Реклама / Ads
Frognews
8| 10091 |05.07.2019

Тол-полицията (не)ни пази, а ”разкешва”

.
Палките на тол-полицията са като тези на КАТ
Скандалите с тол-системата се оказват буквално на всяка крачка. Хилядите твърдения, че не е изградена свързаност, няма камери и не са изпълнени редица задължения от страна на изпълнителя „Капш“я все повече се доказват. Фрог нюз отново се допита до специалисти и превозвачи този път с въпроси за какво са ни тол-полицаите, след като имаме КАТ, ДАИ и т.н. Това което открихме звучи като поредната добре планирана схема за прибиране на пари.

Кризисния PR изисква сега Агенция „Пътна инфраструктура“ да започнат да ни заливат с информация колко добре работи системата, как тол-полицаите неуморно са по пътищата в този пек и бдят да не се мяркат нарушители. Добре щеше да АПИ първо да бяха обяснили за какво са тези тол-коли и какво трябва да правят служителите в тях, които от началото на март спират със същите палки като тези на КАТ.

 

Служители на  Тол-системата

 Въпреки няколкото фал-старта на  грандиозния проект за Тол-системата, за нея бе създадена подобаващо огромна държавна администрация. Около 900 служители, команден център, мобилни екипи, и т.н. и т.н. Интересно е след като сега се предлага данните за движението на товарните автомобили, които трябва да плащат тол-таксите, да бъде поверено на частна фирма, какво ще се случва с тази структура? Ще стане частна и тя ли?

 

 Голяма част от тези чиновници са т.нар. тол-полицаи. Това са хората, които използват брандираните тол-коли и вероятно сте виждали по телевизора, може би и на пътя. Но трябва да знаете също така, че в момента вече  работи и поредната зловредна схема. Тя е следната: някъде на пътя, често в някакви храсти, се позиционира една тол-кола, която снима преминаващия трафик. След известно разстояние има втора тол-кола, но  до нея има и патрулка на КАТ. Тол-колите си подават информация дали преминаващите имат винетки или не, но те не могат да спират пътуващите. Това го прави КАТ, а ако няма платена винетка тогава вече  тол-полицаят глобява. В тази „организация“  участват  минимум 6 човека на терен и още няколко, които реално правят проверките в командния център на тол-системата.

 

В заданието на самата поръчка за създаването на тол-система в България една от основните идеи е да няма спиране на движещи се превозни средства за проверки. Системата трябваше да бъде автоматична. Тол-полицаите, в сегашната им дейност, изобщо не са предвидени в първоначалната идея.  Осигуряването на 50 коли трябваше, за да се създаде съвсем друг тип система. Тяхната задача трябваше да  само и единствено да снимат. Това от тол-служители да станат тол-полицаи е нещо, което се измисля в последствие. А причината за това е, че системата не е изградена и не работи.

 

Ако реално работеше, трябва след снимане на номера на автомобила, служителят да предаде тези данни към АПИ, а агенцията да ги предаде (ако е регистриран нарушител), чрез тяхната свързаност, до НАП и МВР, които са оторизирани да глобяват.

 

„Спирането на превозни средства на пътя  противоречи изцяло на  логика на системата,  я тя е да не се спира никой – да няма бариери, да няма забавяне на движението.  Ако един тир, който влиза от Турция реши да премине, но не и да плати, на изходната граница следва да получи глобата си.  Но както знаете, оборудвани мобилни офиси няма на граничните пунктове, с незаконния анекс, който сключи държавата с „Капш“ от 30 станаха 7, но и тях никой не е виждал. Цялата  информация, която се получава за трафика, трябва да е достояние на АПИ. Ако си вътрешен трафик, информацията се изпраща към НАП, която като приходна агенция събира глобите. Никъде в цялото уравнение няма място за тези тол-полицаи, които спират насред пътя и то много често в нарушение на правилата за движение. За да бъде спрян един тир трябва това да се направи на пригоден за това пътен участък. А ако спрат два или три тира едновременно за проверка. Нали ви е ясно, че това е дори опасно за трафика? “, коментираха пред Фрог специалисти.

 

Служителите с тол-автомобилите трябваше, там където няма изградени физически рамки за контрол, да поставят мобилни такива. Да ги оставят на място за 10-12 часа да снима трафика. След това данните да се проверяват в централната система, където работят останалата част  от онези 900 човека, и засечените нарушители да се докладват към НАП, МВР, Митници, чужди държави.   

 


.
Снимка: Съвместна акция на пътя на АПИ и МВР

 

Предпоставки за корупция

Както знаете АПИ измислиха  „компенсаторната винетка“. Това е вид санкция за шофьорите, които бъдат хванати, че не са си платили за придвижване по платената пътна мрежа. За водачите на леки автомобили тя е 70 лв., за тежкотоварни автомобили от 3.5 до 12 тона - 125 лв., а за тировете с тегло над 12 тона - 175 лв.  Но за превозвачите това на практика е санкцията, която позволява да се кара без винетка и освобождава от по-голямата глоба, която отива в МВР. Понеже АПИ не иска тази глоба да отива там, измислят въпросната „компенсаторна винетка“. Така си купувате един вид наказателна винетка, вместо да ви глобят, но парите отиват в АПИ, а КАТ нищо не взимат.

 

В транспортните фирми вече съвсем открито се коментира, че тол-полицията си взема рушвети и че има новата „система за разкешва“. В нея са тол-полицаите и КАТ.  Това за нашата държава е много трудно за вярване, но така се говори. Какво да ви глобяват, след тях няма кой да ви провери, защото няма тол-система - няма контрол. Когато ви спрат и трябва да ви глобят 200-300 лева или да си купите на място винетка, не за 10, а за 70 лв. – какви са вариантите да се оправят нещата?  

 

За какво са тол-полицията

Предвиждането първоначално на такова звено, което да работи в тол-системата е с изключително важна цел. Тол-полицаите трябваше да следят и да спират претоварени тирове. Няма човек в страната, който да не е минавал през пътен участък, с нагънат, хлътнал и разрушен асфалт.  Проблемът с претоварването е изключително голям, а контролът труден. Така се руши асфалтът по скъпите нови пътища на България, но това никой не го коментира.

 

„Ако тирът е за 30 тона, а е натоварил 80 тона, това рефлектира и влошава качеството на целия път, по който този претоварен камион минава. Реално когато тол-полицията получи от системата индикация за такъв нарушител следва да стигне до него и да го спре, не защото не си плаща тол-таксата, а защото руши пътя.“, обясниха пред Фрог превозвачи.

 

Според тях спирането на претоварени тирове в момента е невъзможно заради неизпълнение на едно (поредното)  от заложените в договора с  „Капш“ изисквания. Според него следваше да бъдат  вграждани в асфалта ни така наречените „сензори за измерване на тегло в движение“ (Weigh-in-motion). След като и това отпадна в последствие, тотално се обезсмисли функцията на тол-полицаите и трябваше да им се измисли ново занимание.  Броят на тези измервателни уреди трябваше да е около 100. Функционирането им щеше да гарантира контрол над  товарните автомобил - дали това което е декларирал превозвача като килограми отговаря на реалността и натоварването на всяка от осите на камиона.

 

Държавната "Автомобилна инспекция" (ДАИ) спира тирове с тази идея, но те са към МВР и работят, чрез мобилните си групи, на случаен принцип. Идеята на тол-системата е не да има случаен принцип, а 100% контрол и ефективност.

 

„В момента тази „оценка“ се прави само на базата какво пише в талона. Ако там пише 12  тона,  съобразно това тегло ще е таксата, дори реално един тир да тежи 50 тона.  В момента реално претоварването не се контролира, асфалта се гъне, а пътищата стават все по опасни и разрушени. Когато сложиш т.нар. рамки на основните пътища и към тях има измерватели за тегло, ще можех да хванеш всички претоварени. Когато ги спреш и глобиш, те никога повече няма да си помислят, нито да претоварват, нито да рушат асфалта. Защото тези, които рушат асфалта са превозвачи, които носят дървета, бетон, те много претоварват. Реално самото наличие на тол-полицаите доказва, че системата не работи и не е автоматична. Това означава, че няма и контрол над системата, защото тя не е свързана с НАП и МВР.“ разясниха още превозвачите.

 

Очаквайте нови разкрития.

Екип Фрог Нюз

 

 

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay Donate now
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Разкриха две фабрики за нелегални цигари 8| 5004 |04.07.2019 . Свидетелят на прокуратурата Бисер Лазов изненадващо влезе в болница, отлагат делото КТБ 7| 6448 |02.07.2019 . МВР витиевато потвърди, че командос е отвлякъл дете чак ден след Фрог нюз 6| 12684 |23.06.2019 . Кабелни оператори: Акцията на ГДБОП бе с цел да ни унищожат 4| 5238 |19.06.2019

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads

НАЙ-ЧЕТЕНИ

    Реклама / Ads

    БЛОГОВЕ