Реклама / Ads
Frognews
5| 6703 |25.10.2007

Крушкова: Очакваме бум в развитето на СПА туризма

.
Над 40 собственици на СПА и уелнес центрове, фирми за доставка на СПА оборудване взеха участие в дискусията за бъдещето на СПА и уелнес туризма в България. Конференцията бе организирана от Националната асоциация по СПА и уелнес туризъм.

Конференцията "Перспективи и развитие на СПА и уелнес туризма в България" се проведе в х-л "Марица" в Пловдив.
СПА и уелнес туризмът в България има много добри перспективи за развитие, каза Анелия Крушкова, председател на Държавната агенция по туризъм (ДАТ) в поздравление към участниците. Крушкова изрази увереност, че в следващите няколко години туризма на "здраве чрез вода" ще се развива бързо и заслужено ще постави България сред предпочитаните дестинации за СПА и уелнес в света. В момента едва 6% от ресурсите на минерални води у нас се използват, каза тя, нашата страна е богата на термални и минерални води, но от близо 900 извора, едва около 50 се използват. Хотелите, които в момента се строят, са в категорията 4**** и  5*****, което означава, че в момента услугата е предназначена за сравнително платежоспособни клиенти и по-скоро е част от програмите за профилактика, отколкото за лечение. ДАТ е отправила покана към партньори от Италия за стратегическо сътрудничество в областта на СПА и уелнес туризма и е получила съгласие да участват заедно в програми, финансирани от Европейския съюз или от регионите.

krushkova_stankov_koltuklievajpg.jpg
Г-н Станимир Станков, председател на УС на Националната асоциация за СПА и уелнес туризъм съобщи, че от следващата година в Лесотехническия университет се откриват паралелки за специалисти по СПА туризъм. Две групи по 30 души ще учат по магистърски програми спецификата на този туризъм и ще бъдат сред първите висококвалифицирани кадри, получили образованието си у нас.

Г-н Ветко Арабаджиев, председател на УС на Съюза на инвеститорите в туризма (СИТ) поздрави участниците в конференцията и пожела на бранша бързо развитие и много туристи. Той честити на NAST членството в Маждународната СПА асоциация (ISPA) - най-авторитетната професионална организация в спа и уелнес индустрията, която обединява над 3000 фирми и сдружения от 76 страни. NAST е и колективен член на СИТ. Г-н Арабаджиев определи СПА туризма като изискващ големи инвестиции, модерна техника и обучен персонал. Едновременно с това, възвръщаемостта на средствата е много по-голяма, отколкото в другите сектори. В света смятат СПА и уелнес туризма за най-важна част от медицинския туризъм, защото  процедурите залагат на профилактика на заболяванията. Профилактика на основата на природен ресурс, с който България е много богата. Спа туризмът, съчетан с голф може да доведе в България така мечтаните елитни туристи, които да направят приходите в държавната хазна още по-големи.
Гости на форума бяха Станислав Новаков, заместник председател на ДАТ и Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация. Специално поканени бяха г-н Фаусто Фаджиоли, професор по туризъм и автор на над 100 проекта за развитие на районите по европейските програми, г-жа Лучана Гарбуля, представител на област Емилия-Романя и г-н Лучано Марино, специалист по обучение на персонал.
Фаджиоли разказа за добри практики при реализация на проекти за СПА и уелнес туризъм в Италия и възможности за партньорство между български и италиански курорти и дестинации. В Италия  28 млн. туристи от 18 до 75 години следват философията на здравословния живот - консумират биопродукти, хранят се здравословно и предприемат кратки ваканции в други държави. СПА и уелнес индустрията е във върхов момент от развитието си, в момента туристите в сектора харчат 18 милиарда евро на година и тенденцията е на увеличаване. 61% от хората в Италия в свободното си време посещават балнеолечебни центрове. Интересен е фактът, че все повече млади хора посещават СПА центрове, т.е. това е един "подмладяващ" се пазар. 42% от хората между 18 и 29 г. и  41% от групата между 30 и 49 г. харесват СПА процедурите и уелнес туризма. Сред по-възрастните процентите са съответно 30% за 50-65 г. и 20% от хората над 65г. Най-много са предприемачите, хората със свободни професии, ръководители и служители във фирми. Около 28% от работниците също ползват СПА и уелнес туристически продукти всяка година. Г-н Фаджиоли предупреди за опасността от създаване на "безличен" продукт, еднакъв навсякъде, в България, в Испания, в Чехия. Вместо това, съвременния маркетинг продава не бани, вани и масажи, а териториални особености. По-лесно и по-скъпо се продава комплексен продукт, който включва история, култура, местна кухня, музика и т.н. Гостите искат да усетят емоциите и усещанията на тези, за които това е ежедневие, да се поставят на тяхно място със съзнанието, че все пак е игра. Между България и Италия има 2 000 км., каза гостът, но това не е проблем, а предимство С от една страна
Г-жа Гарбуля е обществен отговорник за туризма в провинция Емилия-Романя. Това е най-добре организираната  в туристическо и търговско отношение област в Италия, с много силна връзка между публичния и бизнес сектор. Провинцията е известна с производството на спортните коли Ferrari и Ducato и с факта, че е родно място на няколко велики италианци, като Данте и Лучано Павароти. СПА е послание за здраве и качество на живот, каза тя. Ползването на балнеологичните центрове само за лечение е минало, сега се набляга на подобряване качеството на живот. Съвременните европейци харчат повече пари за диети, отколкото за храна, което означава, че трябва да "пълним главите, а не стомасите", т.е. да въздействаме на въображението и да възпитаваме необходимост от здравословен начин на живот.
Присъствието на италианските специалисти предизвика голям интерес у присъстващите хотелиери и собственици на туристически обекти. Собственичката на верига СПА центрове Виктория Кесаровска запита италианците дали при тях има проблем с персонала и от къде се снабдяват със специалисти. Г-н Марино потвърди, че и в Италия има недостиг на квалифициран персонал и се налага в СПА центровете да бъдат назначавани много чуждестранни работници. Качествени масажисти и козметици се обучават в професионални училища по поръчка на местния бизнес. В същото време, каза г-н Марино, не е добре единствения повод за избор на хотел или курорт да бъдат само качествата на масажиста там. Стратегията на италианския туристически бранш е да продава регионалните особености като продукт, включително местна кухня, културни традиции, изкуство. Затова и при обучение на персонала се набляга на усвояването на тези тънкости, защото това придава специфичен облик на всяко отделно място.
Г-жа Анелия Цветанова представи системата FisioSphere, която включва know-how за изграждане и управление на СПА центрове. Тя наблегна на една основна грешка, която допускат собствениците C изграждат СПА центрове под замята, на закрито. Според последни изследвания тези места имат много повече успех и клиенти, когато са на открито, с достъп до околната среда. Съчетанието слънце, въздух и вода дава много по-добри резултати, както добре е забелязал още Хипократ.
Г-н Йордан Йорданов, преподавател по маркетинг и автор на книги за развитие на туризма представи книгата си "СПА и уелнес туризъм" и разказа за опита си в обучението на млади специалисти.

spa.jpg
Д-р Иван Маслев представи някои нови възможности за диагностика и профилактика на стреса. Frognews.bg

Реклама / Ads
Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания.

Моля, подкрепете ни.
Visa Mastercard Visa-electron Maestro PayPal Epay Donate now
Реклама / Ads

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. 194 млн евро вкарват британци в голф комплекс 1| 4500 |24.10.2007 . 194 млн евро вкарват британци в голф комплекс 0| 4462 |24.10.2007 . 194 млн евро вкарват британци в голф комплекс 0| 4519 |24.10.2007 . Българските красоти ще се рекламират в Швейцария 1| 4831 |24.10.2007

КОМЕНТАРИ

Реклама / Ads
Реклама / Ads

НАЙ-ЧЕТЕНИ

    Реклама / Ads

    БЛОГОВЕ