Реклама / Ads
12| 5365 |08.07.2008 ПОЛИТИКА

Туристите - натрапници или гости

.
Екип на бТВ се зае с темата „Туризъм" и оцапа пейзажа. Цяла сутрин репортерки и пооженилият се властелин Ник. Бар се опитваха да внушат, че България е приют за „нискокачествени" туристи.
 
Такива, разбирате ли, пълнели Слънчев бряг, Несебър и въобще цялото Черноморие. Вай, вай, вай... Защо си нямаме Палма де Майорка, френската Ривиера, Виареджио в Италия или Акапулко в Мексико. Ами нямаме, и какво от това. Имаме уникалните Несебър и Слънчев бряг, Созопол и Оазис, Синеморец и Камчия... И те не са магнити за бедни туристи, нито за алкохолизирани чужденци. Нищо подобно!

Има популярен израз - лоша реклама няма. Салвадор Дали пък е изрекъл фразата: „Важното е да си известен, не е важно с какво". В туристическия бизнес всички знаят, че лош турист няма. Всеки, който е избрал страната ни, за да прекара със семейството си, сам или с приятели ваканцията си, е наш гост. Ясно е, че прословутото българско гостоприемство е точно толкова мит, колкото и прословутото българско трудолюбие. Но когато туризмът е доказано печеливш бизнес, когато природните условия на страната ни предразполагат, не, даряват ни възможността да сме желана дестинация - това трябва да се използва рационално. Вярно, че оплюването на всичко българско и родно е национален спорт, но когато в това се включат и медии, замирисва на нихилизъм и простотия. Допускам, че екипът на бТВ, който така смело нахлу на територията на туризма с доста странни квалификации и обобщения, е имал за цел да насочи вниманието ни към голф туристите, този каймак на световното общество. Т.е. колко е глупаво да се наливат инвестиции в традиционен туризъм: хотели, плажове, ресторанти, водни атракции, детски кътове, археологически паметници. Парите, частни и най-вече държавни, трябва да се насочат към голф игрища, които ще ни докарат на крака световните милионери. Подсказката може да изглежда хитра за своите автори, но за всички останали това не е така. Това е все едно да очакваш играчите на рулетка да изоставят Лас Вегас, Макао и Монте Карло и да се втурнат към нашите казина.

България предоставя възможност за огромен диапазон туристически услуги. Имаме морски и зимни курорти на добро средно ниво. Имаме отлични СПА центрове, минерални центрове. Предлагаме селски туризъм и екстремни преживявания. У нас може да се гмуркаш край морски скали, можеш да се спускаш и в уникални пещери или да катериш отвесни върхове. Такова съчетание е природна привилегия. Плюс това имаме и казина, и голф терени - едни да яздат магаренца, а други да размахват стика. Ето това е нашето предимство. Да се отказваш от тези дадености със самоубийствени послания, че тук нещата са много зле, е най-малкото глупаво.

jena.jpgОбслужването било лошо, а липсата на кадри в туризма - тежък проблем. Нютоновци! Същите тези неща важат за всички световни курорти. Нещо повече, в голяма част от четири и пет звездните хотели в световни курорти, ястията, които се предлагат, са от заготовки и консерви. Да, да, завъртяните менюта се реализират със замразени и консервирани продукти. В Слънчев бряг, например, няма многозвездни ресторанти, които да не готвят с пресни меса, зеленчуци, риби и плодове. Повечето хотелиери има уговорки с местните рибари, освен това два пъти седмично пращат коли в Гърция, но в менюто си предлагат само пресни морски деликатеси. За плодовете и зеленчуците да не говорим.

Персоналът бил некачествен. Такъв е навсякъде, което разбира се, не е оправдание. Има обективни и субективни причини за това. Пазарът на труда в Европа е отворен и много млади българи предпочитат да си изкарват прехраната другаде. В Ню Йорк например млад готвач получава 1000 - 1500 долара заплата. Тук тя е 1000 - 1500 лева през сезона. В Кипър плащат по 1000 - 1200 евро. Ти избираш. Само че българчетата тук си позволяват да хитреят, да крадат луканка и пиене, а другаде ги е страх, защото ще ги изхвърлят, а може и чер печат да им ударят в паспорта. У нас някои приемат работата по морето като възможност да купонясват край вълните и в дискотеките, като междувременно изкарат и пари. 

Псевдоспециалисти плачат, че тук идвали туристи-пияници. Да, има такива и какво от това? Тези хора и в Бразилия да отидат - пак ще си къркат, защото си плащат. Въпросът е да ни им предлагаме ментета, които унищожават черните им дробове, както и да не ги бием по баровете, понякога и до смърт. Примерите от миналата година ни донесоха огромен спад на скандинавски туристи. На всичкото отгоре родното МВР се държа като по време на военна хунта, полицаи кибици бяха прикрити, а записи от камерите мистериозно изчезнаха. Прокуратурата и до днес не си е свършила работата и наказани няма. Но ги няма и шведите. Това е позор, а не нормално отношение към туристите!

Някои се цупят и на „бедните" туристи, което си е чиста перверзия. Който е бил в Рим знае, че по един и същ начин посрещат в ресторантчетата и нас, и американския богаташ, и руския олигарх. Сервират ти риба на скара, сирена и гарафа с домашно бяло вино, сякаш си най-скъпият им гост. За тях ти си наистина  такъв, а не натрапник. Никой не те пита дали вечерта ще оставиш 10 000 евро в казиното. Да разделяш туристите по презумпция на бедни и богати е признак на ниска култура. На мноооого ниска култура.

Рекламата е другото ни слабо място. Държавата трябва да дава пари, но за да става популярно името България по света. Тя не бива да рекламира частни хотели, казина и голф игрища. Ако в инвестициите ти няма раздел реклама - проблемът е твой. Не е достатъчно да плащаш под масата на медийни шефове, за да пускат интервюта с теб и да описват какви часовници носи третата ти съпруга. Или да бъде наплюта конкуренцията. Трябва да се реализират рекламни проекти в дългосрочен план, отправени по подходящ начин, с подходящи послания, към сегмента туристи, които можеш да посрещнеш и обслужиш. Другото е чакане на гюме със заложени капани. Дивечът обаче не е онзи от някогашното ГДР и СССР  В днешно време този подход се нарича бракониерски туризъм. Искаме да излъжем едни чужденци да не ходят в Турция и Гърция, а у нас. Да ги излъжем, а не да ги спечелим. Усещате ли дебелата разлика?

Дори бетонното презастрояване по Черноморието, защитените зони и Банско няма да прогонят туристите. Те ще идват именно защото са туристи и защото любопитството е това, което ги качва на самолета. Въпросът е да ги накараме да дойдат отново, и отново. С желание, с чувството, че тук са желани. Най-желаните жени са тези, които те карат да си мислиш, че са влюбени в теб и не забелязват биреното ти шкембе. Дават ти радостни мигове, които може би не заслужаваш, но си си платил. Сравнението може и да не се хареса на някой, но е от живота. България е красива жена, облечена доста кичозно, дори отблъскващо. Красотата и обаче привлича. Ако противно на очакванията се окаже с проклет характер, своенравна, курва и с лош дъх - никой няма да я пожелае. И губим всички.

 Никола Р. Николов

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Donate now Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay
Реклама / Ads
ОЩЕ ПО ТЕМАТА
. 24| 5950 |04.07.2008 Газификацията е бъдещето на столицата . 10| 5193 |01.07.2008 „Преклонената главичка, ценова сабя я сече” . 7| 8215 |25.06.2008 „Мътна и кървава” в Шейново . 8| 6233 |18.06.2008 Неудобният ирландски урок по демокрация

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads
НАЙ-ЧЕТЕНИ
Реклама / Ads