Реклама / Ads
24| 11038 |16.10.2015 ПОЛИТИКА

П. Иванов за Фрог: ГЕРБ печелят 23 кмета, БСП и РБ - 3, а ДПС – 1

.
Професорът по психология Петър Иванов
По наши прогнози, много голяма част от областите, които са 27 на брой, където живее над две трети от българското население, само след месец ще бъдат управлявани от кметове на ГЕРБ и от общински съвети, доминирани от съветници от същата партия. Кметовете на ГЕРБ ще са 23, на партиите БСП и РБ общо ще са 3, а ДПС ще има кмет само в 1 областен град. Подобни резултати прогнозират и други анализатори, например, Институтът за дясна политика.
 

Това каза пред Фрог нюз шефът на Демографския институт към БАНИ проф. Петър Иванов.

Ето и другите му прогнози и изводи за изборите: Почти в същото съотношение ще изглеждат изборните резултати във всички останали общини. В 180 от 265-те общини, които включват и общините в областните градове, кметовете ще са от ПП ГЕРБ или ще са подкрепени от тази партия. ДПС ще има свои кметове в около 40-50 общини, а всички останали партии – БСП, РБ, ПФ, АТАКА, АБВ и др. – ще си разпределят оставащите 35-45 общини. Подобна картина ще има и в българските села.

 

С една дума, очертава се жестока разгромяваща победа на ПП ГЕРБ,

разгромяване (rout) на всички нейни политически опоненти, които с

течение на времето стават все по-малко и стават все по-слаби,

по-незначителни и маргинални. Такова нещо се случва за първи път от 1989

год. насам.

 

Защо? Кои са причините за очертаващия се безпрецедентен изборен успех на

герберите?

Според анализите на Демографския институт към Българската академия на

науките и изкуствата (да не се бърка с комунистическата БАН) причините

за това се крият в следните факти и обстоятелства:

 

1. Волята за победа на ръководителите, членовете и симпатизантите на

ГЕРБ. Известно е, че само този фактор от всички възможни фактори има

абсолютен характер; всички други фактори – финансова обезпеченост, опит,

имидж, репутация, човешки ресурси, материални средства, медии и др. –

могат да бъдат напълно или частично компенсирани по друг начин, или от

други източници. Само волята към победа е незаменима и всеобхватна в

политическите битки. Тази воля вече години наред е основен мотив не само

в предизборните практики на всички равнища в ГЕРБ, но е водеща и в

цялостната дейност на партията. Можем да кажем, че тя е и основна

личностна черта на лидерите на ГЕРБ Бойко Борисов и Цветан Цветанов, с

която те просто заразяват огромната членска маса на ГЕРБ и

симпатизантите на партията.

 

2. Авторитетът и харизмата на партията и на нейните ръководители в

тяхната общност са изключително важен фактор за политическите успехи.

Проучванията на рейтинговата подреденост на българските политици от

дълги години поставят лидерите на ПП ГЕРБ винаги на първите места.

Последното проучване на Алфа Рисърч показва, че Бойко Борисов има

най-висок рейтинг след всички български политици – 33,4% одобрение, като

този рейтинг постоянно се повишава; второто място заема Лиляна Павлова

(26,3%); следва Томислав Дончев (15,3%) и т.н. По принцип, авторитетът

на една личност (или институция), показва нейната влиятелност,

основаваща се на заеманото йерархично положение и на притежавания към

момента социален статус.

 

Изглежда като признание и доверие от страна на съответната общност и има висока степен на референтност за околните и влиянието им върху тях е силно. При харизмата (от латинското charisma – милост, божествен дар), за разлика от авторитета, има преклонение и безусловна вяра, която нe търси и не понася аргументи и доказателства.

 

Партия ГЕРБ и нейните първи ръководители вече имат твърде голям

авторитет, а харизмата на премиера Борисов, както и на други лидери на

партията е извън всяко съмнение. Впечатлява умението на Борисов да се

превъплъщава и да говори на достъпен за аудиторията език, да се

настройва според желанията на съответната публика, да отчита

обществените очаквания, да вижда важното и да го изразява лаконично,

вярно и точно и т.н.

 

3. Личностни качества на кандидатите на ГЕРБ за местното управление. В

общи линии кандидатите на ПП ГЕРБ се различават доста от кандидатите на

другите партии. В повечето случаи, те, за разлика от кандидатите на БСП,

ДПС и др., не са „стари муцуни”, познати до болка и омръзнали на

електората, а са нови персони, сравнително млади хора с придобито добро

образование и с добра квалификация. Вижда се ясно, че при подбора им са

били тчитани още и личностните им качества, като в техния регистър се

открояват следните черти: лоялност, инициативност, амбициозност,

настойчивост, работоспособност, гъвкавост, увереност в себе си, смелост.

Няма как при наличието на такива качества един такъв кандидат за кмет

или за съветник да не бъде предпочетен от избирателя.

 

4. Факторът BIRGing. Този фактор, абревиатура на Basking in Reflected

Glory – светене с отразена светлина, в някаква степен е свързан с

предходните. Съобразно този фактор, харесвани от широките публики черти

и качества на определен субект – личност, група хора, партия и др. –

пренасят своята „светлина” върху други обекти, например, върху

кандидатите на за местното управление на тези избори. И тези кандидати

започват да „светят” с усилена положителна светлина, произхождаща от

реномето, статуса, имиджа и репутацията на „светещия” субект, в случая

ползващите се с голямо обществено доверие партийни ръководители на ГЕРБ

и други видни персони от елита на България, които симпатизират на ГЕРБ.

 

 

5. Политическият опит за провеждане на предизборни кампании, за печелене

на политически битки и стълкновения във всяка област и на всяко равнище,

е важен фактор, който осигурява не само гладкото протичане на самите

предизборни кампании, но и добрите резултати в самите избори. Прави

впечатление изключителната мотивираност и трудолюбие (на практика

многочасов работен ден), които се проявяват от предизборните щабове на

ПП ГЕРБ както в центъра София, така и по места в провинцията. Тъкмо тази

мотивираност и това трудолюбие раждат изключително ценния опит, които

вечеса натрупали с годините и притежават в ГЕРБ.

 

6. Видимите резултати от досегашното управление на ПП ГЕРБ в различните

населени места и в различните области на обществения живот – икономика,

транспорт, инфраструктура, туризъм, култура, образование,

здравеопазване, спорт и др. – са изключително силен допинг в

предизборната борба. В много случаи те са определящи при избора за кого

ще гласува даден гласоподавател. Правилно този фактор беше избран за

слоуган на сегашните местни избори.

 

7. Положителната избирателна кампания, без компромати и без черен PR,

също е твърде важно обстоятелство, което е фактор за успешността на

предизборните действия на ГЕРБ. На хората просто им прави впечатление,

че както първите ръководители на партията, така и местните партийни

ръководители не са казали и не казват една лоша дума за своите опоненти,

независимо те от коя партия са, и независимо от това, какво правят те в

областта на компрометирането и очернянето на кандидатите на ГЕРБ и на

самата партия.

 

8. Цялостна политическа работа, без игнориране на нито един пласт от

населението, включително и работа с български граждани с друг майчин

език, с друго вероизповедание и т.н. – това беше и продължава да е

основна задача на ПП ГЕРБ. Тя насочи своята политическа работа не само

по време на избори, но и в периодите между тях, по един много сериозен и

вещ начин, към важния за партията блок на младите хора на България, към

огромното мнозинство на работещите в държавни и частни предприятия хора,

към многобройната общност на пенсионерите, към интелектуалния и културен

елит на България, към хората на село, към емигриралите в чужбина българи

и т.н.

 

9. Благоприятната за ГЕРБ политическа атмосфера в България сега се

характеризира с множеството непрестанни крамоли и противопоставяния

както вътре в партиите, които са опоненти на ПП ГЕРБ, така и между

самите тези партии. Повечето от тях се разцепваха, частите им взаимно се

обвиняваха във всички грехове, включително и в греха на близост с ГЕРБ,

при положение, че всяка от тези партии даваше и дава мило и драго за

реализирането на такава близост, която за тях означава само едно –

власт, която те, за разлика от ГЕРБ, разбират единствено като пари и

привилегии. При наличието на подобни скарани помежду си, и даже със себе

си, политически опоненти няма как да не се формират добри условия за

политически победи на ГЕРБ на всички фронтове, включително и на местните

избори.

 

10. Финансовите ресурси на партията, които не са малко, се ползват по

твърде ефективен и ефектен начин. Те не отиват за облагодетелстване на

партийните велможи, както е при редица други партии, а само за

народополезни дела и за позитивна и премерена предизборна кампания, без

барокови излишества, с необходимата скромност и с необходимия морал.

 

Даже свързаните открай време с комунизма поръчкови социологически

агенции не могат да скрият очертаващата се размазваща победа на ПП ГЕРБ

на предстоящите местни избори. Те вкупом, с някакво особено примирение и

вътрешна мъка, отчитат факта, че, както никога досега, почти навсякъде в

България точно хората на едно от най-младите български политически

формирования ще превземат местното управление със свои кметове в

общините и кметствата и със свои съветници в местните общински съвети.

Даже култовите комунистически социолози Червен Кънчо, Андрей Райчев и

др. със сълзи на очи и обяснимо униние провиждат разгромяващата победа

на основните опоненти на БКП/БСП. Такава е истината, колкото и тя да не

се харесва някому.

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 7| 5183 |15.10.2015 Кадиев: Станишев помогна на ГЕРБ с кандидатурата на Пеевски . 12| 8614 |09.10.2015 Ана Иванова от партията на Оланд: Стига с тия бежанци и гюбеци на топмодели! . 14| 5153 |16.09.2015 Босия пред Фрог: Всяка сряда ще се явявам като кошмар пред парламента . 8| 9627 |29.08.2015 Депутат от ГЕРБ се опъна на Европейската комисия за ромите в "Максуда"

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads