Реклама / Ads
56| 14408 |17.06.2010 ЪNDERGROUND

Пръмова и компания се овъртяха в лъжи

.
11 въпроса, които да подпомогнат разследването на златното Студио 1 в НРТЦ, наричан още Неразгаданият Ребус на Телевизионната Целина
 


Издайнически е начинът, по който директорката на държавната телевизия Уляна Пръмова употреби гарантираното си от закона право на отговор. Използва услугите на в. "Труд", за да отхърли фактите от разследването на frognews.bg "БНТ одрана до кръв от височайша фирма".

В статията беше описан сценарий за източване на милиони от бюджета на телевизията чрез нагласен конкурс за ремонт на Студио 1 в полза на "Енемона" - компания, вероятно ползваща се с протекциите на проруското енергийно лоби у нас.

Пред "Труд" Пръмова отрече всички съмнения за злоупотреби, макар те да се опират на документи и на експертни свидетелства от самата телевизия.

Любимата бавачка на президентския медиен комфорт се обърна за опровержение не към frognews. bg, а към "Труд". Така и подобава на официоз, известен с деликатните си маниери спрямо държавния глава. Пред вестника Пръмова уточнява, че осветеният от frognews.bg ремонт обхваща " 5396 кв. м. разгъната площ, в които се включва и студиото от 700 кв.м." Вярно било, че коплексът щял да излезе около 8 млн. лв. с ДДС. Но от тях 2 млн. 750 хил. стрували прожекторите, елинстлациите, кабелите".

Наистина изчерпателен отговор - в рамките на десетина реда. По-странното е, че една от снахите на бившето Политбюро беше назначена за шеф на държавната телевизия през 2004 г. с обета, че ще я европеизира. Но реакцията й към разкритията за нагушването на "Енемона" е сигнал, че помпозните лафове за европейска модерност са били мижи да те лажем.

Пръмова възкресява в отговора си тона на "Работническо дело" към рушителите на комунистическия морал. Държи се към frognews.bg като глезена принцеса спрямо крастава жаба, забравяйки че съотношението всъщност е обратното. Според приказките, в които се крие мъдростта на опита, жабата е принцеса, омагьосана от зли орисници.

Но в случая по-важна е ориста на обществената медия.
На дебата, организиран от СЕМ за състоянието на БНТ, се каза открито, че тя е във фалит - с дългове от 15 млн. лв. без отговор на въпроса как са натрупани. Медията е докарана до положението на "Титаник", от който първи се спасяват капитанът и приближените му. Явно разчетът е, че в суматохата няма кой да им поиска сметка за изтарашения трезор с ценните вещи и свидните спомени на давещите се.

Възможно ли е в своята шестгодишна недосегаемост Пръмова и компания да са забравили за наблюдателността и трупащото се недоволство на пътуващите в по-долна класа пасажери? Ако е така, значи са проявили късогледство.

Защото след изявлението на тв шефката пред "Труд"в редакцията на frognews.bg се получи писмо от бивш служител в звеното за вътрешен финансов одит на БНТ.

Ще изпълним молбата на подателя за анонимност от разбираеми съображения за сигурност. Публикуваме го с малки съкращения, за да стане ясно, че дори зад дебелите стени на "Сан Стефано" 29 няма тайна, която да остане дълго скрита.



"Не трябва да се подценява апаратът на Пръмова, който сега се опитва да я защитава", пише в писмото на експерта. "Той се предвожда от пр специалиста и лобиста Димитър Цонев и от еквилибриста в счетоводните и одитни дела Димитър Чапанов - финансовият директор на БНТ.

Но този път тези хора сбъркаха и неволно /а може би нарочно/ хлъзнаха Пръмова. Без много-много да мисли,, тя изрече грандиозни лъжи в оправданията си пред в. "Труд".

И така, г- жо Пръмова, нека сумираме разходите за вашето скъпоценно Първо студио.


1. През лятото на 2008 г. БНТ купува тв осветление с всичките му аксесоари, за да оборудва Зала 2 на НДК. Целта е да се осигури на фаворита ви Димитър Цонев, както и на приятелката му Вяра Анкова /шеф на "Информация"/ терен за предаванията, с които да се хвърли прах в очите на обществеността, че БНТ се модернизира, шлифова и европеизира като продуцент на собствени продукции. Сделката е на стойност: над 1млн и 600 хил. лв. с ДДС.

Внимание обаче! Доставените съоръжения са с около 30% повече, за да могат в последствие да задоволят студийната площ в Студио 1. Неизползваните съоръжения стоят неразопаковани в складовете на НРТЦ.

2. Пак за Зала 2 БНТ беше купена и модерна звукова апаратура, също предварително съобразена с потребностите за Студио 1. За предаванията на Цонев "В неделя с..." и на дирекция "Информация" "Референдум" се използват не повече от 50-60% от капацитета на звуковата апаратура. Тя струва малко под 1 милион лева.

3. Също за Зала 2 беше купена мултимедийна и светодиодна апаратура, пригодена и за работа в Студио 1 на НРТЦ. В Зала 2 се използва малък капацитет от нейните възможности. Апаратурата е на стойност малко под 700 хил. лв. с ДДС.

4. За нуждите на предаванията в Зала 2 е поръчан, изработен и платен универсален декор за половин милион лева с ДДС. Само за "В неделя с...." е над 370 хиляди. Декорът е поръчан без конкурс, изпълнен е лошо и е непригоден за производство на модерен продукт в по-голямо студио.

5. Първоначално предаванията от Зала 2 се реализират в ПТС, паркиран отвън. След това са закупени специално за Зала 2 /впоследствие за АСК1/ седем броя камери, видео пулт, ауто-кю система, технологична мебел, монитори и други свързващи и обработващи тв сигналите технически компоненти. Закупената видео-апаратура е на стойност над 1,2 млн. лева с ДДС /разпръсната в различни обществени поръчки/

6. За нуждите на предаванията в прилежащата територия на Зала 2 са изградени гардеробни, съблекални, репетиционни и други битови помещения и ремонти, и обзавеждане - за около 60 хил. лева.

Отделно за Зала 2 се плаща ежедневен наем от 2466 лв. Отделно от това са разходите за климатизацията, електричеството, охраната, почистването и други режийни.

ТВ апаратурата, която до този момент е инсталирана стационарно в Зала 2 на НДК и в последствие ще се използва в Студио 1 е платена, налична и надхвърля сумата от 4,5 млн лева.

/Това се удостоверява съвсем лесно, защото за всяко едно съоръжение има оферта, договор, приемо-предавателен протокол, фактура и технически паспорт, съдържащи фабричните номера, марката и модела на всеки един компонент/.

Студио 1 в НРТЦ - златно или да?


Първоначалните средства за неговото довършване /включително и с прилежащите помещения и климатизация/ са разчетени от Техническа дирекция и утвърдени от УС на БНТ през август 2007-ма и възлизат на малко под 3 млн. лева.

П
ървоначалният конкурс е прекратен с мотив "отпаднала необходимост". Следва нагласеният конкурс за Енемона, приключил с договор за около 8 млн. лева. В тази сума не се съдържат абсолютни никакви харчове за специализирано оборудване в студиото и апаратните. Цялата техника е закупена и тя работи в Зала 2. Останалата част е в склада.

Отделно и преди тези 8 млн. лева за Енемона БНТ заплаща щедро дейности по проектиране, препроектиране, конструктивна експертиза, експертиза на металната решетка в самото студио. Дори преди 6-7 години БНТ е платила за хидроизолацията на покрива на самото студио, както и за топлоизолацията на височинната част на комплекса. По тези части на сградата "Енемона" не работи.

Фирмата не проектира, не вади строителни разрешения, не доставя и не влага никакви специфични компоненти, касаещи прякото тв производство. Дори трафопостът, обслужващ комплекса е нов, работещ и заплатен още през 2006-2007 година. А преди повече от 10-на години в самото студио е монтирана модерна пожароизвестителна и пожарогасителна апаратура, която също е в заварено положение и е платена отдавна.

Сметката до тук без платените през 2007-2008 г. е над 12. 5 млн. лв.

По-интересното следва

БНТ решава да реализира още добре обмислени харчове /в края на 2009 и началото на 2010/. Тяхната стойност няма нищо общо и също не влиза в сметката от 12,5 млн.лева., камо ли в тази на "Енемона".

На 2 юни тази година, т.е. преди 2 седмици УС на БНТ одобрява да се сключи договор с "Нет Ис Сат" за "извършване на доставка на инсталационни материали за Студио 1 в НРТЦ въз основа на сключени рамкови споразумения и на основание чл.73 и чл.74 от Закона за обществените поръчки, Заповед № 156/27.05.2010г.
Подписът е на Уляна Пръмова.

На 5 май тази година УС на БНТ одобрява сключването на договор по предварително проведена процедура по ЗОП за "Студийна механизация на Апаратно-студиен комплекс 1- НРТЦ"

На 28 април тази година УС на БНТ одобрява сключването на договор за "доставка на звукова техника - микрофони, звуково оборудване за нуждите на АСК-1 в НРТЦ въз основа на сключени рамкови споразумения основание чл.73 и чл.74 от Закона за обществени поръчки. Заповед №115/13.04.2010 г. е на Уляна Пръмова

На 07.10.2009 г. по предложение на гл. юрисконсулт Кремена Кадиева и на финансовия директор Д. Чапанов УС на БНТ с Протокол 52 решава да се обяви конкурс и да се сключи договор за възлагане на малка обществена поръчка за преработка на работния проект за Студио 1 в НРТЦ. Ориентировъчна стойност на поръчката около 100 000 лв. с ДДС. Малко по-късно поръчката е възложена на фирма "Инвестиционно проектиране". И тези пари не са ангажимент на "Енемона" и не влизат в стойността на заделените за нея 8 млн. лв.

Очаква се допълнителните харчове да надхвърлят 1,7 млн. лева
- за преработки на някакви стари чешки несертифицирани окачвачи за прожектори, още нови лампи за студиото, за светлинни пултове, мебелировки за апаратни, гримьорни и съблекални, инсталационни материали, свързващи компоненти, юпиеси, оптични свързаности, видеозаписващи устройства и т.н. За повечето от тези разходи не е нужно да се сътворяват тромави и продължителни процедури по ЗОП. БНТ вече има сключени рамкови такива до края на април 2011 г. и се действа само с покана и представяне на оферти.

Ако сте смятали с калкулатор до тук, ще видите, че пълната сметка, за да заработи Студио 1 през Септември 2010 г. /както Пръмова е обещала на Димитър Цонев/ ще бъде над 14,2 млн. лева. Тя няма нищо общо с посочените от тв шефката пред в. "Труд" 2,75 лн. за апаратура, елетрификация, кабелизация, прожектори и пр. Това е пълна лъжа, както личи. За всички покупки и дейности могат да се открият счетоводните документи, разхвърляни из лабиринта на финансовия директор Чапанов.

Пълна лъжа е и легитимността на конкурса, който вкарва "Енемона" в играта. Не съществува организация, която в рамките на месец да може да огледа, премисли и оферира такова обемисто задание, като се допита до подизпълнители и специалисти. Освен, ако не всичко е предварително нагласено месеци по-рано.

Естествено, че кандидатите няма да отговорят на критериите за оборот и численост на състава. В България съществуват само пет такива фирми, но те се занимават със строежи на пътища, хидроенергийни проекти, атомни електроцентрали и мостови съоръжения. Пръмова обаче в бързината не се е сетила в условието на конкурса да впише, че харесаната фирма трябва да има "и доказан опит в проектирането и изпълнението на студийни тв комплекси".

Следват важни въпроси:

Г-жо Пръмова, сигурна ли сте, че "разгънатата площ", над която се поти "Енемона" и за която говорите в "Труд", е 5396 кв.м. или може би някой Ви е подвел?

Г-жо Пръмова,
какво ще прави БНТ в "разгънатата площ" от реалните 4756 кв.м. извън Студио 1? Гримьорните, коридорите, съблекалните и апаратните с платинена шпакловка и с диамантена замазка ли са покрити? А ще извадите ли от тази площ размерите на прозорците и вратите? Ще допуснете ли в НРТЦ медии и експерти да видят за какво става дума?

Г-жо Пръмова,
ще обявите ли в сайта на БНТ получената оферта от "Енемона" в едно с всички спецификации и единични цени, т. к. няма търговска тайна при обявена крайна цена и най-вече с пари на данъкоплатеца?

Г-жо Пръмова, случайно някой от вашите съветници да ви е споменал, че Студио 1 няма да отговаря на съвременните тенденции за производство от "хайдефинишън" клас, залегнали в условията на вътрешно-производствената бъдеща цифровизация. Защото закупената видео-апаратура през 2009 г. в Зала 2 /Студио1/ е с философия от средата на миналото десетилетие-"стандартдефинишън". И сте я закупили на високи цени като залежала стока?

Г-жо Пръмова, знаете ли, че цялата налична производствена технология в бТВ е на стойност под 14 млн. лева и че там предаванията се реализират от две режисьорски апаратни, от четири студия и един ПТС. А в БНТ има 7-8 студия и 6-7 бр. ПТС-и?

Г-жо Пръмова, знаете ли че БНТ закупува специфичната тв апаратура 10-15% по-скъпо, отколкото плащат частните медии - за едно и също съоръжение, при познатите ви любими 7-8 фирми вносителки на тв оборудване?

Г-жо Пръмова, с какви очи ще кажете на бъдещото ръководство, че най-модерното студио на Балканския полуостров не е обзаведено с хайдефинишън апаратура при неговия добре до тук "разгънат бюджет". И че то, за да отговори на изискванията за цифровизация, ще трябва да инвестира още няколко милиона от обществени средства по принуда?

Г-жо Пръмова, смятате ли, че понятието ЦЕЛЕСЪОБРАЗНОСТ може да се скрие с еквилибристичните счетоводни номера на финансовия директор Чапанов, с перфектните договори на юристката Кадиева, с комуникацията на вечната зопаджийка Чомпалова и с пиар-акциите на Вяра Анкова и Димитър Цонев?

Това са обаче безнадеждни въпроси, ако очакваме отговорите от сегашната шефка и от екипа й в БНТ, се казва в заключение в изложението. Те се канят да се маскират и клонират чрез най-сигурния кандидат за директор в лицето на рекламираната като най-обективна новинарка Вяра Анкова. На "Сан Стефано" някои вече горчиво се шегуват със скандалното мото от парламентарния вот миналата година: "Избираш Анкова, получаваш Цонев!" Пък и за каква новинарска обективност говорим, когато по-песимистичният вариант на същия слоуган гласи: "Избираш Анкова, получаваш пак Гоце".

Но всичко това са шеги и закачки. Сериозната работа е за разследването.

frognews.bg
Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 48| 16964 |14.06.2010 БНТ одрана до кръв от височайша фирма . 4| 26121 |13.06.2010 Български поборници – любимци на Гарибалди . 14| 7861 |11.06.2010 Катастрофирал иска присъдата на Стависки . 13| 16441 |09.06.2010 Вестници и сайтове набират клиентела на проститутки у нас

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads