Петък, 21 Септември 2018, 13:11
Frognews
8| 9360 |19.02.2014

Важни проблеми в транспорта решавани на екскурзии и банкети

.
Наздраве за решените проблеми...
На 6 февруари сутринта до министъра на транспорта Данаил Папазов бе изпратен журналистически сигнал, че шефът на ГВА (Гражданска въздухоплавателна администрация) Минчо Цветков организира на следващия ден за всичките си над 90 подчинени тридневна екскурзия – от петък до неделя - до Хисаря за сметка на бюджета.
Тя обаче е маскирана като командировка за семинар, по време на който да се отчете изпълнението на служебните задачи през 2013 г. и предстоящите през новата година.

 

Екскурзия до Хисаря

 

Важно е да се отбележи, че същия ден изтичаше законовият 14-дневен срок за отговор от министър Папазов на журналистически въпроси, които директно уличават шефа на ГВА в прикриване на нарушения от авиационни фирми, застрашаващи сигурността на полетите.

 

На министъра бяха съобщени подробности около организацията на „семинара” – пътуване със служебни коли, настаняване в хотел „Гергана” и банкет освен редовното три пъти хранене дневно. Бе направено не без основание предположението, че средствата ще дойдат от толерирана авиационна фирма.

 

Цветков очевидно спазва принципа, че „запоят за държавна сметка сплотява колектива”. Папазов беше уведомен, че тези „безплатни другарски” банкети не са прецедент в ГВА и му бяха описани поне два през миналата година с точни дати и заведения, като бе направено предположението, че сумите съответно от 5 и 3 хиляди лева са покрити от фиктивни фактури за служебни разходи. Струва си да се отбележи, че на втория банкет част от служителите са отказали да отидат, защото са окачествили мероприятието като безнравствено.

 

На министъра също така беше обърнато внимание, че има време да реагира адекватно и ако беше го направил, сега нямаше да има повод да се описва. Накрая бе запитан: „Толкова ли е богато ръководеното от Вас министерство, че може да си позволи да плаща със средства от бюджета тридневни екскурзии на своите служители?”

 

Министър Папазов обаче не си мръдна и малкия пръст в тази насока. Единствената реакция бе, че журналистическият сигнал попадна в ГВА и бе направено блиц-разследване от къде изтича информацията до медиите. Последва затягане на редиците пред „журналистическата инвазия”.

 

Екскурзията все пак беше проведена от 7 до 9 февруари. Около 30 души обаче са си пуснали молби за 1 ден отпуск (петък) от срам да участват в това недостойно мероприятие.

 

Предвидената служебна дейност в Хисаря е предвиждала отчет за изминалата 2013 г. и предстоящите задачи през 2014 г. Реално единствено е говорила в продължение на около 20 мин. новоназначеният началник на отдел Ваня Наумова, (бивша стюардеса със завършена филология, сега назначена без конкурс за шеф на отдел „Лицензиране” и без да отговаря на изискванията на ИКАО за длъжността).

 

Банкетът също се е състоял. Платени са около 7700 лв., но от участниците не са събирани пари, а техните заплати съвсем заслужено са няколко пъти над средните за страната. Сумата вероятно ще бъде осребрена по отработената схема от толериран авиационен оператор или чрез фиктивни фактури от Цветков. Сега предстои да бъдат изплатени командировъчните за почивните дни. Изразходеният бензин за служебните коли също е за сметка на държавата. Общата сума ще възлезе към 10 000 лв.

 

Междувременно в началото на работната седмица Инспекторатът на министерство получи копие от писмото до министъра, задейства се и отиде в ГВА, но идващите информации само формират у недоверчивия журналист греховното предчувствие, че целта е неудобните факти около Цветков да бъдат прикрити.

 

Пресцентърът скъпернически уточни, че „Инспекторатът на министерството вече взе мерки и ще реагира съгласно законово установените възможности.” На 3 и 4 февруари шефката на инспектората Надежда Симеонова наистина е отишла в ГВА и е препитала част от служителите, но в присъствието на двама от техните преки началници (включително назначената без конкурс Ваня Наумова). Едва през следващите два дни на Симеонова е подсказано, че нещата изглеждат съвсем нагласени и формални, та е извикала служителите по един в своя кабинет.

 

Екскурзия до Сингапур

 

Министър Папазов се държи така, сякаш утре правителството ще подаде оставка, а няма да е министър поне до месец май. Като човек във властта той може и да е по-осведомен от редовите българи.

 

Министър Папазов получава журналистическия сигнал, но не му е до него, защото и той събира куфара за тридневна командировка до Сингапур, която едва ли е по-резултатна от семинара на Минчо Цветков.

 

В официално съобщение на сайта на МТИТС бе известено, че Министър Папазов участва в Авиационната среща на върха 2014 и Министерската среща на върха по въпросите на въздухоплаването на страните от Европейски съюз и ASEAN, 9 – 12 февруари 2014 г., Сингапур. По време на официалното посещение е предвидена двустранна среща между министър Данаил Папазов и министъра на транспорта на Сингапур Луи Тук Ю”.

 

В „Авиационната среща на върха 2014” са участвали високопоставени представители на правителства, транспортни министри, национални надзорни органи, авиокомпании и водещи индустриалци в авиационния сектор. Участниците са обменили мнения по широк кръг от въпроси, засягащи развитието на гражданското въздухоплаване. В рамките на разговорите са обсъдени растежът и устойчивото развитие на въздухоплаването с търговска цел. Сред ключовите въпроси са и ролята на правителствата за развитието на благоприятна авиационна среда, бъдещите идеи и възможности пред авиационната индустрия, особено по отношение на растежа на нововъзникващите пазари и актуалните предизвикателства пред търговската авиационна среда.

 

Много интересно е обаче, какво отношение по дискутираните проблеми е взел министър Папазов – едно, че в българските медии (включително в сайта на министерството) не бе отбелязано нищо, и второ, той е корабен специалист и не разбира нищо от авиация. Разговарял е с еврокомисаря по транспорта Сийм Калас, но неизвестно за какво. От пресцентъра на МТИТС съобщиха също, че е договорено „обучение за 100 виетнамски пилоти в базата на РВД в София” (???), но и това едва ли е достатъчен мотив за командировката.

 

Сайтът на министерството уверява, че „Форумът е от голямо значение за сближаването на авиационните пазари и засилването на сътрудничеството между държавите-членки на Европейския съюз и страните от Югоизточна Азия по линия на гражданското въздухоплаване”. Това със сигурност е така, но какво отношение има то към България, защото единствените ни авиационни връзки с тази част на света са само многото български пилоти, прокудени от съсипаната ни авиация?

 

Останалата част от съобщението на сайта на МТИТС си струва да бъде изчетено, за да се види колко сме изостанали от глобалния свят и да се чудим защо министърът все пак е отишъл, а не е пратил само експерти? Няма друг отговор освен, че той дава заразителен пример по пилеене на държавни средства и затова ще отмине без санкция Минчо Цветков.

 

Министерската среща на върха по въпросите на въздухоплаването между Европейския съюз и страните, членуващи в Асоциацията на югоизточните азиатски нации – ASEAN (т.нар. EU-ASEAN Aviation Summit) има за цел да стимулира политическия диалог и авиационното сътрудничество между двата региона. В дневния ред са включени теми за областните единни авиационни пазари, световните тенденции във въздухоплаването, авиационна безопасност и сигурност, управление на въздушното движение, мениджмънт на летища и нови технологии.

 

В дневния ред е предвидено участието на водещи авиационни организации, ръководители на авиокомпании, летищни оператори, доставчици на аеронавигационно обслужване и др. партньори, имащи опит и съответно дългосрочни планове за развиване на междурегионална авиационна пазарна интеграция, с включена възможност и потенциални ползи от засилването на авиационното сътрудничество между Европейския съюз и страните от ASEAN.

 

В заключение трябва да се отбележи, че на никой министър на ТИТС няма да му е лесно да ръководи това мегаминистерство, в което само транспортите са поне четири (въздушен, морски, железопътен и шосеен), а за тях има само един единствен ресорен зам.-министър. Но щом министър Папазов се е наел, би трябвало да се справя. Или поне да се заобиколи с подходящи съветници и експерти, но такива в подкрепящата го партия май липсват.

 

Ганчо Каменарски

 

Уважаеми читатели, разчитаме на Вашата подкрепа и съпричастност да продължим да правим журналистически разследвания. Моля, подкрепете ни.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА

. Груевски: Проблемите ни с България са изкуствени 28| 5214 |10.12.2013 . Бойко Борисов: Трябваше да оставя БСП да си решава проблемите 62| 5384 |26.03.2011 . Проблемите с ромите са напълно достатъчни за страна като България 6| 4562 |26.03.2008

КОМЕНТАРИ

Реклама
Реклама
Реклама

БЛОГОВЕ

Ние използваме "бисквитки", за да улесним Вашето сърфиране и да Ви покажем съдържание, което може да Ви заинтересува. Използвайки този сайт, Вие се съгласявате с нашите условия

Разбрах