Неделя, 18 Ноември 2018, 16:33
Frognews
14| 11602 |23.03.2010

Яхтена марина насред старо Поморие съсипва града

.
концепцията, подкрепяна от сдружение
Кметът на Общината се държи като личен адвокат на частен инвеститор, негодуват граждани.

Сериозен конфликт, произтичащ от намерение за изграждане на яхтено пристанище, се надига в едно от най‒китните български черноморски градчета, Поморие. Граждани, местна власт, представители на граждански сдружения и инвеститор влязоха в открит диалог за мястото на бъдещата марина. Сдружението с нестопанска цел „Чисто море“ директно скочи срещу проекта на общината и инвеститорите братя Диневи за ново пристанище на мястото на настоящето, посочвайки явните негативи на подобно намерение, от които биха пострадали жители на Поморие и курорта като цяло. Заради обществената загриженост по повод проекта за яхтено пристанище в района между съществуващият пристан и казиното с автор арх. Иван Аврамов, поръчан и финансиран от Община Поморие според официалната информация, беше свикана и среща на която се сблъскаха двете концепции.

На обсъждането на "Конценция на Задание за проектиране на Морски пристанищен комплекс - Поморие" стана ясно, че съществува алтернатива чрез островна структура в противовес на финансирания проект на Общината. От Сдружение „Чисто море” посочиха, че възлагането, изработването и финансирането на идейния проект за морски пристанищен комплекс е сериозна концептуална грешка, поради това, че бъдещият Инвеститор (Инвеститори) ще бъде избран на конкурсен принцип (тръжна процедура) и е много вероятно той да не приеме предварително изготвен идеен проект. Това няма да е в сила само в случай, че Общината сама инвестира въпросното морско съоръжение и то в неговата цялост, което е икономически и стратегически неизгоден и тежък от финансова гледна точка за Общината вариант. Предложеният от арх. Аврамов идеен проект влиза в противоречие със съществуващата от век структура на градския център, към която се пришива тежко техническо съоръжение, с възможностите за засилен трафик по тесният крайбрежен булевард, като ще го натовари ежедневно с още минимум 600 автомобила. Той неизбежно затормозява пешеходната променада и влошава качеството на тази любима среда за почивка и разходки на жители и курортисти на града.

Предложеният проект ще наруши драстично и съществуващата в момента визуална връзка на крайбрежната зона с морето, което е визитната картичка на Поморие. Крайбрежната алея е уникална по рода си, подобна няма в нито един друг град по Черноморието, а туристи, дошли за пръв път я сравняват с подобни в градове като Кан и Монтрьо.


крайбрежният булевард с рибарските лодки

Жителите на Поморие са единодушни, че е необходимо изместване на акцента на пристанищния комплекс и на атракционните му придатъци в зона с по-слаба жизнена и търговска активност в момента, с цел повишаване цялостната атрактивност на града, а оттам на туристическото му търсене и цена. От години редом със Стария град съществува и Новата му част „Св. Георги”, наричана от местните „Квартала”. Двете части на практика продължават да функционират като два отделни организма на едно цяло, комуникацията помежду им е затруднена, а идеите за обединение засега не са дали работещ резултат. В това отношение Поморие е разделено от невидима "Берлинска стена", която би могла да падне, ако се съживи пустият и некомуникативен засега район между Стария град и Квартала.

Впрочем развитието на идеята за пристанищен комплекс в гр. Поморие има и две други алтернативи, различни от представената като "общинска". Първата алтернатива е проект от 1980 год. „Изграждане на голямо яхтено пристанище в района на бившата жп гара от стария ”Лимонаден цех” до „Жълтия склад”. Чрез насипване в морето пред съществуващата дига 100-150 метра навътре с цел достигане на минимална дълбочина поне 3 м. както и направа на две вълноотбивни стени, затварящи акватория с 400 до 500 яхтени стоянки. Насипът ще е с площ 80-120 дка, осигуряващ възможност за строителството на 2 или 3 луксозни целогодишни хотели.
Положителните ефекти от това ще са:
- повишаване на цените на терените между дигата и централното градско шосе, част от които са и общински,
- реализиране на сегашната идея за изкуствен плаж до казиното,
- подобряване общото архитектурно-естетическо състояние на описаната зона,
- запазва се сегашното състояние на съществуващия пристан, като за защита на рибарския хелинг и пристанището се направи ажурен подводен риф от казиното до „западната мигалка”, стимулиращ рибовъдството,
- съединяване на градската част и квартал ”Св.Георги” с цялостна и завършена крайбрежна алея.
Недостатък на този вариант е, че сегашният пристан и неговата акватория остават незащитени от западните ветрове и вълни, ако не се изгради вълнозащитно съоръжение от западна страна.

Втората алтернатива е идеен проект 2009-2010г. и предвижда изграждане на изкуствени острови. Първоначалната идея за изграждане на един остров на 260 м навътре от брега, западно от мигалката с дължина около 1 км., еволюира сега в концепция за изграждане на 2 или 3 острова изнесени на запад. Така освен подобрената визуалност от съществуващия град чрез изместване на високите хотелски обеми по на запад ще има възможност за етапност. Този изцяло нов организъм няма да влиза в конфликти със съществуващата централна зона на града, както е в представеният в момента идеен проект на арх. Аврамов.


изкуствените острови

Най-източният от изкуствените острови ще бъде за яхтена марина на която ще има само технически необходимите малки сгради и съоръжения, КПП, санитарни възли, бензиностанция. Той ще е свързан с мост с основния остров на запад, върху който ще са разположени хотелски сгради на комплекс с 5-7 звезди, СПА център, басейн и яхтени стоянки за големи и луксозни яхти, магазини, паркинги и пр. Оттук ще е връзката със сушата в района на кръстовището пред „лимонадения цех” чрез мост дълъг около 350-400м. Най‒западно може да се изгради малък остров за водни атракции-делфинариум, водни пързалки, център за подводно гмуркане и пр. Втората алтернатива може да се доразвие в два варианта по отношение на южния рибарски хелинг. В единия вариант той може да бъде запазен в сегашният си вид, а в другият да бъде създадено отделно рибарско пристанище както в сега изготвения идеен проект. Втората алтернатива запазва идеята за създаване на изкуствени плажове покрай крайбрежния булевард и идеята за свързване на градската част и квартал”Св.Георги” с хубав крайбрежен булевард.

Ето защо основният проблем, който се поставя днес е, че Община Поморие е тръгнала директно към проектиране на Идеен проект, вместо да се направи "Концепция за Задание за проектиране на Морски пристанищен комплекс - Поморие" за което Сдружение "Чисто море" настоява. Фактически Общината прави Тодоровска кушия с един кон. При това се поставя каруцата пред коня, защото не се изясняват принципно важните въпроси. Арх. Камен Шипков каза за Frognews.bg, че с проекта на Сдружение "Чисто море" се предлага решително нова съвременна концепция за комплексна самостоятелна яхтена марина. При изграждането на изкуствени плажове пък Поморие би съперничил на световноизвестните курорти.

Всички тези аргументи Общината в Поморие мълчаливо подминава. Нещо повече, запознати смятат, че дори и да има обществено обсъждане на проекта, то ще сподели съдбата на т.нар. „обсъждане” на бюджета на общината ‒ в него ще участват подставени лица, поради което резултатът би бил предварително ясен. Депутатът от ГЕРБ Иван Алексиев, който е и бивш зам.-кмет по туризма в Поморие заяви за Frognews.bg, че като гражданин застава зад проекта на „Чисто море”, а и като депутат е задължен да отстоява интересите на своите съграждани, които са го изпратили в НС. „Втората концепция ще запази чара на Поморие и неговия облик ‒ каза той ‒ лодките на рибарите ще си останат на мястото, на което са и в момента, нещо повече, добре е да им се направи и защитен вал, за да не пострадат съдовете им при бури, на каквито бяхме свидетели тази година. На източния хелинг пък може да се изгради още един по‒малък пристан за тях. Не е без значение и фактът, че гражданството на Поморие, председателите на хотелиерското сдружение, на туристическата камара и на рибарите, разбира се, са категорично против проекта на Общината и Диневи. Той не е в техен интерес и това се вижда съвсем ясно от всички хора, които преди година демонстрираха уникално активно гражданско участие в защита на изключително важни решения за региона и града. На нас не са ни необходими мегаломански проекти, ние не сме Барселона или Бургас, не разполагаме с толкова голямо пространство, но имаме собствена физиономия, която не бива да съсипваме”, добави Алексиев, който призова кмета на Поморие Петър Златанов да не се държи като личен адвокат на един частен инвеститор.

Идеята за нов референдум впрочем вече витае из Поморие. Със сигурност от Общината не биха я прегърнали с особен възторг. Всички обаче помнят как на 16. 05. 2009 г. поморийци влязоха в историята като първите граждани на Р България, провели легитимен референдум. Тогава 98, 97% от общо гласувалите 14 900 избиратели в община Поморие казаха „не” на въпроса "Одобрявате ли изграждането на петролопровода "Бургас-Александруполис?" с трасе и инсталации, разположени на територията на община Поморие?" Година по‒късно историята би могла да се повтори и гражданите на Поморие отново да бъдат запитани одобряват или не проект от жизнено важно значение за града си. И да покажат на цялата страна, че пряката демокрация е гражданско достояние.

Frognews.bg
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Психо-фармацевтичната мафия 17| 27941 |18.03.2010 . Община Приморско фалирала заради кметицата си 19| 13365 |16.03.2010 . Президентът Първанов никога не лъже! 45| 14523 |12.03.2010 . Сърбинът Савич срещу българката Митрова на съд в Македония 20| 5048 |11.03.2010

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах