива до Барселона, за да му връчат награда. В разгара на птичия грип той останал изумен как по главна улица се продавали зайци, кокошки, а по селата в България ги избивали по това време. Най-накрая решил да се довери на местното KFC, нали е международна верига, трябва да държи ниво. Взел си бутчета и като видял, че са целите на петна от шприцовете с лекарства и миришат подобаващо зле, моментално ги изхвърлил.  Зеленчуците не му вдъхвали доверие също. Освен че били изкуствени, ги продавали на метри от сергии с открито месо, а мухите кацали навсякъде. Тъй като е наясно с тарикатлъците в бранша, Благо Джиев избягва и родните ресторанти. Престраши ли се, си поръчва само риба.

Благо Джиев е от хората, според които световната икономическа криза не е никак случайна и се дирижира от дадени заинтересовани световни кръгове. Кризата все повече ще се задълбочава, докато нещата не станат неконтролируеми. Трябва да бъдат взети конкретни мерки срещу истинските причини. Птицевъдът е систематизирал основните в 12 точки, а именно:

- Лобизъм – висша форма на корупция
- Офшорни зони – раят на парите
- Банкова тайна – кой има интерес
- Банкова система – кога се е появила
- Глобализация – плюсове и минуси
- Свободно движение на капитали и хора – 10% плюса, 90% минуса
- Инвеститор – що е то
- Субсидиране – логиката за явлението е антипазарен механизъм (държавен алъшверизъм)
- Борсите – пазарен механизъм или хазарт
- Раждаемост
- Природни богатства – до кога
- Стандарти – за качество и живот

Възможно ли е в близко бъдеще да чуем коментар за истинските причини за кризата и колкото по-скоро, толкова по-добре, настоява Благо Джиев. Вашето мнение?


Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Благо Джиев: От кило пернати правят 2 кг пилешко 14| 9641 |02.08.2011 . Днес е най-щастливият ден от началото на 21 в. 1| 4787 |10.10.2010 . Наградиха най-добрите благотворителни кампании 0| 7548 |04.07.2010 . Най-щастливите нации в света 0| 5786 |11.05.2009

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах